COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Instrumenten in het EVC-traject
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Verstehende of interpretatieve benadering
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Leren voor en door het werk
Fronter als e-portfolio
Onderwijskundig ontwerpen
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Netwerkdag WERKPLEKLEREN
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Arbeidsmarkt De arbeidsmarkt is een abstracte markt waar ruil en prijsvorming plaatsvinden. De arbeidsmarkt bestaat uit zelfstandig functionerende segmenten,
Participatie en een Klantenraad
Begeleidingsplannen GGZ
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Voorlichting Kellebeek College
Vernieuwend vakmanschap
Competentiegericht leren vmbo
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Jaap van Lakerveld Directeur
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
digitaal portfolio en toetsing op de HAN
Naam workshopbegeleider
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Evaluatie Leerlijnen.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Werkplekleren in lerarenopleiding
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
I Studiesucces door Virtual Action Learning Conferentie studiesucces Haagse Hogeschool Rens van den Berg & Linda de Bruin 14 december 2012.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
Postbus 92, 5000 AB Tilburg Sportweg 15, 5037 AC Tilburg Jacco Schimmel Yvonne van der Steijn “Samenwerken via internet bepaalt hoe we in de nabije toekomst.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Jaap van Lakerveld Directeur
Kansen implementatie vakwedstrijden
#EBJ16.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Het loopbaangesprek.
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
… werken … … onderzoek doen … … leren … hoe zit dat?
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
De juiste route naar het juiste doel
Constructivisme Piaget en Vygotsky
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Hoofdstuk 2 Beginnend beroepsbeoefenaren werven en selecteren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
DEEL DRIE Evaluatie van de activiteiten uit het beroepsleven
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3

De verschillende vormen:  Inwerken  Intervisie  Het opdoen van werkervaring  Het volgen van werkplekopleiding  Het meedoen in leerprojecten

Meest voorkomende vormen:  Samen met anderen in de beroepspraktijkgemeenschap werken  Problemen oplossen  Met nieuwe machines  Materialen  Processen  Methoden leren werken, participeren en innovatie

‘Natuurlijk’ of authentiek leerproces  Iedereen leert op de werkplek  Wat hij leert hangt af van de kenmerken van die werkplek by-doing-vs.html

Leren op de werkplek  Leerarrangement: Op ervaring gebaseerd leren Actief Constructief Zelfgestuurd proces  Leerpotentieel: In een specifieke arbeidssituatie vinden leerprocessen plaats o Wordt bepaald door het leer- en opleidingsaanbod op de werkplek en door de reeds bestaande competentie en leervaardigheden van de werknemer

Leren op de werkplek  Leren op basis van voldoende vooropleiding  Voorzien in de groeiende behoefte aan competentieontwikkeling  Activerende benadering  constructivistische benadering

Wat is leren?  De informatie kunnen: Selecteren Interpreteren Construeren

Leeractiviteiten onderverdeel a.h.v een procesmatige analyse  Beroepsbeoefenaar  zelfsturend ( exploratief ) leren  Zijn eerder verworven competenties verder ontwikkelen De nadruk ligt op eigen leerintenties en leerdoelstellingen

Leerprojecten  Vanuit handelingen  expliciets leerdoelstellingen verwezenlijken  Beroepsbeoefenaar  exploratief leren leren Spontane leerprocessen Menselijke activiteiten en ervaringen in sociale omgeving Situatiegestuurd leren Deze activiteiten en ervaringen bepalen het leren Sociale interactie is belangrijk!

Billett  ‘Affordances’ ( veroorloving )  Engagement van de lerende  Wijst erop dat De mogelijkheden bij de verschillende werkplekken niet eerlijk verdeeld zijn

Opleiden op de werkplek betreft  Alle door de organisatie ondernomen activiteiten die expliciet gericht zijn op competentieverwerving

De 3 hoofdvormen van opleiden op de werkplek 1.Het structureren van leermogelijkheden op de werkplek 2.Participatie in innovatie en kwaliteitscirkels 3.Gestructureerd opleiden op de werkplek

BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT