EDO-platform Inspiratieboek voor de NME/EDO professional Tentoonstelling Kies je klimaat 29 oktober PIME
Welkom!
Doel Presentatie – reflectie - dialoog
Introductie 5 krachtlijnen Banden aanhalen tussen de ‘educaties’ Pilootprojecten organiseren/faciliteren – presenteren – reflecteren – erover in dialoog gaan EDO-plannen in basis- en secundair onderwijs Praktijkcases lerarenopleiding Banden aanhalen met niet-formele educatie op concreet praktijkniveau
Trilogie Benelux Werkgroep EDUC Klimaateducatie 2016 Wallonië 2017 Brussel 2018 Nederland Benaderen vanuit diverse ‘educaties’
Agenda Duurzame Ontwikkeling 2030
Sustainable Development Goals + Ontwikkelingsagenda en Milieuagenda worden in elkaar geschoven + Ieder land is een land in ontwikkeling – minder polarisatie - Financiering - Governance – hokjes in administraties - Verantwoording: scherp krijgen van wat bereikt wordt
Global Action Programme on ESD Doelstellingen: “to reorient education and learning so that everyone has the opportunity to acquire the knowledge, skills, values and attitudes that empower them to contribute to sustainable development” “to strengthen education and learning in all agendas, programmes and activities that promote sustainable development”
Global Action Programme on ESD Prioriteiten: Beleid verder zetten door mainstreaming van EDO in onderwijs- en Duurzame ontwikkelingsbeleid. Transformeren van leeromgevingen door integratie van duurzaamheidsprincipes Capacity building van leraars en trainers Mobiliseren van en actieve rol geven aan de jeugd Versnellen van duurzame oplossingen op lokaal niveau
Global Action Programme on ESD Prioriteiten: Beleid verder zetten door mainstreaming van EDO in onderwijs- en Duurzame ontwikkelingsbeleid. Transformeren van leeromgevingen door integratie van duurzaamheidsprincipes Pilootprojecten, EDO-plannen, MOS, Ecocampus Capacity building van leraars en trainers Praktijkcases lerarenopleiding Mobiliseren van en actieve rol geven aan de jeugd Banden aanhalen met niet-formele educatie op concreet praktijkniveau Versnellen van duurzame oplossingen op lokaal niveau Banden aanhalen met niet-formele educatie op concreet praktijkniveau
Voorstel beleidsseminarie Vlaamse invulling geven aan het GAP Met EDO-platform en partners Politieke validatie – minister leefmilieu – onderwijs in juni 2016 op EfE – high level segment EDO Kerngroep samenstellen ter voorbereiding Ontwerp van GAP voorbereiden Beleidsseminarie in voorjaar 2016 – maart? Finaliseren Vlaams GAP Politieke validatie – videoboodschap Beleidsdocument als ondersteuning van onze werkingen
Ondertussen
Manifest – White paper
Decreet - Onderwijshervorming
CIFAL-Flanders.org “De taak van CIFAL Flanders is om de VN normen en principes te promoten, opleidingen te organiseren ter versterking van ‘sustainability leadership’ en door middel van ‘Action Learning for Sustainability’ te helpen bij de strategische verankering van de duurzame ontwikkelingsdoelen in (lokale) besturen, organisaties en bedrijven” Online cursussen: (2 rond klimaat)
Ondertussen Samenwerking met VVOB – pilootprojecten land- en tuinbouwonderwijs Verlenging van Ecocampus als programma MOS – Victoria Deluxe: 12 leerlingen naar COP 21 Onderzoek naar systeemdenken in vak aardrijkskunde 3 de graad SO (KULeuven) VLOR: commissie Onderwijs en Samenleving …
EDO-wiki
Toekomstplan
Innovatielabs Op vraag van enkelen geïnteresseerden verschoven naar eind januari. Nog even herhalen: innovatielabs = een viertal bijeenkomsten met een vijftal mensen met als doel elkaars idee/droom om te zetten in een concreet en realiseerbaar plan. Ondertussen is er nog een plaats vrijgekomen… wie wil kan nog aansluiten… meer info bij collega Patrick Vleeschouwer.”
Voorstel beleidsseminarie Vlaamse invulling geven aan het GAP Met EDO-platform en partners Politieke validatie – minister leefmilieu – onderwijs in juni 2016 op EfE – high level segment EDO Kerngroep samenstellen ter voorbereiding Ontwerp van GAP voorbereiden Beleidsseminarie in voorjaar 2016 – maart? Finaliseren Vlaams GAP Politieke validatie – videoboodschap Beleidsdocument als ondersteuning van onze werkingen
Volgend platform Banden aanhalen tussen diverse ‘educaties’ In Brussel
Programma 10 u. Een stand van zaken van EDO in Vlaanderen (Jürgen) u. Voorstelling van het ‘Het inspiratieboek voor de NME/EDO professional’ door er actief mee aan de slag te gaan (Jelle en Jan) u. Broodjeslunch u. Terugkoppeling inspiratieboek naar de eigen praktijk (Patrick) u. Voorstelling reflectie-instrument (Jelle) u. Opzet en bezoek tentoonstelling ‘Kies je klimaat’ (Melody) u. Pauze u. Impressie tentoonstelling (Melody) u. Reflectiemoment (Patrick en Jürgen - Melody)