Toekomstmuziek?! Lars het voetbaltalentje. Toekomstmuziek?! Lyme-test klaar terwijl u wacht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Erfelijkheid Thema 3.
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Genenparen.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
4. uitvoeren, monitoren en testen
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Thema 3 Genetica Paragraaf 1
Erfelijkheid Basisstof 4 t/m 6.
Erfelijkheid Basisstof 11 en 12.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Thema 3: Erfelijkheid B1: Chromosomen.
Begrippen erfelijkheid
Erfelijkheid Chromosoom DNA.
Erfelijkheid Chromosoom DNA.
Portfolio
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Schrijfregels bij genetica
Thema 3: Erfelijkheid B1: Chromosomen.
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
Erfelijkheid.
Basisstof 9: Variatie in lengte en gewicht
Pass’t Montessorionderwijs ?
Deel anders, mijn organisatie
STR (SHORT TANDEM REPEATS)
Die ziekte in mijn familie krijg ik die later ook?
Het begint bij het jonge kind
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Alfrink College Pilot Zomerschool.
Thema 3: Erfelijkheid B1: Chromosomen.
Hoofdstuk 7: Erfelijkheid
Eelco Dijkstra, Pieter Hogenbirk Amsterdam Almere I&I conferentie 2015.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Lezen: doe het goed voor
Voorlichting 4 mavo Mevr. Filius, decaan mavo/havo/vwo.
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
Geïntegreerde schoolverbetering
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Deel 1 Oriëntatie op het starten van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 1 Wat voor ondernemer ben ik?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Thema 3 Organen en cellen
Klinische Genetica Prenatale Diagnostiek & Screening
Genetisch testen Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor didactiek van wiskunde en natuurwetenschappen DNA lab dag 9 maart 2012.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Basisstof 11: Erfelijkheids onderzoek. Taaislijmziekte is een ernstige, erfelijke ziekte. Bekijk de onderstaande stamboom. Is taaislijmziekte een dominante.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Gezondheid en gezond gedrag
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Chromosomen en waarom je op je ouders lijkt.
B1: Genotype en fenotype
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Basisgenetica.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
Wat is genetica? (hfdst 1 van ELF)
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Wat is genetica? (hfdst 1 van ELF)
Sleutels, codes en aanwijzingen
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
JUIST GYM.
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
JUIST GYM.
Evolutie-simulatiepractica in de bovenbouw
Monogene kenmerken.
Transcript van de presentatie:

Toekomstmuziek?! Lars het voetbaltalentje

Toekomstmuziek?! Lyme-test klaar terwijl u wacht

Toekomstmuziek?! DNA-daten d n

Genetica van de toekomst Hienke Sminia (projectleider en ontwikkelaar) Ilse Adema (docent Pax Christi College) Horst Wolter (ontwikkelaar lesmateriaal) Frank Wielink (docent Pax Christi College) Tycho Malmberg (ontwikkelaar lesmateriaal)

Complex!

Toepassingen Forensic genomics Nutrigenomics Farmacogenetics Reconstructing genomes Personalized medicine Behavioural genetics Heridity genomics Genetic testing

Toepassingen 480 pasgeborenen Whole Genome Sequencing Boston ziekenhuizen Loopt nu Doel: inzicht in voorspellende waarde van genoom EU-subsidie: 15 miljoen euro Toepassingsstudie voor farmacogenetica Start: januari 2016 Up to date blijven? Volg LeveDNA! op Twitter!

Omgaan met risico Diagnostische testen: Heb ik die ziekte? Heb ik een verhoogde kans om die ziekte te krijgen? Farmacogenetische testen: Ben ik gevoelig voor dit medicijn? Dragerschapstesten: Kan ik die ziekte doorgeven aan mijn kinderen? En…: Heb ik aanleg om deze sport op professioneel niveau te spelen? Ben ik gevoelig voor cafeïne? Waar liggen mijn roots? Welke partner is geschikt voor mij?

Vervolg in het onderwijs Genetica van de toekomst Lesboekvervangende lessenserie (erfelijkheid) (Havo 4 &) Vwo 4 12 lessen (4 weken)

Vernieuwende punten Vat krijgen op complexiteit: – Inhoudelijk kader schetsen waarin vraagstukken geplaatst kunnen worden: monogeen, polygeen en multifactorieel – Uitgangspunt is multifactoriële eigenschap (lichaamslengte) – Omgaan met risico: Overerving van risico Genetische aanleg en milieufactoren Beslissen op basis van onzekerheid Jojo-en: – Erfelijkheid: van molecuul tot organisme (organisatieniveaus)

Inhoudelijk kader Monogeen model Polygeen model Multifactorieel model Inzicht in ‘werking’ gen en overervingspatronen Inzicht in interactie tussen genen Inzicht in interactie tussen genen en milieu

Lessenserie Hoofdstukles H-1: De Basis: genen en omgeving3 H-2: Allel: Van symptomen naar basenvolgorde adhv CF1,5 H-3: Mono/Polygeen model Dominante, recessieve en intermediaire overerving.4 H-4: Multifactorieel model Risicoschatting en invloed van de omgeving1 H-5: Gentesten: Meningsvorming en omgaan met risico, inc. prenatale testen (oa. NIPT)2 H-6: Toepassingen van genetica in de biotechnologie1 H-7: Afsluiting; terugkoppeling naar introductietekstjes0,5 H-8: Toetsing 13

Lessenserie Hoofdstukles H-1: De Basis: genen en omgeving3 H-2: Allel: Van symptomen naar basenvolgorde adhv CF1,5 H-3: Mono/Polygeen model Dominante, recessieve en intermediaire overerving.4 H-4: Multifactorieel model Risicoschatting en invloed van de omgeving1 H-5: Gentesten: Meningsvorming en omgaan met risico, inc. prenatale testen (oa. NIPT)2 H-6: Toepassingen van genetica in de biotechnologie1 H-7: Afsluiting; terugkoppeling naar introductietekstjes0,5 H-8: Toetsing 13 Wat gaan we deze workshop doen?: Tumtum- practicum Puzzelen met allelen Risico van hartfalen Bitter proeven

H-1: Welke factoren dragen bij aan een eigenschap? Kinderen maken met TumTums!

In de klas Lengte opmeten: (26 lln)

1.Het bekertje is een celkern uit één van uw cellen 2.De snoepjes zijn genen met informatie over uw lichaamslengte 3.Kies een partner uit! 4.Maak samen een kind: neem allebei willekeurig 5 snoepjes en leg deze bij elkaar. 5.Hoe lang wordt jullie kind? TumTum-practicum

 + 10 cm (maximaal), behalve als aanwezig. Dan geldt:  + 2 cm per gen Uitrekenen lichaamslengte van het kind: Start met een lengte van 150 cm.  + 8 cm per gen als aanwezig. Anders + 3 cm per stuk  + 3 cm per stuk  Halveert het effect van, en van wordt het effect x3.  + 2 cm per gen én heft het effect van op.  + 0 cm per gen, maar – 2 cm per gen als tijdens de zwangerschap alcohol is gebruikt.

Ervaringen En wat deden de leerlingen ermee?

H-2: Wat is een allel? Fragment Je zal het maar hebben Annelie heeft Cystische Fibrose

Inzoomen

Puzzelen met allelen Allel 1: TAGCCAGAACTTGGGCAAAGTTACGATCTTCCACG TTGCTCAGGCGACACGCCCCAGACGACCACGGTG GCTTGATTATCTTAACAACTTATGGTTAG Allel 2: TAGCCAGAACTTGGGCAAAGTTACGATCTTCCACG TTGCTCAGGCGACACGCCCCAGACGACCACGGTG GCTTGATTATCTTAACAACTTATGGTTAG Waar begint het gen, en waar eindigt het? (startcodon=AUG, Stopcodon=UAA)

Puzzelen met allelen Allel 1: TAGCCAGAACTTGGGCAAAGTTACGATCTTCCACG TTGCTCAGGCGACACGCCCCAGACGACCACGGTG GCTTGATTATCTTAACAACTTATGGTTAG Allel 2: TAGCCAGAACTTGGGCAAAGTTACGATCTTCCACG TTGCTCAGGCGACACGCCCCAGACGACCACGGTG GCTTGATTATCTTAACAACTTATGGTTAG Welke merker past? Merker1=TGAA, Merker2=TGGTG

Ervaringen En wat deden de leerlingen ermee?

H-3: Hoe erven eigenschappen over? Kun jij bitter proeven?: TAS2R38

H-4: Hoe komen genen tot uiting? Wat betekent risico eigenlijk? 1.Ga in een rij staan, met het gezicht naar het scherm Risico op hartfalen wordt bepaald door je familiegeschiedenis en leefstijl (bv. eetgewoontes, rookgedrag of beweging)  Ontvang een leefstijlkaart Nrs. 1 t/m 10 Nrs. 11 t/m 21 Nrs. 22 t/m 31

Wat betekent risico eigenlijk? 2.Afhankelijk van jouw leefstijl beweeg je 4 plekken richting hoog of laag risico: Gezond: Beweeg richting laag risico Neutraal: Blijf staan waar je staat Negatief: Beweeg richting hoog risico

Wat betekent risico eigenlijk? 3. Ontvang een nummer… 4. En ga zitten volgens de instructie van de docent

Ervaringen En wat deden de leerlingen ermee?

Feedback Wat denkt u van het lesmateriaal? Denk aan: – Haalbaarheid in uw klas – Relevantie – Motivatie van de leerlingen Lessenserie ontvangen? Mail:

Leve DNA!