LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Pro actieve dienstverlening Verkenning ter voorbereiding van de opstart van het project Willem Gobeyn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Afbeelding: Vorstendom (Rijnland-Palts)
Mantelzorgpremie Roeselare Infomoment
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Transitie van het Sociaal domein
+ Event Driven Marketing. + Event Driven Management : Definitie Een discipline binnen de marketing waarbij commerciële en communicatieve activiteiten.
netwerk organisatiebeheersing
Onderzoekscompetentie
Onderbescherming en proactief handelen geduid
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
De zin en onzin van samenwerken voor optimale jeugdzorg 17 november 2011 Marian van Leeuwen Annemiek van Woudenberg Zefanja Brouwer “Samenwerking als weloverwogen.
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Opleiden van medewerkers
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Ondernemen(d) in het onderwijs
De Medezeggenschapsraad
Wat is Het Huishoudelijk Regelement?
Producten & Werkprocessen
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Burgerinitiatieven.
Volgende stap in de loopbaan van …
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Automatische toekenning van rechten ? Brugge, 9 juni 2015 Hilde Linssen, stafmedewerker Netwerk tegen Armoede.
Alfrink College Pilot Zomerschool.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Durven met dienstverlening 15 oktober 2015
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Community Land Trust (CLT). FILMPJE CLT BRUSSEL nieuw woonmodel bedoeld voor mensen met een laag inkomen goedkoper: door enkel de woning en niet de grond.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Inhoud  Waarom een dak isoleren?  De Vlaamse dakisolatienorm  Hoe kan men een dak isoleren?  Het Sociaal Dak isolatie Project (SDIP): Wat en voor.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
1.Sociaal Economiebedrijf opgericht door de stad Gent en zijn partners 2.Wil meerwaarde bieden op mobiliteit sociale tewerkstelling economie ecologie.
Voorstellen Henk Post Teammanager staf ISZF Opdrachtnemer, personeelslid ISZF Adviseur, security officer, bedrijfanalist.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Welkom havo 4..
Herindeling GNL
Producttraining voor het vastelijnabonnement van ACN
Armoede in Nederland Kerklijke Noodfondsen
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Taal na school (schooljaar 2017 – 2018)
Lokaal Sociaal Beleid.
Direct 5. Juridische aspecten
Inkoopcoöperatie.
Hoorzitting 6000 euro bijverdienen
over verbouw en nieuwbouw
Lokaal loket kinderopvang
Beste havo 4..
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Geïntegreerd breed onthaal
Medezeggenschap? Ook voor u!
Lokaal loket kinderopvang
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en klantgedrag
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Aftrap Bestuursatelier nr.2 Innovatie Sociaal Domein Rijswijk
Transcript van de presentatie:

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Pro actieve dienstverlening Verkenning ter voorbereiding van de opstart van het project Willem Gobeyn

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Wat is pro actief ? Pro-actief handelen betekent niet: ongevraagd. De keuze blijft aan de burger: wil ik op deze manier door de overheid benaderd worden? Het betekent wel: niet expliciet gevraagd. De overheid beschikt over een grote verzameling gegevens uit eerdere contacten tussen overheid en burger. Hieruit kan zij afleiden welke groepen aanspraak kunnen maken op welke diensten. Dienstverlening wordt zo maatwerk. Het niet gebruik van bepaalde regelingen neemt af en rechtsgelijkheid neemt toe, evenals de effectiviteit en efficiëntie van de eigen organisatie.

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Definitie De definitie van pro-actieve dienstverlening luidt als volgt: ‘Die vorm van dienstverlening waarbij de overheid op eigen initiatief een dienstverleningsproces richting de klant start op basis van reeds bekende informatie bij de overheid zelf’.

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Drie soorten dienstverleningen Reactieve dienstverlening Bij reactieve dienstverlening wordt uitsluitend antwoord gegeven op de ingediende vraag van een burger of een bedrijf. Responsieve dienstverlening Bij responsieve dienstverlening krijgt de burger op zijn vraag meerdere alternatieven aangeboden. Hij wordt actief geïnformeerd over zijn mogelijke rechten en over de handelingen die hij moet verrichten. Pro-actieve dienstverlening Bij pro-actieve dienstverlening is de overheid en niet de burger de initiator van het dienstverleningsproces. Op basis van klantinformatie uit (m)eerdere contacten wordt bepaald of iemand in aanmerking komt voor een bepaald product. Vervolgens wordt dit product onder de aandacht van de klant gebracht of, in zijn meest verstrekkende vorm, direct toegekend.

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT voorbeelden Ivago stuurt u een uitnodiging voor het betalen van 10 nieuwe afvalophaalbeurten wanneer er nog slechts 2 overblijven. De Lijn stuurt alle kinderen jonger dan 12 die in Gent wonen een gratis lijnpas op.

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT voorbeelden Tandarts x belt 11 maanden na de laatste consultatie zijn klanten op om een nieuwe afspraak te maken binnen de maand. School x geeft al zijn leerlingen na de bosklas automatisch een attest mee waarmee ze bij hun ziekenfonds 40 euro terugkrijgen.

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Gratis huisvuilzakken Stedelijke premie voor de laagste inkomens Vroeger : financieel (tot 2004) Nu : materieel in de vorm van huisvuilzakken of ophaalkrediet

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Gratis huisvuilzakken Twee categorieën 1. Cat. A : Verhoogde ziekenfondsuitkering = ca gezinnen 2. Cat. B : gezamenlijk netto belastbaar inkomen kleiner dan ca euro en KI kleiner dan ca 750 euro = ca 500 gezinnen bovenop cat A

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Gratis huisvuilzakken Cat. A : Pro-actief ? = ca gezinnen Koppeling met de kruispuntbank (RSZ) Koppeling met de kruispuntbank (RSZ) Kostprijs ruimschoots gecompenseerd door minder werk Kostprijs ruimschoots gecompenseerd door minder werk Personen moeten geen aanvraag doen Personen moeten geen aanvraag doen Wel de zakken of het krediet afhalen bij ivago. Wel de zakken of het krediet afhalen bij ivago.

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Gratis huisvuilzakken Cat. B : Pro-actief ? = ca 500 gezinnen Ca 300 personen worden aangeschreven (andere 200 zitten intussen in cat. A) Ca 300 personen worden aangeschreven (andere 200 zitten intussen in cat. A) Moeten wel een aanvraag doen Moeten wel een aanvraag doen Kopie van gezamenlijk belastbaar inkomen of toelating om dit bij de fiscus op te vragen Kopie van gezamenlijk belastbaar inkomen of toelating om dit bij de fiscus op te vragen Koppeling met de burgerlijke stand voor samenwoonst Koppeling met de burgerlijke stand voor samenwoonst Koppeling met het kadaster voor KI Koppeling met het kadaster voor KI Wordt informaticatechnisch verwerkt door SEVI Wordt informaticatechnisch verwerkt door SEVI Ca 200 nieuwe aanmeldingen per jaar (via via) Ca 200 nieuwe aanmeldingen per jaar (via via) Krijgen afhaalbon opgestuurd, moeten bij Ivago zelf de zakken of het krediet afhalen. Krijgen afhaalbon opgestuurd, moeten bij Ivago zelf de zakken of het krediet afhalen.

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Gratis huisvuilzakken Algemeen : Behoorlijk pro-actief Behoorlijk pro-actief Ca 11 % haalt vuilzakken of –krediet niet op. Ca 11 % haalt vuilzakken of –krediet niet op. 200 nieuwe gezinnen proactiveren ? Kosten –baten analyse. 200 nieuwe gezinnen proactiveren ? Kosten –baten analyse.

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Voordelen van pro-actief werken Voor de klanten – burgers : Voorkomt onderbenutting Voorkomt onderbenutting en bevordert gelijke benutting Klantvriendelijk – klantgericht Klantvriendelijk – klantgericht makkelijker – efficiënter - eenvoudiger

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Voordelen van pro-actief werken voor de organisaties en diensten zelf : Betere sturing van het werkproces (bijv spreiding van werklast) Betere sturing van het werkproces (bijv spreiding van werklast) Efficiënter werkproces ( bijv. automatische premie) Efficiënter werkproces ( bijv. automatische premie)

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT randvoorwaarden Organisatorisch : periodieke gestandaardiseerde dienstverlening voor grote groep mensen Organisatorisch : periodieke gestandaardiseerde dienstverlening voor grote groep mensen Draagvlak bij diensten : verandering roept weerstand op bij personeel en bestuur Draagvlak bij diensten : verandering roept weerstand op bij personeel en bestuur (apparaatkosten – programmakosten) Technische : aanwezigheid van klantinformatie bij de overheid (eenvoudige, uitgebreide of complexe processen) Technische : aanwezigheid van klantinformatie bij de overheid (eenvoudige, uitgebreide of complexe processen) Juridisch : privacyprobleem – recht op verzet Juridisch : privacyprobleem – recht op verzet - proportionaliteitsprincipe - subsidiariteitsprincipe

LOKAAL SOCIAAL BELEID GENT Hoe verder ? Rol van deze groep ? Uitbreiding ? Rol van deze groep ? Uitbreiding ? Halftijdse opdracht budgetvoorstel Halftijdse opdracht budgetvoorstel Pilootproject : twee pilots ? Pilootproject : twee pilots ? Of eerder een handleiding voor proactiveren van een dienstverlening ? Of eerder een handleiding voor proactiveren van een dienstverlening ? Volgende vergadering ? Volgende vergadering ?