… in bijzondere wetten advies en trainingscentrumFrank Joosten Themadag BIBOB, 15 december 2009 Actuele ontwikkelingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Advertisements

Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
Bestuursrecht Klas MED1 LES
Beroepsgeheim op de SEH
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Paul Steinhauser Slot Zeist 12 maart 2008 HET VORMMERK DE TECHNIEKRESTRICTIE.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
1. Algemeen belang Met zijn allen moeten we blij zijn met de bewaking van het algemeen belang door het BMB Geen criterium Denkkader/ Hogere doelstelling.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Normstelling bestuursrecht
Open Universiteit Nederland WFDWFD Anka Ernes Rechtswetenschappen Rechtswetenschappen.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Europese Fiscale Studies
Traditionele voorstelling totstandkoming rechtsnormen Overheidswet- en regelgevers ( Democratisch gelegitimeerd) Overheidsrechtspraak.
Wet- en regelgeving inzake stoken in Nederland
De Wet Bibob en vastgoedtransacties
Bibob en vergunningen op grond van de Huisvestingswet
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Bibob en huisvesting in Amsterdam
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
Hfdst. 26 Het Proces-Verbaal
Hfdst 15 strafprocesrecht
Hfdst. 9 De strafbepaling
Hfdst. 29 Wet Mulder Blz
Marie-Claire Breet Adviseur Landelijk Bureau Bibob
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Ontwikkeling en vaststelling Regeling Verschuivingsvergoeding 2008/Piet Wesdorp/Going Concern.
Aan welke eisen moet een iMMO-rapport voldoen
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Digitaal Opkopersregister (DOR)
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Het deskundigenbericht in het civiele recht
Beroepsgeheim en verschoningsrecht RC Actueel Verschoningsrecht notaris beperkt - de Volkskrant De Hoge Raad bepaalde in oktober 2007 dat het.
Instituut voor Mensenrechten en Medisch Onderzoek (iMMO) Toetsing van medische rapporten door de vreemdelingenrechter 22 november 2014 Mr. A.P.W. Esmeijer.
Bestuurlijke handhaving en aansprakelijkheid Prof.mr. G.T.J.M. Jurgens 18 april 2012.
Schadevergoeding rechtmatige overheidsdaad Wanneer, waarom, hoe en hoeveel? 10 april 2013 Handboekredactie digitaal handboek
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Meisjesbesnijdenis: beleid en vervolging Netwerkcongres meisjesbesnijdenis GGD Naam spreker: Anoek Voermans Datum:22 november 2011.
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
1 Een patiënt op de SEH van het MCH, verhalen uit de ziekenhuispraktijk Ivette Janssen, gezondheidsjurist Frans de Voeght, zorgmanager SEH.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
Nieuwe ontwikkelingen in het bestuursrecht 1 door Jaap IJdema.
Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers. Van VAR naar DBA BNO Kring Noord voorlichtingsbijeenkomst Modelovereenkomsten 29 april 2016 Groningen.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Bewijsrecht prof. mr. W.D.H. Asser Kasteel Waardenburg 6 december 2013.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Voor de rechter”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Voor de rechter”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Handhaving orde en veiligheid in de Dordtse horeca
Externe integriteit: Wet Bibob
5.1 Uitgangspunten van het stafrecht 5.2 De rechten van een verdachte
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
Ons beeld van criminaliteit
Ons beeld van criminaliteit
Marleen Nagtegaal, WODC, FFZ 2018 Met medewerking van: Daniël Janssen
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Deelneming aan strafbare feiten
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Governance model PGS nieuwe stijl
Valkuilen Wet Bibob en vastgoed Hier komt ook tekst
Transcript van de presentatie:

… in bijzondere wetten advies en trainingscentrumFrank Joosten Themadag BIBOB, 15 december 2009 Actuele ontwikkelingen

Boeken Frank Joosten Bundels De Kleine Gids Ondernemen in de horeca APV en Bijzondere wetten APV en Toezicht en handhaving DHW Internetmodule Horeca Vergunningen Informatie Systeem

Toepassing Wet Bibob door Nederlandse gemeenten RIEC Oost NL

Frank Joosten Advies & Trainingscentrum Weigerings- /intrekkingsgronden Bibob Artikel 3 Wet Bibob (ultimum remedium): Mogelijkheid tot weigeren c.q. intrekken van beschikkingen wanneer er ernstig gevaar bestaat dat de deze mede zullen worden gebruikt om: -uit gepleegde strafbare feiten verkregen of te verkrijgen, op geld waardeerbare voordelen te benutten (eerste lid, onder a) -Strafbare feiten te plegen (eerste lid, onder b) Of indien er een: -Strafbaar feit is/wordt gepleegd ter verkrijging (zesde lid)

De basis: Weigeren en intrekken vergunning Lid 1, onder aLid 1, onder b Lid 6 bedreiging Bedriegelijke bankbreuk Heling Verduistering Diefstal Heling Drugshandel Witwassen

Vergewisplicht na LBB-advies BO heeft vergewisplicht over zorgvuldigheid waarmee LBB-advies tot stand is gekomen (art. 3:9 Awb) BO heeft geen inzage in broninformatie (art. 20 en 27 Wet Bibob) Eigen verificatie is daardoor niet (goed) mogelijk (welke bronnen zijn niet geraadpleegd en is rekening gehouden met ontlastende informatie?) Gemeente blijft wel aansprakelijk voor overname LBB-advies (kan wel verzoek tot regres bij LBB indienen) Uitspraken Dordrecht (BC5259) en Groningen (BC5265)->

Aldus: Geen tegenstrijdigheden in advies / aanwijzingen in verschillende richtingen Onderzoek en advies LBB moeten op zorgvuldige wijze tot stand komen F + O moeten de conclusies in het advies kunnen dragen Alle onderzoeksvragen moeten zijn beantwoord – Zo nee ? -> dan nader advies vragen Aldus: CIE-Info alleen bruikbaar indien: 1.herleidbaar tot betrokkene 2.ondersteunend is aan andere feiten 3.duidelijk bewijs betreft 4.overtuigend is Belangrijke aanscherpingen met het oog op een eerlijk proces Bescherming tegen te zachte vermoedens die niet weerlegbaar zijn

Helder..

En toen kwam …

Weigering exploitatievergunning seksinrichtingen en Aanzegging bestuursdwang tot sluiting seksinrichtingen LJN: BK2970 – d.d Rechtbank Alkmaar

Onderwerpen in uitspraak: 1.Vergewisplicht 2.Inschakelen externe adviseurs 3.Vermoedens van strafbare feiten 4.Witwassen wel of geen a en b-grond?

Betrokkene: 1.betwist LBB-info, of 2.heeft bezwaar tegen betrouwbaarheid broninfo LBB BO- > gemotiveerd reageren, door opvragen nader advies aan LBB, over alle betwiste feiten) 1.Vergewisplicht

Vergewisplicht geldt ook voor het nader advies ! Niet alleen vragen naar de wijze van totstandkoming verklaringen betrokkene, maar ook naar de juistheid van de verklaringen in het licht van hetgeen daartegen is ingebracht! Weging info Register Zware Criminaliteit (CIE-info): 1.aantal registraties 2.waardering betrouwbaarheid bronnen 3.gedetailleerdheid registratie 4.datum geregistreerde feit

LBB: Gaat alleen over nadere specificatie eerder gebruikte broninformatie. Opvragen nieuwe info in deze fase mag niet volgens LBB.

2.Advies externe deskundigen Mag het BO, i.h.k.v. de vergewisplicht, adviezen van externe adviseurs, betrekken bij de artikel 3- beoordelingen? RB: Nee, hebben daarvoor zij géén bevoegdheden én deskundigheid. Dat heeft alleen het LBB! Oordeel externe deskundige mag niet ten grondslag worden gelegd aan beschikking B.

Ernstig gevaar moet blijken uit “feiten en omstandigheden” er moeten concrete indicaties zijn voor betrokkenheid “die er op wijzen” Blijkt uit politie- of justitiegegevens: Onherroepelijke veroordelingen Aangegane transacties “redelijkerwijs doen vermoeden” Hen aangaande opsporings- of vervolgingsacties “..dat een persoon in relatie staat tot strafbare feiten” 3. Vermoedens van strafbare feiten ihkv artikel 3, lid 1 onder a van de Wet Bibob

Hoeft niet te gaan over onherroepelijke veroordelingen van de dader van de strafbare feiten, maar.. het moét wel aannemelijk zijn dat de feiten zijn gepleegd. Er moet dus sprake zijn van objectieve, concrete feiten en omstandigheden die wijzen op strafbare feiten maar dan komt het…

Onderscheid in tijdstip inzet Bibob- instrument (mbt de strafbare feiten) 1.Na afgerond opsporingsonderzoek 2.Tijdens lopend opsporingsonderzoek Rechter kan niet aansluiten bij conclusies onderzoek danwel daaruit voortvloeiende veroordelingen. Rechter houdt alleen rekening met F + O die bekend waren ten tijde van het nemen van besluit. B hanteert daarmee in motivering beschikking een onjuiste maatstaf.

4. Witwassen (artikel 420bis WvSr) Rechtbank Alkmaar: A-grond: “gepleegde strafbare feiten” -> Daarmee wordt niet bedoeld: “Handelingen die tot doel hebben uit strafbare feiten verkregen voordelen te benutten” (=witwassen).

Witwassen is géén delict gericht op het behalen van op geld waardeerbare voordelen, maar op het benutten van daaruit verkregen voordeel. B stelde dat het wél een zelfstandig delict was zoals bedoeld in lid 1 sub a-> RB: dat is géén juiste wetstoepassing!

de “b” – grond ? Ja, v.z.v. betrokkene reeds is veroordeeld voor het strafbare feit “witwassen” of aannemelijk is dat er reeds witwaspraktijken hebben plaatsgehad. (RvS AX4420 – 24 mei 2006)

Hoger beroep?

Einde Ik dank u voor uw aandacht ….