Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaatje vrienden op een bank
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Opvoeden in de puberteit
Workshop Relationele en seksuele vorming
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Computerverslaving.
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Indonesië.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Integrale jeugdhulp Sekseverschillen in het verband tussen opvoedingsstijlen en delinquentie.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het begint bij het jonge kind
Voortijdig schoolverlaten
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Fijne vakantie gehad….
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
(Ped)agogiek Werkcollege 5
IB Klankbordgroep Oktober Programma Korte info vanuit samenwerkingsverband Peter van Buuren van SO Keurhove in Middelburg Pauze Een lezing van Peter.
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Levenslooppsychologie Hoorcollege 8
Levenslooppsychologie werkcollege 5
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Kind en omgeving Het individu in de context
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
B ELANG VAN OUDERS EN VRIENDSCHAPSRELATIES. I NHOUD Onderzoeksproject VMBO- scholen Deelstudie 1 Deelstudie 2 Deelstudie 3 Deelstudie 4 Besluit.
Levenslooppsychologie Werkcollege 1 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
Levenslooppsychologie college Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Welkom in groep 6/7!.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Het is vandaag Girlsday!
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Hoeveel boterhammen eet elke klas per dag?
Waarom worden mensen crimineel
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Welkom in groep 6/7!.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije

Vandaag Oefenvragen Opdracht Video

Vraag 1 Welke spelvormen herken je in de volgende omschrijvingen? Kies uit: - Functioneel spel - Constructief spel - Parallel spel - Toekijkend spel - Associatief spel - Coöperatief spel

A Kim en Pieter zijn een puzzel aan het maken. Kim legt eerst een stukje op zijn plek en daarna legt Pieter een stukje op zijn plek. Zo wisselen ze steeds van beurt

B Pim is vandaag voor de eerste keer op zijn nieuwe school. Als hij in de klas komt zijn de kinderen in de poppenhoek aan Het spelen. Pim gaat op een afstandje zitten en kijkt hoe de anderen met elkaar spelen

C Bob heeft een speelgoedauto gekregen van Sinterklaas. De volgende dag speelt hij met zijn autootje door het steeds heen en weer te rijden

D Karlijn en Jurgen zitten samen aan tafel. Ze maken beide een dier van klei

E Sander heeft een hele doos vol met lego. Hij probeert van deze lego stenen een huis te bouwen

F Bas en Leo zijn beide aan het tekenen op school. Ze maken een tekening voor moederdag. Ze mogen gebruik maken van potloden, stiften, papier en lijm. Omdat er niet voor ieder kind eigen materialen zijn lenen ze elkaars potloden en stiften

Vraag 2 Ouders die vage en inconsistente feedback geven en weinig eisen aan hun kinderen stellen, hanteren de volgende opvoedingsstijl: a. Autoritaire. b. Permissieve. c. Ondersteunende. d. Onverschillige

Vraag 3 Vanuit welke theorie wordt genderontwikkeling gezien als het resultaat van identificatie met de ouder van dezelfde sekse? A. De biologische ontwikkelingstheorie B. De psychoanalytische ontwikkelingstheorie C. De sociale leertheorie D. De cognitieve ontwikkelingstheorie

Vraag 4 In welk stadium van Erikson bevinden kinderen zich het grootste deel van de peuter- en kleutertijd? A. Autonomie versus schaamte en twijfel B. Initiatief versus schuldgevoel C. Vertrouwen versus wantrouwen D. Identiteit versus identiteitsverwarring

Vraag 5 In welke culturele omgeving ontwikkelen kinderen eerder een zelfbeeld? A. In een collectivistisch georiënteerde cultuur. B. In een individualistisch georiënteerde cultuur. C. In een cultuur die de collectieve en de individuele oriëntatie combineert. D. Het moment van het ontwikkelen van het zelfbeeld is niet afhankelijk van cultuur.

Vraag 6 Welk antwoord is juist? A. In de peuter- en kleutertijd spelen kinderen het liefst met leeftijdsgenootjes van de andere sekse B. Zowel jongens als meisjes houden zich in de peuter- en kleutertijd het liefst bezig met georganiseerde spelletjes en rollenspellen C. Bij het spelen blijkt gender belangrijker te zijn voor kinderen dan etnische factoren

Opdracht Vul de vragenlijst over gender in Vergelijk je antwoorden met de antwoorden van 2 medestudenten Wat valt jullie op?

Opdracht Is gender aangeboren of aangeleerd? Hoe verklaren de volgende perspectieven de genderontwikkeling? – Biologisch perspectief – Psychoanalytisch perspectief – Sociale leertheorie – Cognitief perspectief Video:

Opdracht Interview elkaar over het gezinsleven in de peuter en kleutertijd Stel elkaar vragen over bijv: - persoonlijkheid (wat voor type kind was je) - gender (bijv waar speelde je mee, wat kreeg je voor je verjaardag etc) - vriendschap (had je veel of weinig vrienden, jongens/meisjes, wat deden jullie) - het gezin (welke regels waren er, hoe communiceerden jullie, waren je ouders streng?) Etc etc Koppel aan theorie!