 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r0621755 Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zinloos geweld Nick Joel Frank Van 2bA.
Advertisements

Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Wat weten we over schoolgeweld: bevindingen uit onderzoek en praktijk
Pesten is geen spelletje.
Op reis langs de voorzieningen
Presentatie over Cyberpesten
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Dr. Albertus Risaeusschool
Themabijeenkomst Pesten
ODD en CD, wat is dat?.
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Partnergeweld Het fenomeen: Het is een universeel verschijnsel en komt voor in alle lagen van de bevolking, wat ook het sociaal statuut, seksuele geaardheid,
Workshop Relationele en seksuele vorming
Computerverslaving.
Uit: Verslaving Mathias Vierstraete 1BaMV
MARIAN 39 JAAR.
Pesten.
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Signalen van seksueel misbruik
Aan pesten doe ik vaak mee Met een leger tegen één Kwetsende kanonnen struikelen over mijn lippen Wie stopt dit gevecht?
Jongerenwerker: tolk van de straat
Dr. Albertus Risaeusschool
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
© Wilma de Hond 2015.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
SEKSUEEL MISBRUIK: EEN SEKSESPECIFIEK PROBLEEM? V/M DEBAT 16 APRIL 2015 MOVISIE / UTRECHT.
Liefde en relaties.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Ouderavond pesten Welkom
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling en de basisschool
OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
PESTEN Korte samenvatting v/h wetenschappelijk artikel.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Welkom ik maak me sterk.
Pesten is kindermishandeling
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
PETS! Pesten anders bekeken
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Ontwikkelingspsychologie
De sociaal-maatschappelijke dimensie
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Aard en omvang ouderenmishandeling.
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
LEERKRACHTEN EN PESTEN
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Boek: maatschappelijke zorg 2.
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk

  2.1 Wat is pesten? Dan Olweus Pesten een proces Kenmerken pesten Soorten van pesten Onderzoek Enkele slachtoffers Inhoudstafel

  Dan Olweus Zweed Onderzoek pesterijen school -In Noorwegen en Zweden -Doel: Hoe pesterijen vermijden? -Noorse steekproef ¼ van Besluit: onderzoek en interventiecampagne heel succesvol -Gevolg: niet-repressieve maatregelen pesterijen verdwenen Wat is pesten?

  Pesten een proces Groep/1 iemand tegen 1 iemand verzet Handelingen banaal Pester: onophoudelijke karakter vernedert en valt het slachtoffer aan Pesten verschilt van plagen

  Kenmerken pesten Pesterijen -Component van antisociaal, regel overtredend, gedragsgestoord gedragspatroon Verschillende vormen Voortdurend nieuwe acties Levenslang diepe sporen Pesters meer probleemgedrag

  Soorten pesten Lichamelijke agressie Verbale agressie Materiële agressie Uitsluiting en sociale isolatie  Groot verschil Zoals iedereen uitgelachen worden Mikpunt zijn van spot en agressie

  Onderzoek Probleem lager school/ begin secundair Piek Jongens meer harde aanpak, meisjes subtieler Jongens pesten vaker

  Enkele slachtoffers -Bert  Situatie: 18 – studeert – gepest, bijnamen – vernielde eigendommen  Gevolg: geen zelfvertrouwen en zelfrespect – moeilijk sociale contacten leggen - minderwaardigheidscomplex  Oplossing: centrum voor geestelijke gezondheidszorg

 -Epiloog  Situatie: seksueel misbruikt  Gevolg: moeilijk weren  Oplossing: groepstherapie gevolgd – CGSO (centrum voor geboorteregeling en seksuele opvoeding) -Simonne  Situatie: kind van Simonne pratte met het gepeste kind daarom werd ze uitgelachen  Gevolg: kind regelmatig ziek (migraine)  Oplossing: leerkracht boos omdat moeder eerst naar de directeur is geweest. Leerkracht pestte de dochter van Simonne

 -Anja  Situatie: gepest in lager – verlegen en stil – geen merkkleding – op het werk terug genegeerd  Gevolg: beschaamd – verloor zelfvertrouwen – gevoel niet waar zijn om te leven – voelde nutteloos – verstopte in toiletten – interim werk  Oplossing: moeder naar school – gebeld naar kinder- en jonger telefoon – judo gevold – naar psycholoog geweest -Melanie  Situatie: 30 – 2 kinderen – mager, stil en verlegen – woelige puberteit  Gevolg: sterk karakter gekregen – leert haar kinderen verweren  Oplossing: /