Ontwerpen met Werkplekleren: vernieuwing deeltijd (en voltijd)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Leren en innoveren in de regio: overwegingen bij reCoMaLab Loek Nieuwenhuis Beroepspedagogiek 6 juni 2013.
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Ontwerpprojecten In de praktijk
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
Vernieuwend vakmanschap
Academie voor algemene beeldende
moderniseren van het curriculum.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Kansen implementatie vakwedstrijden
Coaching in regioleren
Met Minder Meer en Beter
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
Van startbekwaam naar …..
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Leiding geven aan school ontwikkeling
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Ontwerpen met Werkplekleren: vernieuwing deeltijd (en voltijd) Loek Nieuwenhuis Annemieke Peeters workshop VH 11 december 2014

Visie deeltijdonderwijs HAN Focus op werkplekleren Opzet Wie zijn wij? Visie deeltijdonderwijs HAN Focus op werkplekleren Aan het werk: putten uit eigen praktijk Afsluiting

HAN: raamleerplan deeltijdonderwijs Deelproject Werkplekleren Situering HAN: raamleerplan deeltijdonderwijs Deelproject Werkplekleren Samenwerking tussen SU O&O (service unit onderwijs en onderzoek) en Lectoraat Beroepspedagogiek.

Lectoraat Beroepspedagogiek HAN, kenniscentrum Kwaliteit van Leren Overdracht van vakmanschap in brede zin: beroepsgroepen beroepsonderwijs communities of practice leven lang leren en ontwikkelen OU, leerstoel bij Welten wetenschappelijk onderzoek naar leraren en leraarsgedrag leren en werken van docenten in het beroepsonderwijs

Drievoudige blend

Blended learning Online leren Contactonderwijs Kennisoverdracht via online zelfstudie Contact voor interactie & kennistoepassing, oefening Online samenwerkend leren Gastdocenten uit werkveld Online voortgangstoetsing Begeleiding op afstand Werkplekleren Blended learning Info-distributie & communicatie Portfolio Blended learning is een vorm + vele definities Uitdagend gedefinieerd, ook werkplekleren erbij “Enhancing blend” is uitdaging! Van weinig samenhang naar meer samenhang! Raamleerplan biedt niet een onderwijsconcept waarin samenhang perfect is. Kan niet. Samenhang is zoektocht per opleiding. Wel uitgangspunten. Leercoach Voorbeeld online voor praktijkbegeleiders Leerwerkplaatsen met onderzoek Verbinding tussen werken en leren Passendheid werkplek in de opleiding Kwaliteit van werkplek als leerplek Bruikbare resultaten werkpraktijk Werkplek centraal

Werkplekleren centraal Omscholers of opscholers? De deelnemer brengt zijn eigen werkplek mee. Twee vragen: Leerpotentieel? Match? Buzz: Hoe zit dit in jullie intake? Wat als 1 en 2 onvoldoende zijn?

Conclusies review 2010 Effecten werkplekleren overwegend positief, onder voorwaarden.  Stimuleren kwaliteit leerbedrijf, begeleiding, samenwerking school-bedrijf Beroepsopleiding goede startkwalificatie voor de arbeids-markt.  Stimuleren van afronding van beroepsonderwijs Transitie van school naar werk verloopt beter voor mensen met meer work-based beroepsopleiding.  Stimuleren deeltijd en leerlingwezen. Over het algemeen hoge rendementen van postinitiële training.  Stimuleren van postinitiële scholing en LLL. Meer gebruik maken van (quasi-) experimenteel onderzoek naar effectieve vormgeving (op basis van objectieve competentiebeoordeling).

Dualisering HBO: treurig beeld Reenalda 2011: survey + cases (23 HS; 310 < n < 1817) grote verschillen tussen en binnen opleidingssectoren Samenwerking school-praktijk minimaal. Leertaken variëren; de uitvoering is mager Begeleiding en beoordeling vaak niet gereguleerd. Beoordeling is niet op orde. Studenten niet voorbereid op zelfsturing. Reflectie laat te wensen over. Reden tot twijfel of studenten in hun praktijkperiode in staat zijn om verder te reiken dan puur uitvoerend werk en daarmee hun hoger-onderwijsdoelen te realiseren.

Verbinden werken en leren Hoe ontwerp je deeltijdonderwijs? Hoe zet je daarbij werkplekleren in als instrument? Aandachtspunten in ons project leerpotentieel match verbinden responsiviteit

Wegen naar vaardigheid Novice gevorderd competent ervaren Expert onderwijs werk school transitie baan

2. Ontwikkeling van expertise Novice LLL essentieel voor ontwikkeling Gevorderd Beroepsonderwijs leidt op tot Competent (= startbekwaam) Competent Proficient Expert ervaring vraagt circa 10.000 uur praktijk Waarop is beroeps-profiel gebaseerd: niveau Competent of Expert? Dreyfus& Dreyfus, 1982, 2005 Nieuwenhuis & Poortman, 2009

3. Ingrediënten van vakmanschap Vakkennis (via instructie) Vakvaardigheid (via instructie en simulatie) Teamroutine (via werkplekleren + reflectie) Zelfredzaamheid (via ervaringsleren + reflectie) Bildung (via werknemerschap?) Leervaardigheden (proces i.p.v. output)

Werkmodel professionalisering

Twee rationaliteiten van leren

Productief leren op de werkplek Werk heeft prioriteit over leren Trial and error oplossing van problemen Expertise van de werknemer belangrijk om complexiteit te overzien Leerstappen overslaan: snelle oplossingen economisch vaak beter 80-20% regel: suboptimale oplossingen onafgemaakte leerprocessen

Collectief of individueel leren Arbeid is collectief georganiseerd maar expertise is individueel gelabeld. Verandering van werkprocessen heeft betrekking op het collectief, het zijn echter de mensen die leren Verbindende begrippen: werkgemeenschap (CoP) en routine

Routine als verbinding ORGANISATIE Routines Routines Script 4 Script 3 Script 5 Script 2 Script 1

Afleren van individuele routine vraagt om verandering van teamroutine Leren in een team Afleren van individuele routine vraagt om verandering van teamroutine Ruimte voor participatie en reflectie Innovatie = duurzame verandering van routines

Vragen leerpotentieel Benutten echte praktijk: Analyse van de werkplek Jobrotatie (ook voor werknemers) Afmaken leerprocessen via reflectie: Weer terug naar school Koppelen aan vakkennis Simulatie als alternatief of aanvulling: Authentieke taken Beheersbaarheid leerprocessen Bij omscholers: Kan de deelnemer aan de slag in de praktijk? Voldoende conceptuele bagage?

Opdracht: Werkplekanalyse Hoe beoordeel je de kwaliteit van een leerwerkplek? Uitwerkopdracht: ontwerp een instrument voor WPA

Projectbasis: twee-stromenmodel (Andriessen, 2011) PRAKTIJKSTROOM Casus n Casus 2 KENNISSTROOM   Casus 1 Agenda van de probleem - eigenaar 4.DIAGNOSE Praktijk Match ? 1.THEORIE Theoretisch kader 2.ONDERZOEKS AGENDA Kennis 3 .( HER) ONTWERPEN Concept oplossing 10.KENNIS ONTWIKKELING Ontwerpkennis 5.ACTIE PLANNING Specifieke 6.IMPLEMEN TATIE Vastgelegde ervaringen 8.VASTSTELLEN LESSONS LEARNED Bevindingen 7.EVALUATIE Effecten van acties 9.REFLECTIE Successen & verbeteringen 1

Planning komend half jaar Vraagarticulatie 12 opleidingen (jan ‘15) 6 werkbijeenkomsten (feb-juli 2015) Site-visits Expertsessie Ontwerpatelier dataverzameling bij opleidingen Najaar: werkconferentie HAN-intern

loek.nieuwenhuis@han.nl annemieke.peeters@han.nl Dank u voor de aandacht loek.nieuwenhuis@han.nl annemieke.peeters@han.nl