BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Advertisements

Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
“Hoe kom ik aan klanten?”

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Methodisch begeleiden
Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.
eTwinning - De online community voor scholen in Europa
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Powerpoint Presentatie Wielen Rijgen.
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Workshop Fondsen werven
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Les 5 – Goed doen 2.0.
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Onderzoeksvaardigheden 3
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Social work Week 2.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Opleiding en Hulpverlening 100 vrijwilligers bekwaam en beschikbaar.
Hoe wat wie wanneer? Draaiboek maken Boek: Methodisch begeleiden
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Aanbesteding schoonmaak en sanitaire artikelen
Een vergadering organiseren
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Kiezen voor keuzedelen
Financiële zelfredzaamheid
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Welkom instructeurs!.
Drijfveren Ontdek je eigen kracht! Ontwikkel niet je tekortkomingen,
Diversiteit en integratie
De grafiekgenerator.
Grafiek Generator Monitor de Bibliotheek op school
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Informatieavond voor ouders
Transcript van de presentatie:

BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg

BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid Programma: uurOntvangst en Welkom uurPresentatie “best practices” uurWorkshop “ontwikkeling projecten” 1) Hoe leggen we contact met regulier onderwijs “Werven” 2) Hoe houden we onze jeugdleden leden “Boeien -Binden” 3) Hoe gaan we om met aannemen ZZP’ers “Opleiding” uurOpsplitsen in 3 groepen a.d.h.v. 9 stappenplan uurPresentatie van de gemaakte opdrachten uur Einde en afsluiting van de avond

BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid Best Practices 1 WERVEN (Sophia’s ver.) Basisschool project voor de groepen 5 en 6 van de basisschool:  4 lessen waarvan de eerste een introductieles  Groep 5 leerlingen krijgen slagwerkles en de groep 6 krijgen les op een blaasinstrument (keuze uit b.v. 6 instrumenten)  Vervolgens krijgen ze 3 weken les door gediplomeerde docenten waarmee ze een stuk instuderen en op de laatste dag samen met het opleidingsorkest ten uitvoer brengen t.o.v. familie - vrienden en kennissen.  Tijdens de uitvoering draait er een powerpoint-presentatie met foto’s van de uitvoerende kinderen met hun naam daarbij.  Bij de afsluiting speelt het eigen opleidingsorkest ook nog een paar hedendaagse populaire stukjes.

BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid Best Practices 2 Boeien en Binden Voorbeeld van harmonie Eendracht maakt Macht Een kort overzicht uit een programma waar Budel mee werkt.  Jeugd betrekken bij organisatie van succesvolle evenementen.  “Buulse Proms” nagenoeg professioneel evenement.  Muzikanten prikkelen b.v. met concours en of concert.  Stimuleren aanschaf eigen instrument.  Leden trots laten zijn op hun vereniging.  Samenwerking met andere verenigingen b.v. koren,dans,toneel.

BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid Best Practices 3 Opleiding Voorbeeld van Stichting SMO Oefening&Uitspanning  Door het ontbreken van muziekschool en of slechte samenwerking eigen opleiding gestart.  Sterke binding met de harmonie ondanks de aparte stichting.  Werken met professionele docenten waar een hechte band mee is.  Jeugd betrekken bij alle activiteiten die georganiseerd worden.  Om aanbod te blijven houden elk jaar projecten op scholen doen, waar dan weer nieuwe aanmeldingen uit voort komen.

BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid OPDRACHT GROEP 1 “Hoe leggen we contact met het reguliere onderwijs” OPDRACHT:  Bedenk met je groep een plan om contact te leggen met de basisschool (eventueel de middelbare school).  Met wie leggen we contact?  Wie zijn onze partners daarin? (gemeente,andere verenigingen etc?  Wat willen we voor elkaar betekenen?  Wat voor project willen we doen?  Etc. etc.

BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid OPDRACHT GROEP 2 “Hoe blijven we jeugdleden Boeien en Binden ? OPDRACHT:  Bedenk met je groep een project waarmee je jeugdleden kunt blijven binden aan de vereniging,  Hierbij heb je de keuze om je te richten op één specifiek project of om het stappenplan in te vullen aan de hand van meerdere projectmogelijkheden en activiteiten.  Tip bij de laatste optie: schrijf allereerst de diverse activiteiten op en nummer ze met A t/m….. (richt je hierbij op max. 5 activiteiten.

BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid OPDRACHT GROEP 3 “Hoe gaan we om met het wegvallen van muziekscholen? OPDRACHT:  Bedenk met je groep een plan als de muziekschool waar je als vereniging bij bent aangesloten wegvalt.  Neem je ZZP’ers aan? En hoe ga je daarmee om?  Hoe pas je dit in je organisatie aan m.b.t. kosten, voor- en nadelen.

BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 9 Stappenplan: Om te beginnen moeten we het beleid vaststellen (wat willen we bereiken en met welke middelen willen we dat doen: Stap 1:Doel: welke resultaten willen we bereiken? Stap 2:Middelen: op welke wijze? (elementen uit de best practices aangevuld met eigen ideeën) Een projectplan bestaat verder uit een aantal onderdelen: Stap 3:Planning: welke stappen zijn er en wanneer zijn die klaar? Stap 4:Kosten: welke financiële middelen zijn er nodig en hoe voorzie ik daarin? Stap 5:Organisatie: wie gaan het doen? wie is de projectleider? en wie is opdrachtgever? Stap 6:Informatie: wie wordt wanneer en op welke wijze geïnformeerd? Daarnaast moet er ook aandacht zijn voor de uitvoering: Stap 7:Monitoren: hoe gaan we de voortgang volgen ? ( b.v. door “reviewsessies”?) Stap 8:Succesfactoren: welek factoren zijn bepalend voor het succes en hoe zorgen we dat die factoren aanwezig zijn? Stap 9:Risico’s: welke risico’s lopen we en hoe kunnen we die afdekken?