Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N1.06 1 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Aan de slag in de supermarkt Vlaanderen. Arbeidsmarkt in Vlaanderen.
Kwaliteitsvol werkplekleren in de praktijk
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Efficiënt besturen in de social profit
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Infosessie Bestek Werkplekleren 7 mei 2012.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
LOB De VO-school als regisseur
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Info Klimkracht Lokaal Overleg Kinderopvang
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
 Ondernemerschapspaspoort De reis naar de arbeidsmarkt van de toekomst, kun je vastleggen, de route bepaal jezelf! Waarom een paspoort: De Nederlandse.
Het belang van een stage
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Arbeidstoeleiding van jongeren met een beperking
Administrateur-generaal
Conceptnota Bis Duaal Leren
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Dinsdag 6 maart - Lamot Mechelen. Workshop 3: Rendement van Talent Erna Sterckx, business manager van Acerta Consult gaat in dialoog met San Cooreman,
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Hoe leren professionals?
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Voorontwerp decreet betreffende wijk-werken en diverse bepalingen i. h
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
art 60§7 / tijdelijke werkervaring
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
VTI Ieper- Valcke Prefab Beton
Info directievergadering
Werken met plezier en goed presteren
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N

Inleiding Werkplekleren = Belangrijk! Verbeteren onderwijs – arbeidsmarkt 1 van de 10 actielijnen in Competentieagenda Reeds ontwikkelde zaken > behouden hun waarde 2

Ruimte voor progressie Advies van de raad: – Effectieve en efficiënte samenwerking tussen onderwijs, opleiding en arbeid – Mentaliteitswijziging op vlak van (werkplek)leren – Werkplekleren moet op de beleidsagenda blijven staan – Snel werk maken van de omzendbrieven voor onderwijsniveaus – Vlaanderen heeft een andere mindset nodig Evolutie School – leren – werkplek 3 Doel van de aanbeveling

In dit advies gaat de raad dieper in op: – De omschrijving van werkplekleren – De voorwaarden voor een kwalitatief werkplekleren – Statuut van de lerende – Financiering van werkplekleren – Opvolging en monitoring Perspectief van levenslang leren +mogelijke evoluties De doelgroep – alle lerenden Leerlingen SO Studenten HO Werkzoekenden Werkenden/ cursisten in opleiding 4 Scoop van de aanbeveling you-a-life-long-learner.jpg

Wegwerken van knelpuntberoepen Werkplek = unieke omgeving Op basis van: – Het leertraject van de lerende – De leernoden – De leerstijl – De mogelijkheden van het bedrijf Opbouw van loopbaancompetenties 5 Het belang van werkplekleren

2 omschrijvingen: – Het vindt plaats in een ondernemingscontext – Traject met gedefinieerd opleidingsplan en attestering van geleerde of verworven competenties Vormen van werkplekleren: – Praktijklessen in de onderneming – Stages – Werkplekervaring – Werkervaring 6 Omschrijving van werkplekleren s.co.uk/wp- content/uploads/2014/03/4St agesCompetenceTarget.png ?resize=302%2C247

Verschillende leerfases: – Productie-en werkprocessen – Past in de ondernemingspraktijk toe – Competenties zijn aanwezig – geleerde in productieproces + verder te verdiepen – Competenties inzetten in productieproces + verder verdiepen 7

Voorwaarden kwaliteitsvol werkplekleren: – Belang van een goed partnerschap tussen onderwijs-of opleidingsverstrekker, onderneming en lerende. Partnerschap tussen onderwijs en vorming, onderneming en lerende. Samenwerking tussen intermediairen 8 Voorwaarden voor kwalitatief werkplekleren content/uploads/2012/12/Voorwaarden.jpg

– Een duidelijke rol voor elke partner Rol van het onderwijs en opleidingsverstrekkers is de opleiding van de lerende Rol van de onderneming of organisatie is kwaliteitsvolle werkplekleren voorzien Rol van de lerende is verantwoordelijk zijn voor het leerproces en afspraken 9

Aspecten van kwaliteitszorg Kwaliteitszorg is heel belangrijk Belangrijkste aspecten zijn: – Partnerschappen en netwerking – Duidelijke leerplannen in functie van persoonlijke ontwikkeling en van een ruime kwalificatie – Competente vakleerkrachten en stagebegeleiders – Goede opgeleide mentoren – Goed uitgeruste en veilige werkleerplekken – Evalueren en attesteren van verworven competenties – Vlotte overgang initiële leerloopbaan naar doorstroomopleiding of arbeidsmarkt content/uploads/2012/04/kwaliteitszorg.jpg

Statuut van de lerende afhankelijk van leertraject en vorm van werkplekleren Kwaliteitszorg is heel belangrijk Belangrijkste aspecten zijn: – Partnerschappen en netwerking – Duidelijke leerplannen in functie van persoonlijke ontwikkeling en van een ruime kwalificatie – Competente vakleerkrachten en stagebegeleiders – Goede opgeleide mentoren – Goed uitgeruste en veilige werkleerplekken – Evalueren en attesteren van verworven competenties – Vlotte overgang initiële leerloopbaan naar doorstroomopleiding of arbeidsmarkt mpelkissen jpg

Financiering van werkplekleren Stageplaatsen aanbieden = winst voor een bedrijf als: – er knelpuntvacatures zijn – stagiairs vast kunnen aangenomen worden 12 oad/2015/09/08/525243ec-562a-11e5-be35- a8bc22dba838_web_scale_ _ __.jpg?height=82&width=145&mode=crop&sc ale=both&format=jpg content/uploads/2015/05/financiering.jpg

Opvolging en monitoring Kwantitatief luik Zekerheid dat elke lerende de werkleerplekken heeft die nodig zijn voor een succesvol leertraject Kwalitatief luik Werkplekleren is ingebed in de onderwijs- en opleidingscultuur en op de arbeidsmarkt Strategie om daartoe te komen 13

Bronnen _ADV_ _werkplekleren.pdfhttp:// _ADV_ _werkplekleren.pdf SERV. (2011). ‘Advies Werkplekleren: creativiteit en passie in het leerproces’. Brussel: SERV 14