COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3
De verschillende vormen: Inwerken Intervisie Het opdoen van werkervaring Het volgen van werkplekopleiding Het meedoen in leerprojecten
Meest voorkomende vormen: Samen met anderen in de beroepspraktijkgemeenschap werken Problemen oplossen Met nieuwe machines Materialen Processen Methoden leren werken, participeren en innovatie
‘Natuurlijk’ of authentiek leerproces Iedereen leert op de werkplek Wat hij leert hangt af van de kenmerken van die werkplek by-doing-vs.html
Leren op de werkplek Leerarrangement: Op ervaring gebaseerd leren Actief Constructief Zelfgestuurd proces Leerpotentieel: In een specifieke arbeidssituatie vinden leerprocessen plaats o Wordt bepaald door het leer- en opleidingsaanbod op de werkplek en door de reeds bestaande competentie en leervaardigheden van de werknemer
Leren op de werkplek Leren op basis van voldoende vooropleiding Voorzien in de groeiende behoefte aan competentieontwikkeling Activerende benadering constructivistische benadering
Wat is leren? De informatie kunnen: Selecteren Interpreteren Construeren
Leeractiviteiten onderverdeel a.h.v een procesmatige analyse Beroepsbeoefenaar zelfsturend ( exploratief ) leren Zijn eerder verworven competenties verder ontwikkelen De nadruk ligt op eigen leerintenties en leerdoelstellingen
Leerprojecten Vanuit handelingen expliciets leerdoelstellingen verwezenlijken Beroepsbeoefenaar exploratief leren leren Spontane leerprocessen Menselijke activiteiten en ervaringen in sociale omgeving Situatiegestuurd leren Deze activiteiten en ervaringen bepalen het leren Sociale interactie is belangrijk!
Billett ‘Affordances’ ( veroorloving ) Engagement van de lerende Wijst erop dat De mogelijkheden bij de verschillende werkplekken niet eerlijk verdeeld zijn
Opleiden op de werkplek betreft Alle door de organisatie ondernomen activiteiten die expliciet gericht zijn op competentieverwerving
De 3 hoofdvormen van opleiden op de werkplek 1.Het structureren van leermogelijkheden op de werkplek 2.Participatie in innovatie en kwaliteitscirkels 3.Gestructureerd opleiden op de werkplek
BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT