Professional of niet? Nelleke Rietveld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Suriname Health Care Vision 2030: het verpleegkundig perspectief
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Visie op verplegen  .
Ede workshop, Excellente zorg voor ouderen vraagt excellente verpleegkundigen en verzorgenden Dr Jita Hoogerduijn Lectoraat Verpleegkundige.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
De Huisartsopleiding in Nederland
Extra les maken verpleegplannen
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Psychiatrische verpleegkunde: Een vak apart!
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Reflecteren en een knoop
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Werkveldconferentie 23 april 2014
Samenwerken of meebewegen?
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Werkveldconferentie 13 november 2014 “Samenwerken en nu verder”
Waarden & organisatiecultuur
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Verpleegkundig redeneren
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Vakmanschap en kennisontwikkeling ESF-congres 19 mei 2015 Menno Meihuizen Ministerie SZW Directie Participatie en Decentrale Voorzieningen.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Kansen implementatie vakwedstrijden
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Stichting Jeugdformaat
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Functiedifferentiatie 2020
Werkconferentie Leren in de zorg
De driehoeksverhouding
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
De Wever Zorg Innovatie Centra
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Pitch Functie M&G Verpleegkundige
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Fleximatrix.
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Leiderschapsontwikkeling
Vilans binnen de huisartsenzorg, HAP en MBO
Transcript van de presentatie:

Professional of niet? Nelleke Rietveld

Wat is het domein van de verpleegkundige? Zul je ook moeten weten wat professionaliteit is.

Professionalisering wat is dat eigenlijk? Professionalisering houdt in dat je je als beroepsgroep duidelijk onderscheidt van andere beroepsgroepen en erkenning vraagt voor deze onderscheiding (Hubert, 2001). Bij professionalisering staan positionering (erkenning van het beroep in de werksituatie en in de maatschappij), beroepskennis en vakmanschap centraal (Horenberg, 1999). Als het om onderscheiding gaat waar hebben we het dan over?

Of……? Professionalisering is een voortdurend leerproces, waarin de eigen professionele waarden en het professionele handelen bereflecteerd worden, tot onderwerp worden gemaakt van de dialoog, en bijgesteld worden. (Tijdschrift voor Humanistiek (2005) nr. 22) professionaliteit De specifieke combinatie van kennis, kunde, persoonlijkheidskenmerken en ethos, noodzakelijk om in een bepaald beroep te kunnen functioneren. (RVZ) professionele verantwoordelijkheid De bereidheid van de professional verantwoording voor zijn handelen af te leggen tegenover de patiënt, de beroepsgenoten en de samenleving. (RVZ)

De vaardigheden waar vpk over moeten beschikken; Gesprekstechnieken, sociale kaart maken, patientensysteem in kaart brengen, mogelijkheden van zelfzorg in kaart kunnen brengen door juiste methodiek toe te passen, ondersteunen van aantrekken bij steunkousen, ondersteunen bij de lichamelijke zorg etc…. Ook als het gaat over de beroepshouding speelt professionalisering een rol. Want in de beroepshouding wordt de morele gevoeligheid van de professional zichtbaar en laat hij zien vanuit welke normen en waarden hij zorg verleent. Bij uitstek gebeurt dat in de zorgrelatie. 'Hoe kan ik doen wat goed is voor de ander (en voor mijzelf, zodat ik optimaal kan blijven functioneren)?' Om te doen wat goed is voor de ander is het nodig dat de professional zijn eigen normen en waarden en die van de ander durft bevragen. Ook moet hij bereid zijn om kritisch te kijken naar de normen en waarden van de (bureaucratische, organisatorische of economische) omgeving waarin hij de ander aantreft. (Wat doe ik als ik zie dat de zorgvrager moeite heeft met sommige 'regels van het huis'?)

Definities dan……..? De vpk houdt zich bezig met zorg, ze vangt de gevolgen op die ziekte kan hebben voor een patiënt als deze dat zelf niet kan en ondersteunt de patiënt in het (her)nemen van verantwoordelijkheden. Beroepsmatig verplegen is het herkennen, analyseren, alsmede advies en bijstand verlenen ten aanzien van feitelijke of dreigende gevolgen van lichamelijke en/of geestelijke ziekteprocessen, handicaps, ontwikkelingsstoornissen en hun behandeling voor de fundamentele levensverrichtingen van het individu. Vpk handelen houdt tevens in: het zodanig beïnvloeden van mensen, dat menselijke vermogens worden benut met het oog op het in stand houden en bevorderen van gezondheid’ (R.koekkoek, J.Schalken, 2010)

Vertaling in het veld Het ZH verleent hoogwaardige zorg, waar de patiënt (systeem) en zijn behoefte centraal staan. De opnameduur wordt tot een minimum beperkt en intensieve samenwerking met interne en externe belanghebbenden garanderen continuïteit van zorg, is doelmatig en doeltreffend. De kwaliteit van het professioneel handelen en het behandelresultaat is . Professionals en teams bepalen zelf het kwaliteitsniveau. Beroepsnormen, evidence based en best practice zijn uitganspunten bij de keuze voor behandelingen, zorg en de toetsing daarvan.

Vertaling in het veld..... Bij de zorgverlening staan de patiënt en zijn naasten met hun behoeften en belevingswereld centraal. Patiënten worden holistisch benaderd. Zorg wordt multidisciplinair, methodisch en in samenspraak met de patiënt en zijn naasten gepland en uitgevoerd. Er is voor elke zorgvrager een behandel- en zorgplan.

Hoe bereiden wij onze studenten voor..? Comp.gebieden (2012) Beroepsrollen (1999) Zorgverlener Communicator Gezondheidsbevorderaar Zorgvelener Organisator, samenwerkingspartner, gezondheidsbevorderaar Regisseur Reflective EBP-professional Professional en kwaliteitsbevorderaar Ontwerper Reflective EBP-professional Coach Professional en kwaliteitsbevorderaar Beroepsbeoefenaar

Hoe bereiden wij onze studenten voor? Studiedag met werkveld leerdoelen, invulling stage hoe moet er opgeleid worden. Hoofdmoot; integraal opleiden met goede begeleiding van zowel de HR als de praktijk. De rol van zorgverlener staat centraal. We trekken hier gezamenlijk in op

Ondertussen.... Jaar 1 en jaar 4 zullen volgend studiejaar opgeleid worden met het nieuwe beroepsprofiel Werkgroepen aan de slag om het curriculum in vulling te geven. Jr 2 via’s – j3 accenten anders- Werkgroep jr 4 nadenkt oover het afstudeerproduct. Jr: 2 -> via’s , verpleegplan/zorgplan wordt door instell.doc nagekeken en moet werkbegeleider goed gekeurd zijn is het hart van ons vak. Juist omdat dit per stageinstelling ( wijk, ziekenhuis, verpleeghuis verschilt is dit een belangrijk aandachtspunt voor ons allen. Hoe verhoudt het zorgleefplan, de anamnese in het ziekenhuis, het omaha systeem in de thuiszorg zich tot het nieuwe beroepsprofiel. Nu al zien we hier interessante discussies ontstaan in de stagelessen. Ikzelf stel de vraag of een goede bloeddruk, gewicht lengte, medicatiegebruik, voorlichten van de patient over de o.k. en een overdracht aan de anesteasievpk voor de ok wel goed vpk zorg is. Hoe gaan we om met e.v.t. angst van de patient, de effecten van de verandering bij een patiënt na een chemo behandeling hoe gaat hij en mantelzorg daar mee om; is dat vpk zorg? Jr: 3 -> is al wat veranderd -> druk op 4 producten is afgenomen buiten kwaliteit, preventie, proco: refelective case study, stage lessen, klinisch en verpleegkundig redeneren alles om student voor te bereiden op bachelor 2020 -> werkbegeleiders vragen laat in lessen stellen, De tussenbeoordeling is verdwenen en is een tussenevaluatie geworden. jr 4 wordt gekeken naar vormen van afstuderen. Alleen scripie of ook b.v. casestudy ...

Maar ook ...... Werken we aan onze eigen professionalisering Zoals: In de jaargroepen afstemmen van onderwijs Intervisie bijeenkomsten docenten onderling Aanscherpen van didactische vaardigheden Beeldcoaching

Leiden we met elkaar beginnende professionals op....

Hoe zit de middag eruit? Workshop 1 We ontwikkelen door o.a. Gebruik van beeldcoaching. Workshop 2 Bachelor 2020 nader bekeken.

…..aan de slag. Workshop 1: lokaal MP 00.326. Tijdstip 14:00-15:15 Tijdstip 15:15-16:15 Mirjam v Dooren Workshop 2: lokaal MP 00.330 Tijdstip 14:00-15:15 Tijdstip 15:15-16:30 Christine Rietveld-Roedolf Afsluiting: lokaal MP 00.311 drankje / hapje

Mogelijkheden...? Ivg-stageverpleegkunde@hr.nl 010-7944199