Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Observeren en rapporteren
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Natuurwetenschappelijk verslag
Leesvoorkeurenonderzoek
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderzoek doen een methodische aanpak
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Solliciteren: wat wil ik?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Methodiek- ontwikkeling 1 Bijeenkomst 2 Docent: Pascal van Schajik.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Onderzoeksvaardigheden 3
Kijken naar Kinderen Week 4
Lezen: doe het goed voor
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Hafida El-Gharbaoui Methodisch werken 1b Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Kijken naar Kinderen Week 4
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Methodiek: Plancyclus
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Wat is een goede onderzoeksvraag?
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 5. week 6 Dorien `t Hart.
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Observeren Les 3.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
S/k/l interviewen.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Observeren Les 2.
Observeren Les 2.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Observeren, rapporteren
Transcript van de presentatie:

Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren en interpreteren.  Werken aan de oriëntatiefase van jouw casus.  Huiswerk

Stand van zaken Oriënteren Diagnosticeren Plannen Uitvoeren Evalueren

Diagnosticeren  wat is een hypothese  welk model gebruik je als je een probleem in een groep wilt onderzoeken?  en welk als je een individueel probleem wilt onderzoeken?  wat is het individueel psychologisch niveau?  wat is een richtinggevende hypothese?  hoe kom je tot een keuze voor de te onderzoeken hypothesen.

Observeren met een plan Let op: observeren is één van de manieren om je hypothesen te onderzoeken; je kunt ook een interview houden. Maar…. je moet altijd een plan hebben voor je onderzoek.

Hypothese als onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen:  exploratieve of verkennende: hoe  beschrijvende: wat of welke  vergelijkende  probleemoplossende: wat doet x als..  toetsende: dit zijn de hypothesen.

Van onderzoeksvraag naar onderzoeksdoel. Benoem een onderzoeksvraag bij hoofdstuk 6 van de CD. Wat voor soort onderzoeksvraag is dit? Wat is dus het doel van je onderzoek?

Van onderzoeksvraag naar deelvragen Als je gaat observeren moet je heel precies weten waar je naar gaat kijken. Je gaat immers gedrag observeren, maar welk precies? Dit geldt ook voor een interview: wat wil je precies weten? Je knipt je onderzoeksvraag op in deelvragen. Let op: de deelvragen zijn ook echt deel vragen en niet nieuwe vragen.

Van onderzoeksvraag naar deelvragen Welke deelvragen kan je stellen bij jullie onderzoeksvraag? Hoe ga je die beantwoorden?

Wat begrippen in het kader van het onderzoeken/observeren  Operationaliseren: omzetten naar concreet, waarneembaar gedrag.  Eenheden: wie of wat  Domeinen: welke verzameling  Variabelen: eigenschappen van je eenheden  Waarden: mogelijke antwoorden van variabelen  Meetniveau: volgorde en afstand tussen waarden

Een observatieplan in 10 stappen 1.Signaal of probleem 2.Analyse 3.Formulering onderzoeksvraag 4.Formulering deelvragen 5.Concretisering e operationalisering 6.Eenheden, domein, variabelen, waarden en meetniveau

Een observatieplan in 10 stappen 7. Welke gedragingen gaan geobserveerd worden 8. Is er een 0-meting (hoeft en kan niet altijd) 9. Hoe registreren we de observaties: welk format gebruiken we 10. Hoe interpreteren we de observaties Hoe zit dit in de Plancyclus?

Observeren vs. interpreteren Bij observeren kijk je naar concreet gedrag. Daarna trek je conclusies uit je observaties door te interpreteren. Interpreteren doe je aan de hand van je onderzoeksdoel. Hier komt de subjectieve factor weer om de hoek: jij haalt conclusies uit je observaties en geeft er een betekenis aan.

Observeren vs. interpreteren Je zoekt naar verbanden en gebruikt je ervaring en de theorie. Kijk naar het rijtje op blz. 78, welke kennis of ervaring kan er onder liggen? Geef zelf nog meer voorbeelden.

Observeren vs. interpreteren Hoe maak je de subjectieve factor zo klein mogelijk? Door van te voren af te spreken hoe je uitkomsten interpreteert. Door je bewust te zijn van het referentiekader van waar uit je interpreteert. Dit kan een theoretisch kader zijn, het kader van je instelling en/of je eigen referentiekader.

Aan de slag met een gezamenlijke onderzoeksvraag bij het fragment over Marjory en haar begeleidster.  zet de stappen 4 tot en met 10 voor het maken van een observatieplan.  Bespreek met elkaar uitgebreid stap 10. Welke referentiekaders gebruiken jullie allemaal?

Werken aan je eigen casus.  Bespreek met elkaar je casus  Hoe ga je de Oriëntatie fase uitvoeren?