1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent
Wat houdt het in.. De brugklas T/T-exc : - dakpanklas: kansen bieden : maatwerk leveren - voorbereiding op: T2 : T-excellent 2 : of Havo - themaklassen art / bob / tec als extra optie. - het praktische vak ZOOM (21 e vaardigheden)
Kenmerken Extra aandacht voor: - de kernvakken Ne|En|Wi. - taal en rekenen. - studievaardigheden (bv. leerhulpkaarten) - zelfstandig leren (bv. werkwijzers) - zelfreflectie (bv. KIT- analyse) - samenwerkend leren (bv. extra opdrachten) Binnen de lessen vindt differentiatie plaats door: - aanbieden van herhalings- / verdiepingsopdrachten - BYOD en ELO (digitaal methode materiaal) Iedere leerling kiest zijn eigen leerlijn in samenspraak met de docent.
Toelating tot T / T- excellent: Advies basisschool is T of T-excellent - bindend - Cito komt na de toelating Toelating
Toelating vervolg Samenstelling van brugklas T/ T-exc: - wens van de leerling (via inlichtingenformulier) - per basisschool 4-6 leerlingen in een klas - plaats van herkomst (bv. Zeeland i.v.m. samen fietsen) - juni is de indeling bekend - introductie voor de zomervakantie (12 juli ‘16)
Leerjaar 1: vakken Vakken: 32 uur / 13 vakken: - Nederlands- Zoom (21 e eeuwse vaardigheden) - Engels- Muziek - Frans*- Levensbeschouwing - Aardrijkskunde- Lichamelijke opvoeding - Geschiedenis- Begeleidingsles - Wiskunde - Biologie - Rekenen
Doel van trimester 1: introductie Wennen aan: - nieuwe school - meer docenten - manier van lesgeven - huiswerk maken en plannen hulpmiddel- agenda met leerhulpkaarten - studiewijzers - proefwerken - trapperiodes - dubbele cijfergeving Doel: leerling en ouders inzicht laten krijgen in het voor de leerling haalbare niveau. Leerjaar 1: indeling
Doel van trimester 1 en 2: determinatie = bepalen van het vervolg in leerjaar 2 (qua niveau) Waar letten we op? 1. Cijfers 2. Studieondersteunende vaardigheden: Inzet / zelfstandigheid / concentratie / studiehouding Wanneer?Rapport 2:determinatieprognose Rapport 3:determinatiebeslissing samenspel tussen leerling/ouders/mentor/school.
Doorstroom Doorstroomgegevens ‘14-’15: T-exc: 17 %havo 2 35 % T 2-exc. 47 % T 2 1 % K 2 0 % Elders T 1: 6 % havo 2 12 %T 2-exc. 70 % T 2 11 % K 2 1 % Elders
HARTELIJK BEDANKT VOOR UW AANDACHT Belangrijke data: Exploring Day: 12 januari ‘16 Open dag UC : 23 januari ‘16 Inschrijfavonden: 7, 8 en 9 maart ‘16 Bericht van toelating: 20 april ‘16 Introdag: 12 juli ‘16