VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Feedback – Hoe kan het beter?
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Workshop Handelingsgericht werken
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
7 april 2011 Annelies Kappers
Maatschappelijke Stage
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Observeren en rapporteren
Presentation Of Learning
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Proeven doen natuurkunde.
Onderzoek & het project
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Pass’t Montessorionderwijs ?
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Informatie-avond groep 4-5
Ken je kracht…Deel je kracht…
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Help Selina’s eerste les
Gemaakt door Patrick Snijders en Joris van Beek
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Lesgeven in en over diversiteit
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Toekomstgericht onderwijs
Leerthema 5 – De leraar centraal Theoriedag
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Vaco’s
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Differentiatie.
Loopbaancompetenties
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Wat wil ik, en wat heb ik daarvoor nodig…?
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Burgerschap Samenwerkend leren
Left-out? or LinkedIn or Left-out?.
PROEVERIJ.
Honours programma: voor wie
Intervisie.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Transcript van de presentatie:

VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag

VIAVINCI Practicumdag Kijkwijzers en observatie Nagesprek (de reflectieve leraar) Begeleiding POP en Praktijkonderzoek Intervisie

VIAVINCI Van belang Doel van observatie Gedragsverandering Kwalitatief Notatie en registratiewijze Verslaglegging en nagesprek

VIAVINCI Bekwaamheidseisen Handig:  iten/bekwaamheid/bekwaamheidseisen/ iten/bekwaamheid/bekwaamheidseisen/  competenties/ competenties/  competenties/ competenties/

VIAVINCI

VIAVINCI Interne differentiatie kunnen we verdelen in vijf vormen. 1.Differentiatie binnen klassenverband. De eerste vorm van differentiatie in de klas (interne differentiatie) staat bekend als setting binnen klassenverband. Men werkt dan per klas met homogene subgroepen per vak. 2.Individuele leerwegen. Veel verder gaat de differentiatievorm individuele leerwegen, waarbij iedere leerling zijn eigen leerweg kent. Met de inzet van digitale media heeft deze differentiatievorm iets aan haalbaarheid gewonnen. Voor de verdeling van de instructietijd biedt het helaas geen oplossing. 3.Leren in coöperatieve groepen. Een derde vorm is het leren in coöperatieve groepen. Daarbij werken leerlingen samen in een heterogeen samengestelde subgroep. De ervaring leert dat de zwakkere leerlingen hier baat bij hebben, zonder dat de betere leerlingen eronder lijden. Dat wordt met name toegeschreven aan de hogere verwachtingen die stimulerend werken. Voor de leraar is het een uitdaging omdat hij of zij taken moet vinden waarin

VIAVINCI Praktijkvoorbeelden

VIAVINCI Nagesprek/feedback Veilig Timing Doel en doelgericht (let op: begeleidend, NIET beoordelend) Afspraken/vastleggen Gesprekstechnieken (o.a. vraagstelling, jouw rol als IB/ZC-er)

VIAVINCI Kijkwijzer Waar kijk ik naar ? Wat zie ik ? Wat levert het mij op als IB/ZC-er ? Wat doe ik met deze informatie ? Hoe geef ik dit een plaats op:  leerkrachtniveau  teamniveau  schoolniveau Wat is mijn rol/aandeel als IB/ZC-er ? Lesobservatie app VO (CPS demofilmpje)

VIAVINCI Praktijkopdracht Observeer het instructiegedrag van een leraar m.b.v. een ‘kijkwijzer op maat”. Aan de slag:  Ga op zoek naar diverse kijkwijzers  Vergelijk en haal er voor jezelf speerpunten uit.  Stel een “kijkwijzer op maat’ samen.

VIAVINCI Afronden Zijn er nog vragen? Succes met de lesobservaties!