BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding Werkplaats Brandweerdoctrine Introductie vrijdag …
Advertisements

Asha Mithoe Regiocoördinator Alphen aan den Rijn
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Maatschappelijk Aanbesteden
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Burenbemiddeling Gent Welzijnsoverleg 25 januari 2011.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Buurtbemiddeling Een methodiek voor het oplossen van conflicten en het versterken van de buurtcohesie.
Buurtbemiddeling 15 jaar in Nederland Goof de Vor en Frannie Herder.
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Doel samenwerking: Samenwerking RIZIV-ZF-VDAB-GTB
“In zelfsturende teams samenwerken met vrijwilligers”
Mediation Visie en werkwijze bij het Juridisch Loket
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Congres Appreciative Inquiry
BEMIDDELING en RUIMTELIJKE ORDENING
Mediation – Gezamenlijk tot een oplossing komen mr. Nancy Viellevoye
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Communicatie met ouders
Workshop ‘visieversneller’
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Conflictgedrag ‘in de praktijk’
TRAJEKT Presentatie Jongerenbuurtbemiddeling 1. Wat is Jongerenbuurtbemiddeling (JBB)? Mediation Conflicthantering Richt zich op jeugd onderling of volwassenen.
MANTELZORGGESPREK.
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Actiegroep ‘Bemiddeling en Selectie’ Begeleiding: Ann De Cuyper en Luc Henau.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pleegzorg voor volwassenen in Vlaams- Brabant en Brussel Info en aanmeldingen: tel/ 016/
“Die pleit om een koe, geeft er één toe”
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
VOORSTELLING ‘…Als je niet weet waar te beginnen…’
VMO Congres 13 mei 2016 mr. Kim Roelofs, mediator SiB en MfN.
Presentatie stand van zaken AMHK Gelderland Noord en Midden Transitiemanagers G7 4 februari 2014.
(MINDER) HINDER BIJ OPENBARE WERKEN Malle, 6 mei 2009.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
Ruzie maken… een vak apart !?
Het zorgcontinuüm.
Succesvol implementeren in de zorg
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Inleiding Prof. Gwendolyn Portzky
Infodag onderwijs Welkom!
“bouwgeschillen oplossen”
Tankslag Leopoldsburg
Lokale samenspel rond mantelzorg
Suïcidepreventie Amsterdam
Bemiddelingscommissie
WIJKCAFE LEEFBAARHEID EN VEILIGheID OKTOBER 2017
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Herstellend handelen – hergo introductie
Transcript van de presentatie:

BUURTBEMIDDELING

ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek van “Peacemaking circle” Twee bemiddelaars begeleiden de groep Doel Komen tot gedragen oplossingen Escalatie vermijden Overlast voorkomen Leefbaarheid van buurt herstellen

ALGEMEEN Basisprincipes Vrijwillig : Zijn er voldoende mensen bereid om deel te nemen aan buurtbemiddeling zodat de afspraken gedragen worden Onpartijdig : meerzijdige partijdigheid Laagdrempelig: toegankelijk voor iedereen en gratis Vertrouwelijk: discretieplicht

WELKE CONFLICTEN? Voorwaarden zijn: Willen, Kunnen en Durven de deelnemers met elkaar in gesprek gaan? Zijn de bemiddelaars neutraal in het conflict? Nagaan hoe ver het conflict geëscaleerd is Welke interventies zijn er al gebeurd? Bemiddeling mag niet gezien worden als laatste redmiddel Is bemiddeling de juiste methodiek om dit conflict aan te pakken?

BETROKKENEN Aanspreekpersoon Bemiddelaars Proces begeleiden Partijen bij elkaar brengen Partijen Buurtbewoners of bezoekers van een buurt Moeten belang hebben bij het oplossen van het conflict Partners / deskundigen Werknemers van (stads) diensten die specifieke informatie kunnen verschaffen over het conflict. Bv politie, buurtregisseur, jeugddienst, woonmaatschappij,… Zijn partners die ook deelnemen aan de bemiddeling Rol: haalbaarheid van voorstellen bespreken of toelichting geven over specifieke onderwerpen

BETROKKENEN Ouders of steunfiguren Voornamelijk bij minderjarigen Steunfiguur of een betekenisvolle volwassene

BEMIDDELINGSPROCES Aanmelding Via diensten - niet rechtstreeks door de burger zelf De dienst die aanmelding ontvangt, neemt contact op met BB Deze dienst blijft aanspreekpunt voor de burger tenzij er tegenindicaties zijn Wordt bekeken of het conflict in aanmerking komt voor BB

BEMIDDELINGSPROCES Eerste partneroverleg Aard van het conflict, voorgeschiedenis Wie zijn de partijen? BB mogelijk? Mogelijkheden en beperkingen Organisatie intakegesprekken Wie zijn de partners? Wat is hun rol? Aanspreekpunt bepalen Taak van vrijwilligers Jongeren gekend? Aanknopingspunten voor jongere in buurt Ouders? Wie en hoe groep benaderen?

BEMIDDELINGSPROCES Intakegesprekken Methodiek buurtbemiddeling toelichten Verhaal beluisteren Agenda bepalen Woordvoerders aanduiden Tweede partneroverleg Stand van zaken van intakegesprekken Bespreken van de agenda Kan de bemiddeling doorgaan? Rol van deskundigen / partners toelichten

BEMIDDELINGSPROCES Bemiddeling Methodiek: PMC Co-bemiddeling Steeds met twee bemiddelaars Steeds minstens 1 aangestelde bemiddelaar eventueel aangevuld met een vrijwilliger Deskundigen Geven relevante informatie Doen zelf geen voorstellen Evalueren of voorstellen haalbaar en realistisch zijn

BEMIDDELINGSPROCES Partijen Enkel wie deelgenomen heeft aan de intakegesprekken Binnen- en buitencirkel Maximaal 15 personen in de cirkel Schikking Cirkel Bemiddelaars zitten recht tegenover elkaar Partijen en deskundigen zitten door elkaar Bepalen wie er naast de bemiddelaar zit om cirkel positief te starten

BEMIDDELINGSPROCES Verloop Verwelkoming Bedanken Voorgeschiedenis toelichten methodiek en spelregels toelichten Verschillende manieren om naar 1 werkelijkheid te kijken Eerste ronde Voorstellen van alle deelnemers Wat heb je nodig om dit gesprek goed te laten verlopen  afspraken opschrijven Agenda voorleggen

BEMIDDELINGSPROCES Ieder agendapunt afzonderlijk bespreken in drie rondes Verhaalvertelling/ventilatie Brainstorm Keuze van acties Afsluiten Toekomst en communicatie Opvolging Terugkom - moment om de gemaakte afspraken te evalueren