Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoestemtpeelenmaas.nl Waarom kiezers stemmen of thuisblijven en wat lokale politici daaraan kunnen doen Onderzoek van de Rekenkamercommissie Peel en Maas.
Advertisements

Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Wanneer doen we het goed? Evalueren van podia vanuit gemeentelijk perspectief Dr. Quirijn van den Hoogen Rijksuniversiteit Groningen Research Centre Arts.
ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
Natuur na de EHS Reactie op vragen van Rijk van Oostenbrugge
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Presentatie, 7 oktober 2008 NPV Kring Arnhem-Nijmegen Hoe presenteer ik mijn locale NPV-afdeling.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Bunnik Beleid en Advies. Niet tellen maar wegen Over de zin en onzin van prestatieafspraken in de culturele sector.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Fairfood International
Erfgoedinstellingen zoals musea, archiefinstellingen, heemkundige kringen, kerkfabrieken enz. zetten de deuren open en organiseren tal van activiteiten.
Digitale Televisie kortrijk. Stad Kortrijk presents.
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon.
Event Scan/Haarlem Lex Kruijver & Michael Struis VSG Congres Scheveningen 5 maart 2009.
Wat willen we vandaag doen?
Citymarketing Hilversum 2006
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
Middenstandsvereniging Heusden-Zolder vzw heet u welkom
Jannet Wielinga, Rob Jan Peters, Anton Hoogenkamp, Martijn Schuster
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
BIZ: bedrijveninvesteringszone Wat en hoe? Wat: Een instrument voor ondernemers om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving.
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
Museum, theater of toch de IJhallen?
Stavaza.  Wat en waarom?  Wie?  Oproep nationale Archeologiedagen.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Stichting vrienden van o.b.s. Wittevrouwen Wie zijn wij?  gerevitaliseerd in 2012  financieel ondersteunen bij het continu verbeteren van het leer- en.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Evaluatie. Aanleiding: In het jaar van Sail Amsterdam en Europees Jaar van het Industrieel Erfgoed de Zaanstreek beter op de kaart zetten; feest der verbinding.
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
Word man/vrouw van de wereld 6 tips voor een geslaagde jongerencampagne.
Beleidsnotitie De VR heeft op voordracht van de afdeling Twente een voorstel aangenomen tot het schrijven van een beleidsnotitie. In samenwerking met de.
Hoe bereiken we Stadse Alleseters?. Kenmerken Stadse Alleseter jaar -Vrije tijd : uit eten, winkelen, terras, bioscoop -Zijn oververtegenwoordigd.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
INFORMATIEAVOND VOORKOM WONINGINBRAAK/BABBELTRUC Maandag 7 april 2014.
Historie 1e festival 12 april 2002Boogie Bar1100 bezoekers (uitverkocht) 2e festival 26 april 2003De Muzeval1350 bezoekers (uitverkocht) 3e festival.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Lucie Herraiz Cunningham Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft April 18, 2013 Delftse Expats en Delftse Culturele Instellingen.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Marketing Noorderzon Performing Arts Festival Groningen Mark Hospers Presentatie 25 maart Assen.
De kracht van campagnes Wietse van Niejenhuis Adviseur marketing 2.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
Daarvoor moet je opvallen! MEER OMZET?.  Waarom heb ik een reclame bureau nodig / schoenmaker blijf bij je leest  Wie zijn Reclamebureau Lansingerland.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Klanttevredenheidsonderzoek
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Van Dordt, voor Dordt.
Campagneplan Fiets Telweek 2017
Kantoorboekhandel Van Atten
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Short film city.
Oud klantenbestand Weinig nieuwe klanten
Uitkomsten enquête CultuurSchakel en Holland Dance Festival
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
‘Dordrecht 800 jaar stad’ De marketing van Gerben Baaij,
Vernieuw je HR-cyclus.
Marketing in sociale media
Welkom! Kennisbijeenkomst ‘Free publicity en social media’
Transcript van de presentatie:

Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek

Festivals in Rotterdam * Cijfers vanuit jaarverslag 2014 en publicatie Wat wil het publiek? Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht

Publieksonderzoeken Bezoekers geven gemiddeld €66,- uit op het festival en in de stad. 61% van de Rotterdamse bezoekers vindt de festivals bepalend of belangrijk voor hun woonplezier (landelijk 54%). * Cijfers op basis van onderzoek bij 17 festivals in 2014, representatief voor alle 50.

Publieksonderzoeken Met welke van onderstaande activiteiten combineert u uw bezoek aan het programma op de Rotterdamse pleinen? Terrasje pakken: 49% Winkelen: 48% Uit eten gaan / lunchen: 42% Wandelen / de stad bekijken: 41% * Cijfers op basis van publieksonderzoek citylounge programmering 2014/2015

Steden & Streken Merkenonderzoek * Onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, 2015 << Rotterdammers Nederlanders >>

Aard van de samenwerkingen Maatwerk: verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit

Onderzoek festivals & ondernemers 1.Enquêtes: gevraagd naar beweegredenen, ervaringen, investeringen, opbrengsten, vervolg, etc. 2.Kwalitatief afstudeeronderzoek naar succesfactoren samenwerkingen 3.Evaluaties Local Media

Motivaties festivalorganisatoren 1.Bijdragen aan de ontwikkeling, aantrekkelijkheid en het imago van de stad 2.De kwaliteit van het evenement vergroten 3.Zorgen voor extra zichtbaarheid voor het evenement

Motivaties ondernemers 1.Bijdragen aan een positief imago van Rotterdam 2.De winkelbeleving vergroten 3.Mijn naamsbekendheid vergroten Opvallend! Laagst scorend is: vergroten van de eigen inkomsten

Type acties Festivalorganisatoren Quote: “Moet mijn inziens altijd een combinatie zijn. Etalage aankleding voor de visibility, een thematische actie om mensen de winkels in te lokken en side event/programmering voor de beleving’’. Ondernemers 1.Thematische actie (meer dan de helft) 2.Windowdressing (40%) 3.Organiseren eigen side event/programmering (ong. 25%) Dus? Kans om meer te combineren.

Communicatie Festivalorganisatoren -Zetten acties breed uit via eigen kanalen. Zowel website en Facebook, maar ook soms radio en advertenties -> zorgt voor heel groot extra bereik ondernemers. Ondernemers -80% communiceert de acties ook via eigen middelen. -Reden om niet te communiceren: beperkingen hoofdkantoor -Dit gaat nog vooral via Facebook. In veel mindere mate via andere middelen als flyers, Instagram, de eigen website, nieuwsbrief, etc. En dus? Kans om breder te verspreiden

Vervolg Investeringen ≥ direct economisch rendement Maar beide partijen willen de samenwerkingen volgend jaar graag voortzetten. Waarom? Festivalorganisatoren: “ik zie het belang ervan en wij zijn op de goede weg” en “positieve ervaring, hierop doorbouwen voor de toekomst”. Ondernemers: “vanuit betrokkenheid” en “omdat we graag willen anticiperen op wat er in de stad gebeurt”. Het wordt gezien als “een win-win situatie”.

Bedankt voor uw aandacht!