Sheets: Kamer: ML. 2.304.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
E.V.V.O. (Rustig in je eigen tempo doorklikken).
Advertisements

KINDERUITSPRAKEN enter.
Plaatje vrienden op een bank
Marjolein Willemse Postvakje in oost Dinsdag, woensdag en donderdag.
“Het touw” Van een onbekend auteur A presentation by Booker.
De Drama Driehoek.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Woorden en tijd.....
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
De “ leraar” als rolmodel
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Basisstof 4: Hoe wordt gedrag bepaald?
Vrouw contra man.
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Rolpatronen.
Psychologie van de beweging: afspraken
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
“Op een dag...”.
EEN VERRASSING KRIJGEN
De theorie van de dramadriehoek
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Antwoord voor jezelf op de volgende vragen met NOOIT, WEINIG of REGELMATIG 1Hoe vaak nodig jij anderen uit voor een bakje koffie? 2Hoe vaak laat jij.
Is vrijheid. een illusie. Bart Engelen. Nacht van de Filosofie
Woord van Leven Oktober 2012 “Als U het zegt, zal ik de netten uitwerpen.” Lucas 5,5.
Active ageing.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Leren op organismeniveau
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
“Geef en je zal gegeven worden.”
V.E.G.O.
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Een liefdesgeschiedenis
Woord van Leven Juli 2014.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Preek Jakobus 2:
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Model-leren.
Een jongeman komt in de apotheek en vraagt de apotheker :
Exodus 4 13 Exodus 4 13 Maar Mozes zei: ‘U moet het me niet kwalijk nemen, Heer, maar kunt u niet iemand anders sturen?
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Dienst 1e paasdag 2015 m.m.v. jongerenkoor BASS uit Winsum
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
Stromingen in de psychologie
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
De cognitief gedragstherapeutische benadering
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
2 Wat is (digitaal) pesten? Groep 7 3 Leuke school De tweede dag lag mijn lunch Als beleg tussen blz 13 en 14 Van mijn nieuwe wiskundeboek Toen kreeg.
Dit verhaal wil jou onrustig maken. Het Evangelie maakt onrustig.
Rauw en troosten.
C ONFORMISME Enkel bij de anderen?. W AT IS CONFORMISME ? Het aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die bestaan in bepaalde groep Doel:
Welkom op onze thema-avond
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Psychologie van het leren
Psychologie Sociale leertheorie
Psychologie Conditioneren
Psychologieles 11 lesweek 1
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
Transcript van de presentatie:

Sheets: Kamer: ML

 Vragen over H1 en H2?  H3 Leren  H9 Sociale psychologie

 Psychologische stromingen  Sensatie en perceptie

 Klassieke conditionering  Operante conditionering

 Pavlov  Associëren van twee stimuli gekoppeld aan een reflex  Impliciet  Watson

 Aanleren van gedrag dmv straffen en beloningen  Thorndike, Skinner Generalisatie Discriminatie Trial and error Skinner Big Bang

 Vast of variabel?  Ratio of interval?  Primair of secundair?

 ‘partiële bekrachtiging’  Meest effectieve manier van belonen om reeds aangeleerd gedrag in stand te houden flirten

 Shaping  Inzichtelijk lerenleren  Uit het hoofd leren  Imitatie en modeling/observational – Bandura Bandura Bandura

 Zou jij iemand een dodelijke schok durven toedienen?  Zou jij iemand blindelings gehoorzamen?  Zou jij in staat zijn om een overval te plegen?  Zou jij iemand laten liggen die hulp nodig heeft?

 Conformisme; experiment van Ash  Gehoorzaamheid: experiment van Milgram  Probleem van de omstander: bystander effect  Cognitieve dissonantie

Een leraar stelt een vraag in de klas. Jij weet het juiste antwoord. Maar een klasgenoot antwoord heel iets anders. Alle andere klasgenoten zijn het met hem eens. Zou jij jouw afwijkende antwoord geven? Asch conformity - experimentexperiment

Zou jij iemand een dodelijke schok toedienen als een testleider in een experiment je dat zou vragen? Kan je begrijpen dat een soldaat iemand executeert? Zou jij dat doen? Kan je begrijpen dat een terrorist in staat is om zichzelf en omstanders te doden met een zelfdodingsaanslag in een metro? Zou jij dat doen? Milgram origineel - experimentexperiment

Macht maakt gek. Zou jij je gek laten maken door macht? Stanford-prison (van Zimbardo, auteur van het lesboek) experiment

Zou jij iemand helpen die bloedend op straat ligt? experiment Welke mensen zullen wel helpen?

Experiment: twee uur lang alle a’s tellen in een stuk tekst 2 proefpersonen: proefpersoon A kreeg een vergoeding van 50 euro. Proefpersoon B kreeg een vergoeding van 1,50 euro. Daarna moesten ze het experiment beoordelen met een cijfer. Welke pp gaf een hoger cijfer. A of B?

 Dat waarschijnlijk de meeste mensen in deze zaal een Iphone hebben (terwijl Android toch echt een beter systeem is)  Dat je zegt: “het is beter dat mijn ex het heeft uitgemaakt, want hij was toch niet de ware”  Dat je beter een ongeluk kan krijgen om 3u snachts op de Kruiskade, dan op zaterdagmiddag op de markt bij Blaak  Dat je een levende kakkerlak eet omdat je meedoet aan een experiment  Dat als je je verkleed als beveiliger met carnaval, je je ook agressiever gaat gedragen

 Ruimte om vragen te stellen over H3 en H9  H4 Geheugen en H5 Denken