OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Diakenen op de bres… voor mantelzorgers Workshop Kerk in Actie Binnenlands Diaconaat Inspiratiebeurs 2012.
Advertisements

Hulpbehoevende ouderen. … als ik een straat was zouden ze zeggen hij ligt verlaten Cees Nooteboom.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek
Startles Sociale Hulp 1.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
PREVENTIEF WERKEN met KOPP en KOAP
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Best practice Doel: presentatie functie aandachtsfunctionaris
Vechtscheidingen en partnergeweld
de ouderbetrokkenheid vergroten
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
KINDERMISHANDELING Signalen, risico’s en gevolgen.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Best practice Doel: voorlichting team
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Presentatie Bijeenkomst 4
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Het begint bij het jonge kind
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Bemoei je ermee! Bemoeizorg in de verslavingszorg en de GGZ
Wat moeten jullie kennen?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeding en pedagogiek
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Gezins- en wijkgericht werken
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Pedagogische theorieën
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Kijken naar Kinderen Week 4
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Social work Week 2.
Opvoedrelaties onder spanning A
Opvoedrelaties onder spanning A
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
Opvoedrelaties A Week 4, bijeenkomst 6.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Methodiek: Plancyclus
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
Ontwikkelingspsychologie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
WinHealth 1.0 WinHealth 1.0 WinHealt is een medisch programma. Het is vrij nieuw en komt binnenkort op de markt . Deze software is in staat om - met de.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Ouderenmisbehanding in de thuissituatie
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
JEUGDzorg - voor wie?.
Intensieve begeleiding
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2

PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen

ANDERE BRONNEN VAN STRESS Dreiging van zelfmoord Opname van ouder in psychiatische instelling Geweld en/of misbruik in het gezin Ouder zijn van de ouder Schijn ophouden Geheimhoudingsplicht Niet kunnen spelen Geen hulp van buitenaf

WAT HEEFT EEN KIND NODIG? Sociale steun  Emotionele steun binnen het gezin  Informatieve steun voor gezin en kind  Een goede relatie met de ouders  Steun buiten het gezin  Goede signalering  Ingrijpen als dit noodzakelijk is

VEERKRACHT VAN EEN KIND Kunnen aangaan van intieme contacten met meerdere mensen Het hebben van een plezierige bezigheid buitenshuis Zelfinzicht en een realistische kijk op de ouderlijke stoornis (Baerdslee)

GEVOLGEN VOOR VOLWASSEN Wat zouden mogelijke gevolgen kunnen zijn?

OPDRACHT: ANALYSE VAN DE CASUS Maak een analyse door risicofacteren en beschermende factoren in kaart te brengen. Gebruik het schema en geef voor kind-, ouder- en gezinsfactoren een beschrijving. RisicofactorenBeschermende factoren Ouder Ernstige en chronische stoornis Goede relatie met het kind Bieden van goede (emotionele) ondersteuning door gezonde ouder Gezin Afwezigheid gezonde ouder Beperkte draaglast van gezonde ouder Slechte relatie tussen oudes Disfunctionele ouder- kindinteractie Sociale steun Aanwezigheid van een sociaal netwerk Kind Erfelijke factoren Jonge leeftijd als ouder ziek wordt Heldere kijk op zichzelf Heldere kijk op oudelijke problematiek

HULPVERLENING Hoe kan de hulpverlening hier op in spelen?

OPDRACHT Onderbouw je pedagogisch handelen en maak gebruik van literatuur van Sipman en van Van Gameren Je hebt een overzicht van riscico en beschermende factoren Welke conclusie kan je trekken? Beschrijf de drie basisbehoeften van het kind. Hoe ga je hieraan werken? Denk aan ondersteuning van de ouders en/of van het kind Geef een beschrijving van concrete handelingen, maak hierbij een combinatie met de tips uit het laatste hoofdstuk van Van Gameren.

INLEIDING te-anticonceptie-bij-falende-ouders.dhtmlhttp:// te-anticonceptie-bij-falende-ouders.dhtml

STELLINGEN Parentificatie bij zeer jonge kinderen: indien er sprake is van parentificatie dan is dit een teken dat de ouder zelf niet in staat is een goede opvoeder te zijn. Ouders die een angststoornis of een depressie hebben, hebben zelf zulke grote problemen dat ze geen goede opvoeder kunnen zijn. Kinderen van ouders met psychische problemen dienen uit huis geplaatst te worden.

CHECKLIST Maak in groepjes een checklist voor waar je op moet letten als je in een gezin gaat werken waar er sprake is van een ouder met psychische problematiek. Maak gebruik van de literatuur: Autrique, Van Gameren, Sipman Gebruik deze checklist om de eerder gekozen casus verder te analyseren. Stel vervolgens een plan op voor dit gezin en onderbouw je pedagogisch handelen aan de hand van H 14 en H15 uit Sipman.

VOOR VOLGENDE WEEK: Lezen artikel kwetsbare kinderen (zie link studiehandleiding)