BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid Programma: uurOntvangst en Welkom uurPresentatie “best practices” uurWorkshop “ontwikkeling projecten” 1) Hoe leggen we contact met regulier onderwijs “Werven” 2) Hoe houden we onze jeugdleden leden “Boeien -Binden” 3) Hoe gaan we om met aannemen ZZP’ers “Opleiding” uurOpsplitsen in 3 groepen a.d.h.v. 9 stappenplan uurPresentatie van de gemaakte opdrachten uur Einde en afsluiting van de avond
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid Best Practices 1 WERVEN (Sophia’s ver.) Basisschool project voor de groepen 5 en 6 van de basisschool: 4 lessen waarvan de eerste een introductieles Groep 5 leerlingen krijgen slagwerkles en de groep 6 krijgen les op een blaasinstrument (keuze uit b.v. 6 instrumenten) Vervolgens krijgen ze 3 weken les door gediplomeerde docenten waarmee ze een stuk instuderen en op de laatste dag samen met het opleidingsorkest ten uitvoer brengen t.o.v. familie - vrienden en kennissen. Tijdens de uitvoering draait er een powerpoint-presentatie met foto’s van de uitvoerende kinderen met hun naam daarbij. Bij de afsluiting speelt het eigen opleidingsorkest ook nog een paar hedendaagse populaire stukjes.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid Best Practices 2 Boeien en Binden Voorbeeld van harmonie Eendracht maakt Macht Een kort overzicht uit een programma waar Budel mee werkt. Jeugd betrekken bij organisatie van succesvolle evenementen. “Buulse Proms” nagenoeg professioneel evenement. Muzikanten prikkelen b.v. met concours en of concert. Stimuleren aanschaf eigen instrument. Leden trots laten zijn op hun vereniging. Samenwerking met andere verenigingen b.v. koren,dans,toneel.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid Best Practices 3 Opleiding Voorbeeld van Stichting SMO Oefening&Uitspanning Door het ontbreken van muziekschool en of slechte samenwerking eigen opleiding gestart. Sterke binding met de harmonie ondanks de aparte stichting. Werken met professionele docenten waar een hechte band mee is. Jeugd betrekken bij alle activiteiten die georganiseerd worden. Om aanbod te blijven houden elk jaar projecten op scholen doen, waar dan weer nieuwe aanmeldingen uit voort komen.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid OPDRACHT GROEP 1 “Hoe leggen we contact met het reguliere onderwijs” OPDRACHT: Bedenk met je groep een plan om contact te leggen met de basisschool (eventueel de middelbare school). Met wie leggen we contact? Wie zijn onze partners daarin? (gemeente,andere verenigingen etc? Wat willen we voor elkaar betekenen? Wat voor project willen we doen? Etc. etc.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid OPDRACHT GROEP 2 “Hoe blijven we jeugdleden Boeien en Binden ? OPDRACHT: Bedenk met je groep een project waarmee je jeugdleden kunt blijven binden aan de vereniging, Hierbij heb je de keuze om je te richten op één specifiek project of om het stappenplan in te vullen aan de hand van meerdere projectmogelijkheden en activiteiten. Tip bij de laatste optie: schrijf allereerst de diverse activiteiten op en nummer ze met A t/m….. (richt je hierbij op max. 5 activiteiten.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid OPDRACHT GROEP 3 “Hoe gaan we om met het wegvallen van muziekscholen? OPDRACHT: Bedenk met je groep een plan als de muziekschool waar je als vereniging bij bent aangesloten wegvalt. Neem je ZZP’ers aan? En hoe ga je daarmee om? Hoe pas je dit in je organisatie aan m.b.t. kosten, voor- en nadelen.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 9 Stappenplan: Om te beginnen moeten we het beleid vaststellen (wat willen we bereiken en met welke middelen willen we dat doen: Stap 1:Doel: welke resultaten willen we bereiken? Stap 2:Middelen: op welke wijze? (elementen uit de best practices aangevuld met eigen ideeën) Een projectplan bestaat verder uit een aantal onderdelen: Stap 3:Planning: welke stappen zijn er en wanneer zijn die klaar? Stap 4:Kosten: welke financiële middelen zijn er nodig en hoe voorzie ik daarin? Stap 5:Organisatie: wie gaan het doen? wie is de projectleider? en wie is opdrachtgever? Stap 6:Informatie: wie wordt wanneer en op welke wijze geïnformeerd? Daarnaast moet er ook aandacht zijn voor de uitvoering: Stap 7:Monitoren: hoe gaan we de voortgang volgen ? ( b.v. door “reviewsessies”?) Stap 8:Succesfactoren: welek factoren zijn bepalend voor het succes en hoe zorgen we dat die factoren aanwezig zijn? Stap 9:Risico’s: welke risico’s lopen we en hoe kunnen we die afdekken?