LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het klimaat. Ze zorgen voor 50 procent van de zuurstof van de aarde. Enorm belangrijk dus voor de mens en de planeet... Dat maakt ze het beschermen meer dan waard! Toch gaat het slecht met de oceanen… Ontdek wat de problemen en oplossingen zijn!
LEVENDE OCEANEN Welke soorten afval zijn er en hoe komt afval van het schoolplein in de zee terecht? Wat zijn de gevolgen van vervuiling van de oceanen? Wat kan jij doen voor schone oceanen? Wat zijn de gevolgen van overbevissing en bijvangst? Wat is duurzame visserij? Wat zijn zeereservaten? Welke belangen spelen er bij het instellen van zeereservaten? Hoe vind je een balans tussen de mensen, de aarde en de economie?
Vervuiling van de oceanen is een groot probleem. Niet alleen zeedieren, maar ook vogels hebben er last van. Opdracht 1: Verschillende soorten afval Afval is er in allerlei soorten en maten en bestaat uit verschillende materialen. Bedenk per type materiaal 3 soorten afval die je wel eens tegenkomt onderweg naar school of op het schoolplein. Zoek per categorie van 1 soort afval op hoe lang het duurt om dit af te breken. Welk soort afval is het meest schadelijk voor de natuur? Opdracht 1: Verschillende soorten afval Afval is er in allerlei soorten en maten en bestaat uit verschillende materialen. Bedenk per type materiaal 3 soorten afval die je wel eens tegenkomt onderweg naar school of op het schoolplein. Zoek per categorie van 1 soort afval op hoe lang het duurt om dit af te breken. Welk soort afval is het meest schadelijk voor de natuur? 1: VERVUILING Bekijk het filmpjefilmpje
In de afbeelding hiernaast zie je hoe afval van het land op verschillende manieren in de zee terecht kan komen. Bedenk hoe het afval bij jouw school in de Noordzee terecht komt. 1: VERVUILING Bekijk de afbeelding (op het werkblad) Opdracht 2: Afval in de zee Opdracht 3: Actie tegen afval ! Stel voor, je wilt samen met een aantal klasgenoten een actie starten om zwerfafval in en rondom de school te verminderen. Hoe pak je dat aan?
2: VISMETHODEN De visserij zorgt voor veel schade aan de natuur. Sleepnetten veroorzaken met hun zware stalen rollers veel bodemschade en vangen té veel vis en ander zeeleven. Voor een blikje tonijn sterven ook bedreigde haaien, roggen of zeeschildpadden. Bijvangst noemen we dat. Pas na de vangst bekijken de vissers wat ze willen houden. Wat ze niet nodig hebben, gooien ze dood of bijna-dood overboord. Dat is soms wel 90 procent van de vangst. Bekijk het filmpjefilmpje Bekijk het filmpjefilmpje
2: VISMETHODEN Ook in de Noordzee verdwijnen steeds meer soorten vis. Wereldwijd is 90 procent van de vissoorten overbevist of maximaal bevist. Het hele ecosysteem raakt daardoor beschadigd. Opdracht 1: Duurzame visserij Maak een mindmap over ‘duurzame visserij’ en schrijf alles op wat je al weet. Opdracht 2: Je eigen viskraam in Urk Stel voor: je besluit om je eigen duurzame viskraam te openen. Voordat je vis gaat inkopen, doe je eerst onderzoek naar de vismethode. Bedenk welke vissen je in je viskraam gaat verkopen.
3 ZEERESERVATEN Steeds meer diersoorten komen in de problemen door grote hoeveelheden afval. De snelheid en de manier waarop de mensen de zeeën bevissen, brengen grote schade aan: vissoorten worden met uitsterven bedreigd en de zeebodem met prachtig koraal wordt vernietigd. Om levende zeeën terug te krijgen, moet de overbevissing stoppen. Dat kunnen we bereiken door te kiezen voor duurzame vismethoden en door het in te stellen van zeereservaten.
3: ZEERESERVATEN Opdracht 1: Wel of geen zeereservaten? Het zeeleven wordt bedreigd: gifstoffen en olie in het water, lawaai door de scheepvaart, opwarming van de oceanen… Maar op nummer één staat overbevissing. Wereldwijd discussiëren mensen over de oceanen. Lees het krantenartikel en beantwoord de vragen over zeereservaten.
Niet iedereen denkt hetzelfde over zeereservaten. Sommige mensen vinden de huidige visserij goed voor de economie en werkvoorziening. Anderen willen dat de vismethoden veranderen om zo de natuur te beschermen.. Bij duurzaamheid gaat het erom dat er een balans is tussen de mensen (people), het milieu (planet) en de economie (profit). Deze 3 dingen moeten niet alleen nu in balans zijn, maar ook in de toekomst. 3: ZEERESERVATEN Opdracht 2: People, Planet en Profit Deel de klas op in 3 groepen. Iedere groep kruipt in de rol van 1 van de volgende partijen: o Medewerkers op grote vissersschepen o Medewerkers van een natuurorganisatie o De economische politieke partij (EPP) Wat is voor jouw groep het belangrijkst, people, planet of profit? En willen jullie dat het Pacific Remote Island een zeereservaat wordt, of juist niet?
Meer weten over Greenpeace of de oceanen? Kijk op greenpeace.nl/jongeren Gaan jullie een actie doen? Deel deze dan op Greenpeacejongeren.tumblr.com of instagram mee #groenevrede BEDANKT! Jullie weten nu wat er met de oceanen aan de hand is en wat de oplossingen zijn. Dit kan jij zelf doen: -Kook vaker een lekker vegetarisch gerecht -Gebruik een boodschappentas in plaats van plastic tasjes -Voer actie voor minder zwerafval rond de school