Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Functieprofiel en beoordeling
Korte introductie tot het principe
Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans
Workshop Fondsen werven
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Return to Sender.
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen
Workshop evalueren Dcp
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Krachtige leeromgevingen
Werken met groepen jonge kinderen
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Retourlogistiek 4e bijeenkomst.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Formatieve assessment in het rekenonderwijs Marian van den Berg, 2011.
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Gepersonaliseerd leren:
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Krachtige leeromgevingen
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
Financiële zelfredzaamheid
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Lesgeven zonder cijfer?
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Zelfregulatie op Cartesius2
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
department Educational studies
Ontwikkelingen zichtbaar
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Transcript van de presentatie:

Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren Groep 3 Wil je samen gaan zitten in je groepje van de oefensessie van 15 oktober? Wie toen afwezig was, kan nu aansluiten bij een groepje dat hetzelfde onderwijsvak heeft.

Planning Korte introductie op evaluatie Introductie op rubrics Zelf aan de slag: rubric maken Toelichting praktijkopdracht 2

1. Korte introductie op evaluatie

Evaluatie: begripsomschrijving Thorpe (1988): “Evaluatie is het totale proces van het verzamelen, analyseren en interpreteren van informatie over elk mogelijk aspect van een instructie-activiteit, met als doel een uitspraak te doen over de effectiviteit, de efficiëntie en/of een andere impact.”

Functie van de evaluatie Feden en Vogel (2003): “Research suggests that we do far too much summative, and not enough formative assessment.”

Effect van formatieve evaluatie Hattie (2008). Visible Learning. A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement.

2. Introductie op rubrics

Rubrics Evaluatie van complexe leerdoelen Een rubric is opgebouwd uit 3 delen Een aantal criteria Per criterium eenzelfde aantal niveaus van kwaliteit De kwalitatieve omschrijving van het niveau per criterium noemen we een indicator. Te ontwikkelen door: Leerkracht Leerling Geschikt voor summatieve én formatieve evaluatie

Aanpak Kies criteria voor verwacht gedrag Bepaal bandbreedte om verschillen in kaart te brengen. bv. 0-5 of kwalitatieve termen Grotere bandbreedte = meer fijnmazige evaluatie! Werk een beschrijving uit voor elke indicator Concreet observeerbaar/vaststelbaar gedrag

Voorbeelden LO: De leerlingen voeren een overslag uit op een opstelling naar keuze

Niveaus Indicatoren Criteria

Voorbeelden Fysica: De leerlingen lossen met behulp van de wetten van Newton en de formules uit de kinematica complexe fysische vraagstukken op naar de gevraagde grootheid volgens het geziene stappenplan.

Indicatoren: deelaspecten Niveaus Indicatoren: deelaspecten Criteria: aandeel in evaluatie

Rubrics voorbeelden Biologie: De leerlingen maken een schematische voorstelling op posterformaat van het fotosyntheseproces in een cel van een blad.

3. Zelf aan de slag: rubrics maken

Werk samen met de mensen van de vorige sessie Teams maken Werk samen met de mensen van de vorige sessie Indien afwezig: sluit aan bij groepje met gelijkaardige opleiding Lesdoelen Gebruik dezelfde eindterm als de vorig keer Kijk in je lesdoelen: kies een complex lesdoel dat door een rubric kan geëvalueerd worden. Geen geschikt lesdoel: maak een nieuw (aansluitend bij de eindterm) Rubric maken Omschrijf kort de opdracht waarvoor je de rubric maakt. Maak een rubric van 4 criteria en minimaal 3 niveaus Delen Giet alles in een overzichtelijk document Upload dit document als je klaar bent via noteapp.com/kl3 Geel = wiskunde, roze = biologie, blauw = LO Feedback Als twee groepjes met dezelfde kleur klaar zijn = steek je hand op Je bekijkt het document van een ander groepje (afspreken met welk groepje!) Noteer vragen en opmerking in de post-it. Zit samen en bespreek elke rubric adhv de vragen en opmerkingen – pas je rubric aan.

Specifieke ET Wiskunde 3de graad ASO: 4. De leerlingen kunnen met behulp van matrices problemen wiskundig modelleren en oplossen. Vakgebonden ET Natuurwetenschappen 3de graad ASO: B3. De leerlingen kunnen het belang van mitose en meiose duiden. Vakgebonden ET LO 3de graad KSO: 7. De leerlingen kunnen op basis van een beperkt aantal afgesproken criteria, bij zichzelf en anderen, aangeven waarom een bewegingsopdracht wel of niet lukt en eenvoudige oplossingen geven.

Noteapp.com/kl3 http://krachtigeleeromgevingen.weebly.com/groep-3.html Lukt eduroam niet? UGent Guest account voor vandaag: Gebruikersnaam: guestSlo1 Wachtwoord: Z3opmFFm

Praktijkopdracht 2 Vragen of onduidelijkheden?

Feedbacksessie groep 2 + 3 Donderdag 3 december 17.30u-19.30u Auditorium 4, gelijkvloers FPPW Inschrijven + vragen posten op forum ‘groep 3’ op Minerva