JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Aspecten van evaluatieonderzoek
Risico’s en gevaren van techniek
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Intro op masterroute Gezondheid en Welzijn 08/09, N. Steverink, Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg m.i.v. studiejaar
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gokverslaving.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Groene en gezonde buurten: wonen nabij stedelijk groen
Doelstellingen Formuleren
Dossier Empowerment Roos Delahaij
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
RSV op school Jan Van Parijs.
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Jongeren Preventie Team
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
‘Ouders als behandelaars’
het risk - needs - responsivity principe
Academische vaardigheden - C1.5
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Workshop “Beoordelen”
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Dossier Empowerment.
Criminaliteit & Rechtsstaat
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Sociaal netwerk methodiek
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
© Mulier Instituut, Utrecht Belemmeringen om te sporten & bewegen Platform Sportdeelname, 12 november Remko van den Dool November 2015.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Op Koers groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstrainingen voor chronisch zieke kinderen Emma Kinderziekenhuis AMC - Amsterdam.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
Wat is de specifieke expertise van de jeugdreclasseerder? En wat heeft de gemeente daaraan? Jacqueline Bosker Hogeschool Utrecht, lectoraat Werken in Justitieel.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De sociaal-maatschappelijke dimensie
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Voorlichting, advies en instructie
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
ZORPLAN MAKEN!!!.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1

1. NODEN  Betere registratie van jeugdigen die jeugdzorg nodig hebben.  Aandacht voor het belang van  integratie van theoretische noties  onderscheid tussen mediërende factoren en de beoogde uitkomst  gedifferentieerde uitkomstmaat  Onderscheid tussen algemene en specifiek werkzame factoren die de effectiviteit van de interventies bepalen.  Effectonderzoek in de jeugdzorg  Gecontroleerde studies  Minder gecontroleerd praktijkonderzoek

2. AARD EN OMVANG  Cijfermateriaal verzamelen: moeilijk!  Begripsverwarring  Gebrek aan standaardisatie  TOPJE VAN DE IJSBERG  Hoeveel jeugdigen hebben echt nood aan jeugdzorg?  Raad voor de Kinderbescherming -> BARO (BAsis RaadsOnderzoek in strafzaken)  Geen landelijk cijfermateriaal beschikbaar.

3. THEORETISCHE NOTIES  Belang van theoretische noties  Geen gebrek aan theorievorming omtrent belangrijke factoren bij ontstaan, instandhouding en beïnvloeding van antisociaal gedrag.  Integratie  Theoretische fragmentatie: specialisatie op één bepaald aspect  Multitheoretisch kader: verschillende theorieën integreren in hulpverlening

4. MEDIËRENDE FACTOREN  Aspecten waarop een behandeling zich moet richten worden bepaald door  Uiteindelijke verandering die men wil bereiken  Factoren die men behandelt (vaardigheden, cognities, sociale factoren of gezinsfactoren die invloed hebben op het te behandelingen criterium)  OPGELET voor factoren die niet door de behandeling worden beïnvloed, maar in de uitkomst wel een rol spelen!!  Sekse, IQ, culturele achtergrond  Twee soorten mediërende factoren  Factoren met directe invloed op het functioneren van de jeugdige  Factoren, met oog op het gewenste functioneren

5. INHOUD VAN DE UITKOMST  Behandeling moet bijdragen aan maatschappelijk doelen > formuleren van een humaan antwoord op  Overtreding van normen  Voorkoming van (nieuwe) overlast en bedreiging van de veiligheid van burgers  Voorkoming van recidive  Elke interventie moet met één maat op effectiviteit beoordeeld kunnen worden

6. EFFECTIVITEIT VAN DE INTERVENTIES  Algemeen werkzame factoren – staan los van de interventie  Motivatie van de cliënt om te veranderen en in behandeling te gaan  Goede kwaliteit van de therapeut-cliënt relatie  Correcte en gestructureerde uitvoering van de behandeling  Professionaliteit van de behandelaar  Specifiek werkzame factoren – gelden enkel voor bepaalde interventies/doelgroepen  Cognitieve herstructurering  Medicatie  Groepstherapie  …