Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Advertisements

Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Bedrijfsverbetering met de Code
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TECHNIEK! HET DRAAIBOEK 28 oktober: Vandaag kregen we de opdracht uitgelegd. Ook moesten we met het idee komen voor de robot. Hier hebben we met z’n.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
HGW en gesprekken met leerlingen
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Collectief portfolio groep 3
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Iedereen coach naar Jef Clement.
Aanvragen van incontinentiemateriaal
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Hoe brei een team?.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Het opbouwen van een data base
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
uw kind begeleiden bij huiswerk
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Visie & Strategie.
Leerdoelen SMART maken
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Methodiek: Plancyclus
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
1 Methodiek A Hafida El-Gharbaoui
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Methodiekontwikkeling 2
Werken met groepen jonge kinderen
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Wjk.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
Plannen, uitvoeren en evalueren
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Evaluatie Cursus.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Begeleiden les 2.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Begeleiden les 2.
Observeren en rapporteren
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht

Van diagnose naar doelen Oriënteren Diagnosticeren Plannen Uitvoeren Evalueren

Eerst aan de slag met Johnnie De diagnose is: ADHD, dit is door een deskundige vastgesteld. Johnnie vertoont dit gedrag omdat zijn ouders geen grenzen stellen. Degene die de ADHD gediagnosticeerd heeft, wil nog niet direct overgaan tot medicatie. Hij wil nog even aankijken of andere interventies werken. Tijdens de gesprekken met de ouders en observaties thuis is duidelijk geworden dat de ouders het over heel weinig eens zijn met elkaar

Oefenen met Johnnie Welk doel of welke doelen zouden jullie opstellen en waarom?

Van diagnose naar doelen Wat was ook weer een diagnose? Hoe zou je die in deze casus verwoorden?

Goede doelen zijn moeilijk Diagnose is uitgangspunt. Bespreken met cliënt als dat mogelijk is. Je doelen worden beïnvloed door jouw waarden, normen en visie. “Jongeren hebben ook recht op een plek in de buitenruimte”; dit zal bepalen welk doel je kiest.

Het formuleren van doelen  Het positieve spiegelbeeld van je diagnose. Hoe concreter je diagnose, hoe concreter je doelen. Een beslagen spiegel geeft een wazig spiegelbeeld.  SMART. De A staat voor actief, dus geen passief taalgebruik!  Analyse van de haalbaarheid: wat is de balans tussen belemmerende en bevorderende factoren?

Belemmerende en bevorderende factoren.  Altijd in het hier en nu.  Kijk weer naar de drie niveaus  Bevorderende factoren bepalen mede je keuze voor een methode  Belemmerende factoren kunnen subdoelen worden.

Wat gaan we doen? Nu bepaal je welke interventie je gaat plegen, volgens welke methode. Kies je voor een bestaande methode? Evidence of practice based? Ontwikkel je zelf een aanpak op basis van een aantal methodes? Altijd ook theoretisch onderbouwen waarom deze.

En nu aan de slag De uitvoering, nu mogen de draaiboeken en programma’s uit de kast gehaald worden. Nu mag je een werkplan maken. Welke middelen, menskracht, ruimte etc. heb je nodig? Je gaat weer observeren: hoe pakt het uit, wat gebeurt er, wat werkt en wat niet. Houd je observaties en je tussentijdse gesprekken vast………

want nu komt de evaluatie.  Eerst op doel: hebben we ons doel bereikt? Zien we de resultaten die we beoogd hebben?  Dan op proces: hebben we er aan gewerkt zoals we van plan waren?  Wat leren wij van dit alles?  Wat moet er bijgesteld of veranderd worden?  Evalueren als het samen opbouwen van een praktijktheorie.

We zijn rond Oriënteren Diagnosticeren Plannen Uitvoeren Evalueren