Werkplekleren in lerarenopleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Advertisements

Een LOEP-onderzoek/Self-study project Elien Peeters  
Reflectievaardigheden en instrumenten
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Professionaliteitsontwikkeling
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Van, voor én door het onderwijs.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Mobiliteit en competentie- ontwikkeling in het werken met doelgroepen Gerard Gielen.
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Reflectie.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Voorbereid op Stage Les 4.
Het opleidingsprofiel:
Collectief leren in schoolteams
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Een theoretische verkenning
Competentiegericht leren vmbo
Overzicht Onbehaaglijk in het dominante kader
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
De lerarenopleider gepositioneerd
VAKSCHOOL Werkmiddag
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen
Workshop Reflecteren.
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
Praktijkervaring en reflectie
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Rollen binnen het werkplekleren
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Theorie.
Meetpunt:meer expertise over slim meten
Persoonlijk leren & Didactiek
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
De juiste route naar het juiste doel
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
BOM-model PV 25/03/2014.
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Werkplekleren in lerarenopleiding Laura Vandermeersch 1BaTP.B3 Academiejaar 2015 – 2016 Ballet, K., Kelchtermans, G., Maes, J., März, V., Peeters, E., Piot, L. & Robben, D. (2008). De effectiviteit van werkplekleren in diverse omstandigheden en met verscheiden doelgroepen. Associatie K.U.Leuven: School of Education.

Werkplekleren in lerarenopleiding Werkplekleren  centraal thema Varianten: Stage Leerwerkproject Werkplekopleiding Duale leerroutes …  krachtige leeromgeving Bron: https://twitter.com/werkplekleren

Opleiding leerkracht Proces over hele loopbaan Belangrijke fase in loopbaan Professionele ontwikkeling Bron: http://blog.ncora.com/2013/05/virtualizar-por-fases.html

Reflectief ervaringsleren = Menselijk vermogen om expliciet terug te blikken op en na te denken over het eigen handelen als leerkracht Reflecteren  ervaringen verbinden met kennis  breder, verfijnder effectiever repertoire aan handelingsvaardigheden  meer gefundeerde geldige kennisbasis over de professionele situatie en opdrachten

Reflectie Breedte Situaties analyseren en verbeteren Wezenlijke dimensie plaats geven Engagement in relatie van zorg tov leerling

Diepte Reiken voorbij niveau van handelen Doorstoten tot onderliggende opvattingen

Leren: twee vormen Single loop learning Double loop learning Verbeteren handelen Nadruk op leren specifieke handelingsrepertoires Verbeteren werkwijze en resultaten Double loop learning In discussie stellen van handelingsrepertoires Onderliggende opvattingen in vraag stellen tijdens leren

Persoonlijk interpretatiekader Geheel van cognities hoe ze beroepssituatie waarnemen welke betekenis aan geven hoe erin handelen

Interpretatiekader: twee domeinen (1) Professioneel zelfverstaan: Zelfbeeld Zelfwaarde gevoel Beroepsmotivatie Taakopvatting Toekomstperspectief Bron: http://elsbethreitsma.c3log.nl/het-zelfbeeld-van-organisatieadviseurs/

Interpretatiekader: twee domeinen (2) Subjectieve onderwijstheorie: Persoonlijk geheel kennis & opvattingen over onderwijzen