Timemanagement
uitgangspunten Analyseer je werkzaamheden Analyseer je dagindeling Ken jezelf! (onder-) Ken de invloed van anderen
Niet doen Onvoldoende tijd nemen voor analyse Geen plan maken hoe je je tijd besteedt Ervan uitgaan dat het werk niet anders kan Invloed eigen gedrag onderschatten Invloed anderen onderschatten
Effectief werken Pak tijdvreters aan Breng structuur aan in de dag Wees niet altijd aardig Verdwijn soms (wel melden!) Rond dingen af Zorg voor orde Lees selectief Hou het doel voor ogen Stel prioriteiten Maak een planning* Delegeer
Belangrijk / urgent Belangrijk en urgent Belangrijk, niet urgent Onbelangrijk, urgent Onbelangrijk, niet urgent
Maak een planning Overzichtelijk Realistisch Reservetijd inplannen Hou rekening met je ritme Zoek ontspanning na het (school-werk) Delegeer
Timemanagement als sociale vaardigheid Wees duidelijk, laat mensen niet raden Communiceer voor de problemen uit Maak jezelf niet voortdurend probleemeigenaar Vergader efficiënt Inspireer anderen efficiënt met tijd om te gaan Zoek niet het conflict, maar de oplossing