Werkplekleren in lerarenopleiding Laura Vandermeersch 1BaTP.B3 Academiejaar 2015 – 2016 Ballet, K., Kelchtermans, G., Maes, J., März, V., Peeters, E., Piot, L. & Robben, D. (2008). De effectiviteit van werkplekleren in diverse omstandigheden en met verscheiden doelgroepen. Associatie K.U.Leuven: School of Education.
Werkplekleren in lerarenopleiding Werkplekleren centraal thema Varianten: Stage Leerwerkproject Werkplekopleiding Duale leerroutes … krachtige leeromgeving Bron: https://twitter.com/werkplekleren
Opleiding leerkracht Proces over hele loopbaan Belangrijke fase in loopbaan Professionele ontwikkeling Bron: http://blog.ncora.com/2013/05/virtualizar-por-fases.html
Reflectief ervaringsleren = Menselijk vermogen om expliciet terug te blikken op en na te denken over het eigen handelen als leerkracht Reflecteren ervaringen verbinden met kennis breder, verfijnder effectiever repertoire aan handelingsvaardigheden meer gefundeerde geldige kennisbasis over de professionele situatie en opdrachten
Reflectie Breedte Situaties analyseren en verbeteren Wezenlijke dimensie plaats geven Engagement in relatie van zorg tov leerling
Diepte Reiken voorbij niveau van handelen Doorstoten tot onderliggende opvattingen
Leren: twee vormen Single loop learning Double loop learning Verbeteren handelen Nadruk op leren specifieke handelingsrepertoires Verbeteren werkwijze en resultaten Double loop learning In discussie stellen van handelingsrepertoires Onderliggende opvattingen in vraag stellen tijdens leren
Persoonlijk interpretatiekader Geheel van cognities hoe ze beroepssituatie waarnemen welke betekenis aan geven hoe erin handelen
Interpretatiekader: twee domeinen (1) Professioneel zelfverstaan: Zelfbeeld Zelfwaarde gevoel Beroepsmotivatie Taakopvatting Toekomstperspectief Bron: http://elsbethreitsma.c3log.nl/het-zelfbeeld-van-organisatieadviseurs/
Interpretatiekader: twee domeinen (2) Subjectieve onderwijstheorie: Persoonlijk geheel kennis & opvattingen over onderwijzen