Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
De Van Damschool in ontwikkeling
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Collectief portfolio groep 3
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Observeren en rapporteren
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Handelingsgericht werken
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Communicatie met ouders
Aanpak problematisch gedrag
Week van de intern begeleider
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 3 Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Pedagogische theorieën
Kijken naar Kinderen Week 4
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
wie ben ik? leeftijd? woonplaats? getrouwd/ongetrouwd/its complicated?
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek 1 Presentatie titel
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 6 Hafida El – Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 3 kwartaal 2.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Wjk.
Kijken naar Kinderen Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Competentie gebieden Kerntaak 1.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Kijken naar Kinderen Week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
AOS docentonderzoek bijeenkomst 7
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
Project Pedagoog in de wijk Bijeenkomst week 1.8 Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Meer voorlezen, beter in taal
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Observeren Les 3.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Observeren rapporteren
Methodiek Observeren.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Observeren Les 2.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Observeren Les 2.
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui

Programma Terug blik Observaties Aan de slag Terugkoppeling en vooruitblik

Wanneer ga je observeren? Of observatie de juiste dataverzamelingsmethode is hangt af van de ONDERZOEKSVRAAG Ga je BESCHRIJVEN, VERGELIJKEN of EVALUEREN dan kan je observeren gebruiken als een van de dataverzamelingstechnieken

Observatie ja of nee? Hieronder staan een aantal onderzoeksvragen. Welke van de vragen kan je beantwoorden met observeren? Is de vraag beschrijvend, vergelijkend of evaluerend? Hoe zichtbaar zijn de pedagogische uitgangspunten van de school tijdens het buitenspelen? Zijn de kinderen bij BSO x vrolijker dan bij BSO y? Leggen de ouders makkelijker onderling contact na de georganiseerde ouderactiviteiten? Wat verstaat Hockeyclub onder een goed pedagogisch klimaat? Wat is bepalend voor de kwaliteit van de interactie tussen kind en (mede)opvoeder? Waarom lukt het school X niet om ouders meer te betrekken bij de taalontwikkeling van hun kinderen?

Observeren: kijken Databronnen zijn leerlingen, leerkrachten, ouders, omgeving; let op specifieke gedragingen en specifieke aspecten van interactie of omgeving, zoals geconcentreerd werken, positief belonen, materiaal staat op ooghoogte niveau van kind... Is duidelijk wat er geobserveerd wordt? (begrippen geoperationaliseerd, geconcretiseerd? Literatuur gebruikt?) Is duidelijk op welke wijze er geobserveerd wordt? - Eenmalig of vaker? - Participerend of niet-participerend? - Directe observatie of indirecte observatie? - Gestructureerde of minder gestructureerde observatie? Zijn frequentie, tijdsinterval, duur en mate waarin iets voorkomt opgenomen? Waarom wel / niet? Is duidelijk hoe lang het observeren duurt en waar en wanneer?

Voorbeeld: Observeren kind(eren) bij activiteit x Doel van het instrument voor dataverzameling ThemaSubthemaAspecten -Aandachts-/kijkpunten -Observatiepunten -Vragen / stellingen Doel Bepalen welke activiteiten kinderen interessant vinden InteresseAandacht hebben voor Kind(eren) doet/doen mee aan de activiteit Kind(eren) luistert/luisteren Positieve waardering van Maak het doel steeds concreter in thema’s, subthema’s en aspecten waar je op gaat letten, naar gaat kijken of naar gaat vragen

Operationaliseren Begrip Wat is de definitie vanuit de literatuur (rekening houdend met setting /doelgroep/leeftijd)? Welke concrete gedragingen horen hierbij? Vormgeving observatielijst

Jullie observatieopdracht Voer een observatie uit naar: DE KWALITEIT VAN DE INTERACTIE TUSSEN KIND EN OPVOEDER Observatiedoel? Wat? Wie? Hoe?

OPERATIONALISEREN Welke begrippen in de opdracht moeten geoperationaliseerd worden? Interactie Opvoeder Kind Kwaliteit (in relatie tot interacties tussen kind en opvoeder)

Aan de slag met opdracht Onderwerp observatie Observatiedoel Start met operationlisatie

Terugkoppeling vooruitblik Komen jullie er in? Bevalt de manier van werken? Waar kan ik vrijdag extra aandacht aan besteden

Vooruitblik Zoek literatuur over het onderwerp waar je een observatie naar wilt doen en die je helpt bij het operationaliseren van wat je wilt observeren. Maak eventueel al een observatieformulier. Maak een afspraak voor je observatie.