Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur vandaan kan komen. Een poetsvrouw stelt een diagnose omtrent een vlek en hoe deze verwijderd kan worden. Een boer weet dat wanneer het gras niet goed groeit, er nood is aan water, meststoffen, …
Hij geeft me kader om te denken over de moeilijkheden. Hij geeft richting aan mijn handelen. Een diagnose bakent mijn werkgebied af. Hij biedt me taal om over de moeilijkheden te praten met cliënt, vakgenoten of in een multidisciplinair team. Vermijden de diagnose van ander specialisme over te nmen
Maatschappelijk werkers zijn deskundig in menselijke verhoudingen. Ze houden zich bezig met het samenleven en samenwerken van mensen met : › Andere mensen (relatiemoeilijkheden) › Instanties (uitkeringsinstanties, rechtbank, schuldeisers, …) › Instituties als geld en wetten (beheer, …) › De samenleving (uitsluiting) › …
Als we dit uitgangspunt aanvaarden, dan vraagt dit om een eigen specialistische diagnostiek, nl. een samenlevings- of samenwerkingsdiagnose. Dit in tegenstelling tot de vaak individuele diagnoses van de psycholoog, psychiater, arts, …. vbn. Psychose, autisme, hechtingsgestoord, borderline, burnout, mentale handicap, pdd nos, lastig, niet gemotiveerd, gebrekkige vaardigheden, …
Een maatschappelijk werker kijkt met een breedhoeklens naar cliënten. De arts of psycholoog kijkt met een zoomlens naar de patënt of cliënt.
Psychiaters en psychologen zijn de garagehouders van de geestelijke gezondheidszorg; Zij stellen een diagnose omtrent een niet goed werkende auto. Maatschappelijk werkers zijn te vergelijken met de instructeurs van de autorijschool.
Een instructeur van een autorijschool hoeft slechts in beperkte mate te weten hoe een auto werkt. Hij moet wel weten hoe je het best een auto bestuurt. Hij moet weten welke de regels zijn waaraan weggebruikers zich moeten houden. Hij moet weten hoe je moet rekening houden met andere weggebruikers om je veilig in het verkeer te begeven.
Hoe lopen de beïnvloedingen in het systeem? Wie geeft er last aan de cliënt? Bij wie vindt de cliënt steun? Wat zie ik aan inzet bij de cliënt en zijn omgeving en wordt dit ook zo begrepen door de anderen? Hoe drukt de cliënt en zijn omgeving zich uit en welke zijn de effecten op belangrijke anderen? Welke taal hanteert hij/zij en leidt dit soms tot misverstanden
Welke visies hebben de verschillende betrokkenen op het probleem en mogelijke oplossingen en leidt dit soms tot waarheidsgevechten? Waar zitten ieders loyaliteiten Hoe kijken mensen naar zichzelf en naar anderen en hoe denken ze dat anderen naar hen kijken?
Hoe kijkt “men” naar mensen met deze problemen? Systeemregels en omgangsvormen Gezins- en overgangsfasen
Moet de maatschappelijk werker de medisch psychiatrische diagnose negeren of mag hij deze gebruiken in zijn probleemanalyse als verklaring voor de samenwerkingsproblemen?
CMM van Pearce en Cronen › Verschillende contexten van waaruit we dingen kunnen interpreteren. (kultuur, relatie, episode, taaldaad, eigen geschiedenis, …) Toegepast op ons probleem : Welke is onze hoogste haak? De psychiatrische diagnose of de samenlevings- of samenwerkingsdiagnose?
Samenwerkingsdiagnose Medisch (psychiatrische) diagnose Samenwerkingsdiagnose Medisch (psychiatrische) diagnose Versus
Kijk 1 › Medisch (psychiatrische) wordt verklaring voor samenwerkingsmoeilijkheden › doorverwijzen Kijk 2 Medisch psychiatrische diagnose heeft invloed op samenwerkingsmoeilijkheden. Hoe hiermee omgaan?
Vragen vanuit kijk 2 : › Wat betekent diagnose voor cliënt? › Wat betekent diagnose voor omgeving van cliënt? › Hoe merkt cliënt dat diagnose en symptomen de samenwerking met anderen bemoeilijkt? › Wat heeft cliënt in het verleden al geprobeerd om minder last te hebben van diagnose en symptomen? › …
Moet ik als maatschappelijk werker kennis hebben van medisch psychiatrische diagnoses en hoe het ziektebeeld er uit ziet? Of zit kennis omtrent ziektebeelden een open benadering van de cliënt in de weg?