Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I kwartaal 2 Bijeenkomst 1 Hafida El-Gharbaoui med.hro.nl/gharh.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Het tweede werkstuk.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Correct bronvermelden
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
les 6 - bronnen, structuur
Onderzoeksvaardigheden
Correct bronvermelden
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Literatuur verwijzen volgens de APA-methode
Leerkring POW Fase 4.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 1 Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen.
Werkstukken en rapporten
Een prachtige kans voor uw kinderen
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 3 Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Onderzoeksvaardigheden
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Onderzoek 1 Presentatie titel
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 1 – les 1 Rotterdam, September 2014.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Workshop APA Het belang van APA.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leesvaardig Examentraining.
TAAL BIJ TOETSEN Extra uitleg bij een aantal lastige kwesties.
Centraal Examen Nederlands
Wat moet ik weten over mijn bronnen?
Beroepenwerkstuk.
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Het brancheboek.
PLAGIAAT & BRONVERMELDING
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Nederlands 4h6 30/12/18
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Boekpresentatie.
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I kwartaal 2 Bijeenkomst 1 Hafida El-Gharbaoui med.hro.nl/gharh

Vandaag Terugblik kwartaal 1 Meeste gemaakte fouten en APA richtlijnen Groepjes & presentatie Handleiding kwartaal 2 Huiswerk

Wat heb jullie geleerd over Literatuuronderzoek?

Betrouwbaarheid Validiteit

Meest gemaakte fouten ….. APA 1. Bij maken van literatuurlijst géén onderverdeling maken in boeken, artikelen, websites etc. Alles gewoon onder elkaar zetten op alfabet

2. Saywitz, K.J., Mannarino, A.P., Berliner, L., & Cohen, J.A. (2000). Treatment for sexually abused children and adolescents. American Psychologist, 55 (3), Van der Donk, C. & Van Lanen, B. (2011). Praktijkonderzoek in zorg en welzijn. Bussum: Coutinho. = Niet alfabetisch of niet goed alfabetisch

3. Molen, H. van der. (2007) Mogelijke effecten van echtscheiding op het kind. Geraadpleegd op 28 oktober 2013, via echtscheiding-op-het-kind De verwijzing moet hier zijn naar NJI. Deze organisatie heeft op hun website een stuk met als bronvermelding Van der Molen (2007), maar hier wordt verwezen naar het stuk van NJI !! Dit heet een indirecte verwijzing en is eigenlijk af te raden.

4. Reed Business bv. Auteursrecht voorbehouden (2007). Databank Hulpverlening Jeugdigen. Reed Business bv. Auteursrecht voorbehouden, 2007http:// login.php?request_url=%2Fzoek.php Verwijzing naar databank is zinloos: je moet verwijzen naar de publicatie die je in die databank hebt gevonden

5. Redactie GGz centraal. (2010). Autisme. Verkregen op 16 september 2013, via me/autisme Een publicatie zonder persoonlijke auteur, maar met een institutionele auteur: dan verwijs je naar de instelling, dus hier GGz Centraal en niet Redactie GGz centraal. Als er geen persoonlijke of institutionele auteur is, wordt verwezen met de eerste twee of drie woorden van de titel

6. Tekst auteur: ‘Pesten is een verschijnsel dat voorkomt in alle culturen, alle landen, alle lagen van de bevolking en op alle leeftijden. In het algemeen uit pesten zich op drie manieren: verbaal, relationeel en fysiek. Jongens pesten vaker op een fysieke, directe manier en meisjes door anderen sociaal buiten te sluiten of verbaal te kleineren.’ Tekst student: Pesten is een verschijnsel dat voorkomt in alle culturen, alle landen, alle lagen van de bevolking en op alle leeftijden. In het algemeen uit pesten zich op drie manieren: verbaal, relationeel en fysiek. Jongens pesten vaker op een fysieke, directe manier en meisjes door anderen sociaal buiten te sluiten of verbaal te kleineren. 100% plagiaat!

7. Tekst auteur: Volgens haar moet de rol van opvoeding wel in perspectief worden gezien. Uit haar onderzoek bleek dat de klas de belangrijkste factor is bij het voorkomen van slachtofferschap. Daarna komen kenmerken van de school, buurt en de kinderen zelf Tekst student: De rol van de opvoeding moet wel in perspectief worden gezien, merkt Bonnet op. (…..) Daarna komen kenmerken van de school, buurt en de kinderen zelf Ook hier is sprake van plagiaat, omdat hele zinnen letterlijk zijn overgenomen.

8. Verwijzing in tekst Daardoor krijgt hij een verwrongen, negatief beeld van zichzelf en loopt zijn zelfvertrouwen een grote deuk op. ( V an Rossum, J. (2007). an Rossum Geen punt vóór de verwijzing – Niet cursief – Geen voorletter - jaartal niet extra tussen haakjes Dus: ….een grote deuk op ( Rossum, 2007).

Literatuurverwijzing in de tekst!!! Volgens APA richtlijnen! uit Toolbox gehaald van de Mediatheek!

BRONVERMELDING Als je literatuur gebruikt (boeken, tijdschriftartikelen, websites etc. ) voor je onderzoek, moet je daarnaar verwijzen in je verslag. Je moet de richtlijnen gebruiken zoals opgesteld door de American Psychological Association. Zie voor een overzicht van alle mogelijke verwijzingen hfdst. 5 van Cite right (Lipson, 2006) Achterin je verslag neem je een literatuurlijst op met alle literatuur waaruit je citeert en waarnaar je verwijst. In de lopende tekst verwijs je daarnaar door tussen haakjes de achternaam van de auteur en het jaar te zetten en als je een citaat opneemt ook het paginanummer. Dus bv. (Lipson, 2006) of (Lipson, 2006, p. 73)

Verwijzing naar een boek In de literatuurlijst: Donk, C. van der, & Lanen, B. van (2009) Praktijkonderzoek in de school. Bussum, Coutinho In de lopende tekst: (Donk & Lanen, 2009)

Verwijzing naar een tijdschriftartikel In de literatuurlijst: Braaksma, M, Rijlaarsdam, G, & Bergh, H. van den (2010) Hypertekst schrijven en observerend leren als didactiek. Effecten op schrijfvaardigheid en kennisverwerving. Vonk, 40(3), In de lopende tekst: (Braaksma, 2010, p. 15)

Verwijzing naar een tijdschriftartikel uit een databank Hetzelfde als een tijdschriftartikel maar met de toevoeging: Geraadpleegd op datum, naam databank, en evt. url. In de literatuurlijst: Boer, Peter de (1984) Het malletje van Brusselmans: Prachtige ogen: duizend identieke zandgebakjes. Vrij Nederland, Geraadpleegd op 20 april 2011, van LiteRom databank In de lopende tekst: (Boer, 1984)

Verwijzing naar een website In de literatuurlijst: Wat moet en wat mag in de onderbouw (2006) Geraadpleegd op 20 april 2011, van In de lopende tekst: (Wat moet en wat mag in de onderbouw, 2006) Volgens het Centrum voor Ethiek en Gezondheid (z.d.) is drang "een zodanige beïnvloeding van de persoon dat hij minder keuze heeft". "Schiphol is de laatste tijd steeds vaker voorpaginanieuws" (Meijden, 1998), en dat blijkt ook uit... NB. Voor alle gevallen geldt: als er geen auteur wordt genoemd, verwijs je in de lopende tekst met de titel + jaar.

Groepjes maken en presentaties Zie SHD blz. 11 wat er aanbod moet komen tijdens de presentatie!

Studiehandleiding

Volgende week Datatechnieken observeren en ondervragen Lezen hoofdstuk 6,2,6,3 t/m 6,3,2,6.4 t/m Van der Donk en van Lanen Denk alvast na over (nieuwe) onderzoeksvraag die je met observeren en interviewen kunt beantwoorden