Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolpartnerschappen in Europa
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Samen met ouders aan het werk!
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
de ouderbetrokkenheid vergroten
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Ouderbetrokkenheid.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Magister voor ouders.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Wjk.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Ouderraad 7 december.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Minor Oriëntatie Werkplekleren EA2X0 ESoE
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Passend onderwijs.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Ouders en school samen Maart 2016
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Medezeggenschap bij De Eshoek
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Loopbaan en burgerschap les 3
Social media voor statenleden/politici
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Transcript van de presentatie:

Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion

Start “Ouders zij zijn een cruciale partner in de taalontwikkeling en algehele ontwikkeling van de leerling. Kortom, zij zullen betrokken moeten zijn bij het taalbeleid op school.”  In deze workshop staan we o.a. stil bij:  hoe kun je als schoolteam/leerkracht de betrokkenheid van de ouders bij het taalbeleid bevorderen  de rol die ouders kunnen spelen  de verschillende manieren waarop jij als schoolteam of leerkracht naar ouders toe kunt communiceren over het taalbeleid

Relatie opleiding Taalexpert

Studiegids Primo Taalexpert

Waar zitten we m.b.t. dit onderwerp in de cirkel? “Taalbeleid is de structurele en strategische poging van een schoolteam om de onderwijspraktijk aan te passen aan de taalleerbehoeften van de leerlingen met het oog op het bevorderen van hun algehele ontwikkeling en het verbeteren van hun onderwijsresultaten.” Van den Branden, 2010

Starter  Zoek iemand die…………  Weet welke (landelijke) thema’s er spelen rond ouders en school m.b.t. taalbeleid  Je wat kan vertellen over de (formele) positie van de ouders  Je kan vertellen hoe ouders bijdragen aan het schoolsucces van de leerlingen  Je wisselt 2 x van persoon en vraagt de ander waar hij/zij wat over kan vertellen. Wissel uit en vul aan.  Opmerking: het gaat niet zozeer om de mening van de ander, maar om de feitelijke informatie-uitwisseling

Ouderbetrokkenheid en/of Ouderparticipatie = Partnerschap  Betrokkenheid: hoe het gaat met het kind (volgen van het kind m.b.t. schoolvorderingen e.d.)  Participatie: actief binnen de school (luizenpluis etc.)  Partnerschap vraagt:  dat je elkaar ziet en hoort en op elkaar reageert.  dat je elkaar respecteert.  dat je toenadering zoekt als je het niet helemaal eens bent met de opvattingen van de ander. “Dat vraagt een investering van beide kanten. Je doet dat allemaal in het belang van het kind en vanuit het besef dat je samen meer kunt dan alleen!”

Ouderbetrokkenheid en/of Ouderparticipatie = Partnerschap Richting/VormMeelevenMeehelpenMeedenkenMeebeslissen Ouders > eigen kindBetrokkenheid 1 P A R T 4 I C I P A T 7 I E 10 Ouders > klas v/h kind en school als geheel Betrokkenheid 2 P A R T 5 I C I P A T 8 I E 11 De school > oudersBetrokkenheid 3 P A R T 6 I C I P A T I E 9 3.0? 12 De Wit (2008)

Willem Kind huilend thuis. Juf keurde alles fout in #taaltoets#taaltoets... Social Media / Twitter

Waar ligt een mogelijkheid m.b.t. taal(beleid)?  Als team op zoek gaan of kijken naar het “achter het doen-gedrag” van ouders. Waarom: Beter inzicht verwerven in beweegredenen van ouders, en hun standpunten over school en taal, kan de school helpen om een beter contact met ouders op te bouwen. Zo kan op een meer onderbouwde manier nagedacht worden over de rol van ouders die zij kunnen spelen bij de taalontwikkeling van hun kind. Hoe: Stel vragen i.r.t. het instrument m.b.t. de 7 dimensies van ouderbetrokkenheid Kennis, Emotioneel, Rationeel, Overtuiging, Competentie, Gedrag en Tijd Actie: Zelf alvast kijken m.b.v. een scan

Stellingen:  Werkvorm: Kort Geding  Groepen gaan a/d/h/v stelling pleidooi voorbereiden  Jury: beraadt zich alvast op mogelijke uitkomsten  Mening van de voorstanders  Mening van de tegenstanders  Overleg  Reactie van beide groepen op elkaar eerste inbreng  Jury hoort beide keren aan en komt na tweede ronde met bevindingen en uitspraak Stelling: “Ouders hebben, in relatie tot de taalontwikkeling, een belangrijke rol bij het ondersteunen van het huiswerk en de lessen!”

Afronden

Opdracht Studiedag 1.3  De opdracht van leergang 1.3. bestaat uit twee onderdelen.  Een lesdagopdracht en een studiedagopdracht.  De opdrachten tezamen vormen de bewijslast voor leergang 1.3.  In een document op het ELO staat de studiedagopdracht beschreven. “Verwerk de taalbeleidscyclus op tenminste één taaldomein” (doe dit a.d.h.v. de vijf stappen zoals die zijn aangegeven)  Bij voorkeur als teamopdracht inleveren bij de programmaleider Taalexpert (Robertjan de Wilde).  Het gedeelte ‘eigen reflectie’ dient wel individueel geschreven te zijn.

Een voorbeeld 