SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L02.338.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
Onprofessionele Professionalisering
Mediawijsheid.
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Risico’s en gevaren van techniek
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SBL conferentie lerarenregister
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en public relations
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Begeleidingsplannen GGZ
Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Met Stakeholders Gedeelde Visie
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Ethiek.
Beroepskracht van sociaal werkers
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 2 kwartaal 3: verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid Corstin Dieterich L
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 5 kwartaal 3: Corstin Dieterich L
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Kernwaarden Van persoonlijke waarden naar RVO.nl waarden
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Quality of CareResearch Programme > Prof. Guy Widdershoven Meer veerkracht, minder zorg? Department of Medical Humanities.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Burgerschap bij het Koning Willem I College Lidy van Oers | netwerk burgerschap | 18 mei mei 2016.
DOMEINPROFIEL SOCIAAL WERK SOCIAAL FUNCTIONEREN VAN MENSEN IN/ EN HUN OMGEVING Margreet Engelhart
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Resultaatgericht Samenwerken
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Begeleiden van een zorgvrager
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Kick off Praktijkonderzoek MWD Dr
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Eindpresentatie module 5
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Wegenkaart Agnes Verbruggen.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Ontwikkeling, wij als EBS
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L02.338

Een paar onderdelen van het nieuwe competentieprofiel SPH Het begrip relationele autonomie geeft dus aan dat mensen in hun streven hun leven zelf te bepalen beseffen dat ze afhankelijk zijn van hun relaties met andere mensen.

Centraal uitgangspunt voor de opleiding: Underpinned by theories of social work, social sciences, humanities and indigenous knowledge, social work engages people and structures to address life challenges and enhance wellbeing

Normen opleggen of niet? De sociaal professional ondersteunt mensen bij het vormgeven van hun eigen begrip van welzijn en niet slechts bij het vormgeven van zijn definitie van het welzijn voor die mensen

En dan de ‘markt’ kant van het verhaal Hij opereert efficiënt en effectief, evidence based (op basis van de best beschikbare informatie), resultaatgericht en kostenbewust, echter steeds met het oog op de beoogde outcome.

Over jullie. Als je klaar bent dan ben je: Is een reflectieve professional. Heeft het vermogen tot kritisch denken. Heeft het vermogen tot vinden en evalueren van informatie. Heeft het vermogen tot intercultureel denken en handelen. Heeft het vermogen tot verbinden. 5 Is creatief: het vermogen om nieuwe relationele samenhangen te scheppen. Heeft het vermogen tot constructie van kennis. Heeft het vermogen tot communicatie, waarvan ICT- gebruik en mediawijsheid een belangrijk bestanddeel zijn. Heeft het vermogen tot samenwerken en planmatig werken.

Competentie 1 Hij is actief ontvankelijk voor de situatie. Hij laat zich informeren door de situatie en verkent dialogisch (in professioneel gesprek met alle betrokken stakeholders) de voor de mensen en groepen noodzakelijke werking van netwerken. Dat betekent dat hij openstaat voor de eigen sociaal-culturele waarden van mensen (empatisch) en dat hij zich zelfkritisch bewust maakt van zijn eigen waarden die in dit onderzoek in het geding zijn. Hij informeert zich vanuit verwondering, actief luisterend en laat eigenheid en verschil van de betrokkenen tot zijn recht komen. Hij informeert actief en ondernemend. Hij bereikt vraagverduidelijking in een professioneel gesprek. De sociaal professional geeft professioneel betekenis aan het present zijn, nabij (de situatie) zijn.

Competentie 4 (deels) De sociaal professional handelt reflectief. i. Hij reflecteert zijn eigen handelen vanuit theoretische en normatieve kaders. ii. Hij eist zijn discretionaire ruimte voor zich op (noodzakelijke ruimte om zelfstandig te oordelen en normatief te handelen). Hij is zich bewust van zijn waarden en hanteert professioneel ethische dilemma’s. iii. Hij is (zelf)kritisch en hanteert kritiek.

Competentie 4 (deels) Hij betrekt in zijn handelen de Global Standard en Earth Charter in zijn handelen. Hij draagt bij aan een sociaal economische rechtvaardigheid. Hij heeft respect, zorg voor alle levensvormen, hij bevordert democratische gezindheid, geweldloosheid & vrede, ecologische integriteit.

Cork Simon Community

My Mind

Bureau Frontlijn

Visie Parnassia Bavo Groep

De Hartelborgt jeugdinrichtingen/De- Hartelborgt/Organisatie/