Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Ruimtecreatie/ruimtevraag
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Mark Voogd X-pinThemamiddag Digitale Interactie op 24 juni Experiment on-line debat E-Government Dordrecht.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
In het bestuursakkoord
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Maatschappelijk Aanbesteden
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.
Normstelling bestuursrecht
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Leidinggeven en coachen
Slotbijeenkomst Benchmark Publiekszaken
Zorg nieuwe stijl.
Optimale Parkinsonzorg
Strategische samenwerking
Beleidsmediation Samen kom je verder Festival Zizani Festival Zizani 27 maart 2008 Hans Slooijer (SGBO)
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Communiceren met Marloes
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
“Help mij het zelf te doen”
Ruimte voor verpleeghuizen
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Het coachende functioneringsgesprek
 Happy Valentine!!!! 
Kwaliteit en beleid
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Kwaliteit en beleid
Kwaliteit en beleid week 5 bestuursstijlen
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Goede Raad voor de RSD Hoe kan de Raad zo vroeg mogelijk in het proces kaders stellen? Hoe wordt de raad meegenomen in het proces? Wat is de betekenis.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Rapportage ‘Over leven met dieren’ “Na zaaien komt oogsten”
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
DOELSTELLING Gericht op integrale aanpak voor ontwikkeling van sportbeleid door samenwerking tussen de gemeente, de georganiseerde sport en de plaatselijke.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Besturen met Burgerkracht
HELP! Beren op de omgevingsweg
Omgevingswet en participatie
Cursus Interne auditor
Basistekst : Talentontwikkeling
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden

Hoe kom je van beleid naar advies en bewaar je de kwaliteit 2 boeken te weten  Propper  Jans

De fasering Eerst vaststellen of er überhaupt wel interactief beleid gevoerd kan worden  Wat is interactief beleid?  Waarom zou je dat doen?

Interactief beleid Een overheid betrekt in een zo vroeg mogelijk stadium burgers, maatschappelijke organisaties, bedrijven en/of andere overheden bij het beleid, met als doel tot een open wisselwerking te komen, wat betreft voorbereiding, bepaling, uitvoering en evaluatie van beleid.

Doelen van interactief beleid Op het moment dat de overheid een interactief beleidsproces start, dan zijn veelvoorkomende doelen van interactief beleid Verbeteren van de relatie tussen overheid en burger: Door burgers mee te laten praten over beleid probeert de overheid de indruk te geven dat betrokkenheid loont. Tevens krijgen burgers het gevoel dat de overheid naar hun luistert. Hierdoor zal de relatie tussen overheid en burger kunnen verbeteren. Gebruik maken van deskundigheid die aanwezig is in de samenleving: Hiermee wordt getracht complexe problemen hanteerbaar te maken. Tevens kunnen actuele ontwikkelingen door overleg met deskundigen eerder aan het licht komen en kunnen zij direct worden betrokken bij het meedenken over een oplossing.

Realiseren van draagvlak voor beleid: Door in een vroeg stadium van het beleidsproces een investering te doen probeert men aan het eind van het proces zoveel mogelijk weerstand te hebben weggenomen. Als belanghebbenden hun bijdrage herkennen in de besluiten, zullen ze eerder geneigd zijn overheidsbeleid te steunen (Edelenbos, 2001). Vergroten van de kwaliteit van besluiten: Door de eerste twee doelen, relatie overheid en burger en draagvlak na te streven, wordt tevens beoogd de kwaliteit van beleid te verbeteren

Kernvoorwaarden voor interactief beleid 1.Openheid 2.Duidelijkheid over de rol en inbreng van bestuur en participanten 3.Meerwaarde van participatie 4.Constructieve relatie tussen bestuur en participanten 5.Geschikte problematiek 6.Voldoende personele capaciteit en hulpmiddelen

Als blijkt dat het kan heb je een aantal opties Stijlen en vormen van participatie

Blz. 66 Propper

Van plan van aanpak naar beleidsadvies Blz. 151 Termen begrijpen en omzetten We gaan naar het beleid toe Dat doen we via Riny Jans…

Het schrijven van beleidsadviezen Waarom doen we dat eigenlijk? We zetten het plan van aanpak wat een vrij theoretisch verhaal is om naar begrijpelijke taal..een advies wat uitgevoerd kan worden en gesnapt wordt door de uitvoerders Blz. 31 Riny jans

1 Inleiding/Aanleiding. Wat is de aanleiding tot dit beleidsadvies? 2 Wat is de Vraag of het Probleem? Wat is de vraag/probleem en wat kan de oorzaak zijn?

3 Doel en randvoorwaarden. Wat is het uiteindelijke ( SMART ) doel en wat zijn de randvoorwaarden.

4 Partners voor interactief beleid. 5 Mogelijke maatregelen noemen.

6 Beoordeling van de mogelijke maatregelen. 7 Aanbevelingen.

Bijlagen

bestuursstijlen Volgens Pröpper bestaan er zeven bestuursstijlen die van toepassing zijn op interactief beleid: Faciliterende bestuursstijl: Het bestuur biedt ondersteuning (tijd, geld, deskundigheid, materiële middelen). Het bestuur heeft vertrouwen in de bijdrage van participanten, tevens is het bestuur bereid zich terughoudend op te stellen. Daarnaast is het van belang dat de participanten grote betrokkenheid bij de problematiek hebben, op dat moment zullen participanten er zelf voor gaan zorgen dat er beleid tot stand komt. Een voorbeeld van een faciliterende bestuursstijl is het beschikbaar stellen van woonruimte ten behoeve van het opvangen van daklozen. Waarbij de gemeente alleen de woonruimte beschikbaar stelt, maar waarbij de participanten zelf zorgen voor het beheren van de ruimte en het organiseren van de opvang.

Samenwerkende bestuursstijl: Het bestuur werkt op basis van gelijkwaardigheid met andere partijen samen. De problematiek is voor het bestuur belangrijk, maar niet zodanig dat het per sé zijn zin wil krijgen. Dit houdt in dat het bestuur zich open opstelt en dat ze in het geval van belangentegenstellingen bereid is compromissen te sluiten. Wel wordt van participanten verlangd dat zij in staat zijn met elkaar samen te werken en dat zij bereid zijn ook zelf een beleidsinspanning te leveren.

Delegerende bestuursstijl: Het bestuur geeft participant bevoegdheid binnen randvoorwaarden zelf beslissingen te nemen of beleid uit te voeren. Het bestuur vindt de problematiek wel belangrijk, maar niet zodanig dat zij zelf alles tot op detailniveau wil gaan initiëren.

Participatieve bestuursstijl: Het bestuur vraagt een open advies waarbij veel ruimte voor discussie en inbreng is, participant kan zelf probleemdefinitie en oplossingsrichting aangeven. Belangrijk is dat de problematiek aansluit bij de ervaring en kennis van de participanten, zodat er tijdens het proces optimaal gebruik kan worden gemaakt van de aanwezige deskundigheid. Het is noodzakelijk dat de problematiek verre van uitgekristalliseerd is, maar het moet wel zodanig zijn afgebakend dat het tijdspad voor de participatie te overzien is.

Consultatieve bestuursstijl: Het bestuur raadpleegt participant over gesloten vraagstelling, de participant kan zich uitspreken over een gegeven beleidsaanpak en probleemomschrijving. Het bestuur wil van de participanten weten in hoeverre zij het beleid steunen, bij eventuele tekortkomingen in het beleid wil het bestuur kunnen afwegen of het bij de uitvoering tot problemen zal leiden. Mocht het bestuur constateren dat er te weinig draagvlak is voor het voorgestelde beleid, dan kan zij een aantal wijzigen aanbrengen, dit is echter niet verplicht.

Open autoritaire bestuursstijl: Het bestuur voert geheel zelfstandig beleid en verschaft informatie over het beleid. Deze stijl past bij een probleem dat urgent is en onmiddellijk optreden vereist, of bij een probleem waarvoor weinig belangstelling is of erg technisch is. Gesloten autoritaire bestuursstijl: Het bestuur voert geheel zelfstandig beleid en verschaft geen informatie over het beleid.