ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Heerlijk Wonen marketing
Advertisements

Wat moet ik met Sociale Media in mijn KMO? Mic Adam – Nadja Desmet.
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
ROI Driven Internet Marketing Strategies Joris Toonders.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Nieuw relatiemanagement, SCRM
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Succesvolle websites Van bezoekers naar klanten. Hoe succesvol is uw website?
O NLINE M ARKETING E XPERT, IN EEN WEEK. Sanne Koenders & Esmeé van der Aa.
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Contentmarketing Meten.
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Inbound Marketing Plan
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Online marketing Expert (in een week)
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Minor Internet Marketing
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
DMK – week 2.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Gerichte campagnes om conversie en klantwaarde te verhogen.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
Sessie 4: Opdrachten krijgen met 1. Wat gaan we doen? #lift Aan de slag met Twitter Oefening Geavanceeerd gebruik Twitter succesvol toepassen Toelichting.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
Google Oude situatie Dit is wat er is gebeurd.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
LET’s get Social.
Google Analytics Statistieken over je website
Meer communiceren met een klein budget
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Analyse Analyseren van sociale media
Social Media & Sport Deel I
Promoting the candidate
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Wouter Lamme “Vindt de beste online supermarkt!”
Tentoonstellingscatalogus of digital exhibition report?
Content Marketing Wat is het? Voorbeelden Hoe pak je het aan?
Online Marketing voor het MBO
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Maak een site en onderscheid
Het internet als reclamemedium
Marketing in sociale media
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA ANALYTICS

HET BELANG VAN DIGITALE ANALYSE Tegenwoordig hebben we heel wat technologieën waarmee we in contact kunnen komen met onze consumenten (Facebook, website) Deze technologieën bieden ook steeds meer toegang tot de data. Waardoor we veel meer te weten kunnen komen dan vroeger (Meten is weten)

ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS METEN IS WETEN METEN TOT WETEN Hele veel mensen hebben dan ook toegang tot Google Analytics maar weinigen doen er iets mee. Hoe kan je dan weten dat jouw actie jouw bedrijfsresultaten positief beïnvloedt? > Digital Analytics. Zorg ervoor dat de acties die je onderneemt op basis van uw data, je bedrijfsresultaten positief beïnvloeden. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE Digital analytics is the analysis of qualitative and quantitative data from your business and the competition to drive a continual improvement of the online experience that your customers and potential customers have which translates to your desired outcomes (both online and offline). Avinash Kaushik We gaan deze definitie stap per stap gaan ontleden. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE Digital analytics is the analysis of qualitative and quantitative data from your business and the competition to drive a continual improvement of the online experience that your customers and potential customers have which translates to your desired outcomes (both online and offline). We starten met het meest belangrijke element – Your customers ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE YOUR CUSTOMERS AWARENESS INTEREST ENGAGING CONVERSION RETAINING Voor een lange tijd hadden we het marketingconcept van “de aankooptrechter” met verschillende stadiums van consumenteninteractie. Deze trechter bestaat uit de volgende stadiums: - Bouwen aan bewustzijn - Interesse wekken - Interactie met potentiële klanten (in verbinding staan met hun) - Deze sturen in de richting van een conversie (online of offline) - Ze behouden als klant ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE YOUR CUSTOMERS AWARENESS INTEREST ENGAGING CONVERSION RETAINING Maar de laatste jaren krijgt de consument veel meer macht, meer controle. Waardoor de aankooptrechter niet langer relevant is. De consument staat nu in het midden van het universum. De dag van vandaag moeten we herkennen dat de consument zijn aankoopproces op elk moment kan starten. De uitdaging is dus om uit te zoeken hoe om te gaan met deze nieuwe dynamiek en te anticiperen op waar de consument zal verschijnen om op deze manier de boodschappen te brengen die ze op dat moment nodig hebben. Dit kan enkel bereikt worden als je jouw consumenten gaat analyseren. De consument is de chauffeur en hij heeft de controle over de snelheid en het moment van zijn “engagement”. Daarom hebben we nood aan toegankelijke, betrouwbare, holistische en real-time consumentenanalyses, om te begrijpen hoe goed ze presteren. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE Digital analytics is the analysis of qualitative and quantitative data from your business and the competition to drive a continual improvement of the online experience that your customers and potential customers have which translates to your desired outcomes (both online and offline). ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE Digital analytics is the analysis of qualitative and quantitative data from your business and the competition to drive a continual improvement of the online experience that your customers and potential customers have which translates to your desired outcomes (both online and offline). ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE QUALITATIVE AND QUANTITATIVE DATA Traditioneel kwantitatieve data: de grote van ons publiek, waar ze zich bevinden, de prestaties van je online marketing en wat mensen doen eens ze jouw website bezocht hebben. Nu: ook meer te weten over welke technologie gebruikt wordt, welke devices, … Dit geeft je een beter beeld van alle touchpoints dat consumenten kunnen hebben met je bussiness en niet alleen je website Kwalitatieve data legt uit waarom (AB-testing): - Survey: waarom komen ze naar je website, hebben ze gevonden wat ze wouden (waarom wel/niet)  User experience KWANTITATIEF KWALITATIEF ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE QUALITATIVE AND QUANTITATIVE DATA KWANTITATIEF ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE QUALITATIVE AND QUANTITATIVE DATA Eyetracking Klantenbeoordelingen en feedback Expert onderzoek Gebruikerstest (usability) Benchmarking Persona’s KWALITATIEF ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE Digital analytics is the analysis of qualitative and quantitative data from your business and the competition to drive a continual improvement of the online experience that your customers and potential customers have which translates to your desired outcomes (both online and offline). ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE Digital analytics is the analysis of qualitative and quantitative data from your business and the competition to drive a continual improvement of the online experience that your customers and potential customers have which translates to your desired outcomes (both online and offline). BEPAAL JE ULTIEME BEDRIJFSDOELSTELLINGEN (uitkomsten) en hoe je verwacht deze te gaan meten. Het is belangrijk om een meetstrategie/analysestrategie te hebben om de implementatiestrategie en de data analyse te sturen. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE MEASURING OUTCOMES Producten en/of diensten verkopen Gebruikersinformatie Engagement aanmoedigen en verhogen frequentie bezoeken Informatie verschaffen Awareness, engagement and loyalty In de online wereld zijn er 5 gemeenschappelijke bedrijfsdoelstellingen: - Ecommerce sites - Lead generation sites - Content Publishers - Online informational or support sites Branding ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE MEASURING OUTCOMES – KEY PERFORMANCE INDICATORS KPI’s bepalen waarom je iets doet Metrics bepalen waar en hoe je daaraan werkt Optimaliseer maar behoud de focus ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE MEASURING OUTCOMES – KEY PERFORMANCE INDICATORS Doelen per kanaal Deze concrete doelen zijn dan meetbaar Doelen bijstellen indien ze niet gehaald worden ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE MEASURING OUTCOMES – MACRO/MICRO CONVERSIONS KPI MACRO MICRO Macro conversions: acties die verbonden zijn aan uw bedrijfsdoelstellingen. Ze kunnen een indicator zijn van een doelstelling. Zoals een aankoop op een website. Micro conversions: zijn gedragsindicatoren die aantonen dat de consument jouw doelstellingen nog niet volledig bereikt hebben maar ze komen wel dichter. Zoals inschrijven op een nieuwsbrief met promoties. Het is belangrijk om zowel micro als macro conversions te meten: data over het gedrag. Op deze manier kunnen we nagaan welke ervaringen op de website leiden tot de juiste uitkomsten voor de website. VERKOOP PRODUCTEN/DIENSTEN AANKOOP OP WEBSITE INSCHRIJVEN OP NIEUWSBRIEF MET PROMOTIES ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE Digital analytics is the analysis of qualitative and quantitative data from your business and the competition to drive a continual improvement of the online experience that your customers and potential customers have which translates to your desired outcomes (both online and offline). ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE Digital analytics is the analysis of qualitative and quantitative data from your business and the competition to drive a continual improvement of the online experience that your customers and potential customers have which translates to your desired outcomes (both online and offline). ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DEFINITIE THE CONTINUAL IMPROVEMENT PROCESS MEASUREMENT REPORTING ANALYSIS TESTING REPEAT MEASUREMENT: Verzamelen van data die nodig is om een antwoord te formuleren op de bedrijfsvragen. Hoeveel mensen doorlopen het volledige aankoopproces? Terugkerende klanten? REPORTING: Gegevens verpakken in een leesbaar formaat zodat dit naar de besluitvormers kan worden overgebracht. Rapporten. ANALYSIS: Identificeren van grotere trends, analyse van de concurrenten, segmentatie van gegevens,… Ontwikkelen van een hypothese dat de verwachtingen weerspiegelt en dan kijken waarom het al dan niet overeenkomt met je verwachtingen TESTING: uittesten van verschillende oplossingen voor problemen die naar boven gekomen zijn tijdens de analyse fase. REPEAT: herhalen wat je geleerd hebt van dit hele proces en verbetering. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

TEST VRAAG 1 – VUL AAN Digital analytics is the analysis of qualitative and (a) data from your business and the competition to drive a (b) of the online experience that your (c) and potential customers have which translates to your (d) . (a) numeric, (b) continual change, (c) customers, (d) audience  (a) quantitative, (b) continual improvement, (c) customers, (d) outcomes (a) numeric, (b) continual improvement, (c) customers, (d) audience  (a) quantitative, (b) continual change, (c) customers, (d) outcomes  ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

TEST VRAAG 1 – VUL AAN Digital analytics is the analysis of qualitative and (a) data from your business and the competition to drive a (b) of the online experience that your (c) and potential customers have which translates to your (d) . (a) numeric, (b) continual change, (c) customers, (d) audience  (a) quantitative, (b) continual improvement, (c) customers, (d) outcomes (a) numeric, (b) continual improvement, (c) customers, (d) audience  (a) quantitative, (b) continual change, (c) customers, (d) outcomes  ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

ANALYSE TECHNIEKEN

ANALYSE TECHNIEKEN SEGMENTATIE Afbakenen en analyseren van subcategorieën van je data. Wat veroorzaakt verandering in aankopen? KANAAL 1 KANAAL 2 KANAAL 3 Wanneer je naar de globale cijfers kijkt krijg je een overzicht van hoe de cijfers evolueren over de tijd heen. Maar om te begrijpen waarom deze aankooppatronen gewijzigd zijn, moet je de data gaan segmenteren. Segmentatie laat doe om subcategorieën van jouw data te insoleren en te analyseren. Vb. Marketing kanalen > welke kanaal zorgt voor de stijging in aankopen. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

ANALYSE TECHNIEKEN SEGMENTATIE Datum en tijd Devices Marketingkanalen Geografisch Karakteristieken van consumenten … Wie bezoekt je website op bepaalde dagen van de week of bepaalde uren van de dag Desktops, tabets, mobile phones Het verschil in resultaten Welke landen, regio’s of steden halen de beste resultaten Nieuwe versus terugkerende bezoekers ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

ANALYSE TECHNIEKEN CONTEXT De context helpt begrijpen of je resultaten goed of slecht zijn. Externe context – Industry benchmark data Interne context – Historical benchmark data Context toevoegen aan je data Externe context: Industrie benchmark. Hoe presteren wij relatief tov van gelijkaardige bedrijven. Vb. Algemen groei in de sector of juist jij. Interne context: Verklaringen op basis van uw eigen historische prestaties. Historische data als benchmark gebruiken. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

TEST VRAAG 2 – WELKE STELLING(EN) OVER SEGMENTATIE ZIJN JUIST? Segmentatie laat toe om data van verschillende websites te combineren in rapporten. Segmentatie laat toe data af te bakenen en te analyseren in subcategorieën. Segmentatie is een techniek die alleen gebruikt mag worden door ervaren specialisten. Segmentatie kan helpen om de onderliggende oorzaken van verandering in uw data op te sporen. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

TEST VRAAG 2 – WELKE STELLING(EN) OVER SEGMENTATIE ZIJN JUIST? Segmentatie laat toe om data van verschillende websites te combineren in rapporten. Segmentatie laat toe data af te bakenen en te analyseren in subcategorieën. Segmentatie is een techniek die alleen gebruikt mag worden door ervaren specialisten. Segmentatie kan helpen om de onderliggende oorzaken van verandering in uw data op te sporen. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

TEST VRAAG 3 – WAT IS EEN VOORBEELD VAN INTERNE CONTEXT? Gebruik maken van data van de concurrentie om de doelen van de eigen website te bepalen. Gebruik maken van het maandelijks bezoekersaantal van de industrie om de doelen van de eigen website te bepalen. Gebruik maken van het maandelijks bezoekersaantal van uw eigen website om de toekomstige doelen van de website te bepalen. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

TEST VRAAG 3 – WAT IS EEN VOORBEELD VAN INTERNE CONTEXT? Gebruik maken van data van de concurrentie om de doelen van de eigen website te bepalen. Gebruik maken van het maandelijks bezoekersaantal van de industrie om de doelen van de eigen website te bepalen. Gebruik maken van het maandelijks bezoekersaantal van uw eigen website om de toekomstige doelen van de website te bepalen. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

MEASUREMENT PLAN Digital analytics gaat om het gebruik van data om verandering te creëren. Maar de data moet relevant zijn voor je business. Om het meeste voordeel te halen uit je analyse is het belangrijk de uitvoering aan te passen aan je behoeften. Dus moeten we een analytics measurement plan creëren specifiek voor je business.

MEASUREMENT PLAN 5 STAPPEN Wat is onze doelstelling? Identificeer de strategieën en tactieken. Kies KPI’s Kies segmenten. Kies doelen Implementatie Implementatie over de tijd heen ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

MEASUREMENT PLAN 1. BEDRIJFSDOELSTELLINGEN Waarom bestaan we als bedrijf? Mensen helpen genieten van het buitenleven door middel van innovatieve producten en hun liefde voor de natuur cultiveren. VOORBEELD: verkoop van outdoor producten op de website en in de winkel + een blog om het buitenleven te gaan promoten. Bepaal je bedrijfsdoelstellingen. Stel je de vraag waarom jullie als bedrijf bestaan. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

MEASUREMENT PLAN 2. STRATEGIEËN EN TACTIEKEN IDENTIFICEREN Strategieën en tactieken om de doelstellingen te ondersteunen. TYPE STRATEGIEËN: Ecommerce: producten of diensten verkopen Lead generation: potentiële leads verzamelen Content publishers: engagement en awareness aanmoedigen Online informational or support: gebruikers helpen de juiste informatie te vinden Branding: awareness, engagement en loyalty stimuleren ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

MEASUREMENT PLAN 2. STRATEGIEËN EN TACTIEKEN IDENTIFICEREN Strategie 1 – Online verkoop outdour producten Tactiek: Website Strategie 2 – In-store verkoop outdour producten Tactiek: Website (informatie locatie) Strategie 3 – Conversaties over outdour topics stimuleren Tactiek: Blog 1. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

MEASUREMENT PLAN 3. KIES KEY PERFORMANCE INDICATORS De manier om uw strategieën en tactieken te meten. Het zijn de cijfers waar je naar kijkt om te begrijpen hoe je bedrijf presteert. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

MEASUREMENT PLAN 3. KIES KEY PERFORMANCE INDICATORS Strategie 1 – Online verkoop outdour producten KPI: Hoeveel inkomsten genereren we? Wat is de gemiddelde waarde van elke aankoop? Strategie 2 – In-store verkoop outdour producten KPI: Hoeveel keer werd de store locator bekeken? Hoeveel keer werd een coupon gedownload? Strategie 3 – Conversaties over outdour topics stimuleren KPI: Hoeveel keer worden onze artikels gedeeld? Wat zijn de frequentiecijfers? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

MEASUREMENT PLAN 4. KIES SEGMENTEN Welke datasegmenten zijn belangrijk om te meten ifv de KPI’s? De segmenten die u kiest, kunnen dezelfde of verschillende zijn over al uw website doelstellingen heen. Alles hangt af van wat uw bedrijf doet en welke strategieën en tactieken worden gebruikt om uw doelstellingen te bereiken. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

MEASUREMENT PLAN 4. KIES SEGMENTEN Mogelijke segmenten: Marketingkanalen Type consumenten Geografische positionering van onze consumenten Marketingkanalen: zoek, display, email, social Nieuwe versus terugkerende bezoekers: meer constumor loyalty De locatie van onze winkel: presteren bepaalde beter? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

MEASUREMENT PLAN 5. KIES TARGETS Koppelen van targets aan KPI’S. Context toevoegen aan je data zodat de prestaties van het bedrijf beter begrepen kunnen worden. Targets helpen om na te gaan of het bedrijf al dan niet goed of slecht bezig is. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

MEASUREMENT PLAN 6. IMPLEMENTATIE Kan alles in het measurement plan gemeten worden? Oplijsten van de kenmerken voor elk analyse tool dat u gebruikt voor het evalueren van de KPI’s. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

MEASUREMENT PLAN 7. IMPLEMENTATIE OVER DE TIJD HEEN Onderhouden en verfijnen van het plan Zakelijke behoeften en technische omgeving kunnen veranderen. Continue monitoring. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

DIGITAL ANALYTICS TOOLS

ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WAT IS HET? Een marketinginstrument, geen exact meetinstrument Minute to learn, lifetime to master Gratis Geeft trends mee en dus geen exact meetinstrument: Zelfde gebruiker op twee verschillende browsers = 2 verschillende gebruikers. -Verschillende gebruikers op eenzelfde pc met zelfde google login = éénzelfde gebruiker ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WAT IS HET? HELPT ONS Oorsprong van bezoekers Bezoekersgegevens Bekeken pagina’s Ondernomen acties Analytics = ruggengraat van alles wat met online marketing te maken heeft ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WAT IS HET? MEET Bezoekers meten Bezoekers begrijpen Website verbeteren Campagnes verbeteren ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE WERKT HET? Criminal War is een text-based spel waarin je een gangster of crimineel speelt . In dit spel zal je door complotten en samenzweringen, georganiseerde misdaden en gijzelingen, overvallen en smokkelroutes je imperium opbouwen en uitbreiden. Hiervoor zal je vele criminele paden bewandelen, samen met medewerkers of alleen om tenslotte een topgangster in dit spel te worden. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE WERKT HET? Website is opgebouwd uit allemaal stukjes, veel te ingewikkelde code. Ik ben zelf ook geen developer en technisch alles behalve sterk, maar sommige zaken leer je natuurlijk wel doorheen de jaren. Het merendeel van die zaken snap ik niet, maar dit snap ik wel: De GA-code: verbinden met de server van Google Analytics ACCOUNT PAGEVIEW ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE WERKT HET? Users Sessions Hits < Hit > De servers registreren een hit, het basisniveau van de metingen in analytics ga(‘send’, ‘pageview’); ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE WERKT HET? HITS Huidige pagina Vorige pagina Tijdstip Speciale acties Speciale acties zoals events, klikken op knoppen, mensen die een youtube filmpje beginnen kijken zijn… ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE WERKT HET? Users Sessions Hits SESSION Pageview Hit Event 30 mins Session starts Session ends Al deze hits samen vormen een sessie of een bezoek aan een site. Een sessie eindigt als de browser sluit of na 30 minuten inactiviteit. Surf je na 30 minuten verder start je een nieuwe sessie. Een sessie is het tweede niveau. 1 sessies kan meerder hits bevatten ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE WERKT HET? SESSION Bron Technische/demografische gegevens Pagina’s/tijd op site De bron (adwords, fb,…) kan je eigen website zijn als je bijvoorbeeld op de site surfte, ging eten en daarna verder surfte (inactiviteit van je website-) ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE WERKT HET? Users Sessions Hits < Hit with ID > Gebruikers worden bijgehouden in cookies. Google Analytics kijkt of er geen cookies staan als je op de site komt en pikt deze informatie op. Cookie is een bestand die in browser wordt geplaatst. Als je een website bezoekt via 2 verschillende browers wordt je ook als een verschillende bezoeker gerekend. < COOKIE with ID > ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE WERKT HET? COOKIES Nieuwe/terugkerende bezoeker Originele bron (Tijd sinds) laatste bezoek Aantal bezoeken Cookies worden per browser gezet, wat ook wil zeggen dat Google Analytics dezelfde persoon die vanuit 2 verschillende browsers (Internet Explorer & Chrome) vanop dezelfde computer = 2 verschillende bezoekers. GEEN EXACT MEETINSTRUMENT! Trends meten en ervoor zorgen dat campagnes + de website beter worden. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS BASISFUNCTIONALITEITEN hier zie je het overzicht van analytics. We zien hier al eerste cijfers of metrics. Visits, visitors. 1 visitor kan 2 visits doen. 2 verschillende browsers, 2 visitors. Pageviews, pages/visit/avg duration, bounce rate (wat?) Nu, er zijn enorm veel rapporten in Google Analytics… Bounce rate: % bezoekers die je website onmiddellijk verlaten. Dus wie geen tweede pagina heeft bekeken. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS BASISFUNCTIONALITEITEN Heel veel standaardrapporten om in te verdwalen Eerst even de basis-functionaliteiten, dan de nuttige rapporten. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS BASISFUNCTIONALITEITEN Je kan ook het datumbereik aanpassen rechtsboven, standaard afgelopen 30 dagen. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS BASISFUNCTIONALITEITEN Vergelijken met een andere periode, vorige of zelfde periode vorig jaar ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS BASISFUNCTIONALITEITEN Je kan elk rapport laten mailen, automatisch per week met het rapport als PDF bijlage ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS BASISFUNCTIONALITEITEN Je kan rapporten ook zo exporteren in verschillende formaten. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

WIE ZIJN MIJN BEZOEKERS? Leeftijd Geslacht Interesses Locatie Gedrag: nieuwe versus terugkerende gebruikers Technologie: browser, besturingssysteel,… Mobiel: desktop, mobiel en tablet Info komt via Google account + welke websites je bekeken hebt. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WIE ZIJN MIJN BEZOEKERS? GA kan een antwoord geven op uw vraag: wie zijn mijn bezoekers? Niet specifiek Jan van in de Vlaanderenstraat in Gent, maar het kan je wel helpen om een beeld te schetsen welke personen de weg naar jouw website vinden. Ik switch hier af en toe van website in GA zelf, omdat niet alle rapporten voor alle websites even relevant en interessant zijn. Als er zaken niet duidelijk zijn, onderbreek mij gerust! Demografische gegevens. Website van een nieuwbouwwoningbedrijf. We zien hier dat leeftijdsgroep 25-34 duidelijk populairst is en ook de meest kwalitatieve bezoekers levert. Interessant om marketinginspanningen op te richten. CIJFERS VAN BOUWBEDRIJF ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WIE ZIJN MIJN BEZOEKERS? Duidelijk meer vrouwelijke dan mannelijke bezoekers. Vrouwen lijken dus meer op zoek te gaan naar woningen. Opnieuw interessante data voor marketinginspanningen. CIJFERS VAN BOUWBEDRIJF ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WIE ZIJN MIJN BEZOEKERS? Wat zijn volgens google de interessecategorien van de bezoekers op basis van hun surfgedrag. ‘Real estate/real estate listings’ lijkt een correcte doelgroep. We kunnen deze informatie gebruiken in AdWords. CIJFERS VAN BOUWBEDRIJF ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WIE ZIJN MIJN BEZOEKERS? Waar komen bezoekers vandaan CRIMINAL WAR ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WIE ZIJN MIJN BEZOEKERS? Welke regio’s zijn populair: Gent, Brussel, Antwerpen CRIMINAL WAR ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WIE ZIJN MIJN BEZOEKERS? Het verschil in gedrag tussen nieuwe en terugkerende bezoekers. We zien hier duidelijk dat terugkerende bezoekers van hogere kwaliteit zijn. Hier kunnen we rekening mee houden dat we rekening moeten houden dat marketingkanalen die voor nieuwe bezoekers zorgen niet te snel mogen afgerekend worden. CRIMINAL WAR Verschillende keren naar de website komen voor ze tot conversie overgaan. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WIE ZIJN MIJN BEZOEKERS? CRIMINAL WAR Allerlei technische gegevens, zoals welke browser wordt gebruikt. Handig voor developers om te weten… Werkt alles even goed onder de verschillende browsers? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WIE ZIJN MIJN BEZOEKERS? CRIMINAL WAR We kunnen ook telkens doorklikken op alles wat blauw is. Zo kunnen we bijvoorbeeld per browser de versies bekijken en kijken of er verschillen zijn in bezoekersgedrag, Mogelijk werkt de site niet goed in een bepaalde browser. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WIE ZIJN MIJN BEZOEKERS? Nog een belangrijke is het type apparaat. We zien hier een duidelijk onderscheid in bezoekersgedrag tussen desktop, tablet en mobile. Mobile is kwalitatief duidelijk minder goed. Misschien is dit een werkpunt voor de site, of houden we rekening bij betalende advertenties met het uitsluiten van mobile. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

HOE KOMEN DE BEZOEKERS OP MIJN WEBSITE? -Organic Search -Paid Search -Direct -Social -Display -Referral ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE KOMEN DE BEZOEKERS OP MIJN WEBSITE? Soorten uitleggen: ik ga straks nog iets gedetailleerder per “kanaal” ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE KOMEN DE BEZOEKERS OP MIJN WEBSITE? REFERRAL Verwijzende website Website URL Pagina met link Banners zonder campagne gegevens Op een website kunnen we doorklikken om te zien welke pagina de link bevatte, bvb epcerta.be We kunnen op het pijltje naast de pagina klikken om deze te bezoeken en naar onze link te kijken. Misschien staat er foutieve informatie. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE KOMEN DE BEZOEKERS OP MIJN WEBSITE? ORGANIC SEARCH Zoekmachines Gratis resultaten Niet gelinkte Adwords Account Niet getagde zoekmachineadvertenties Not provided situatie uitleggen: zoekopdrachten van personen versleutelen https > wordt niet meegestuurd: ben je ingelogd via Google wordt de info niet doorgestuurd (Want daavoor moet je betalen via Google Adwords) Niet getagde zoekmachines; bing, yahoo, … ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE KOMEN DE BEZOEKERS OP MIJN WEBSITE? PAID SEARCH Zoekmachines Google Adwords Advertenties Getagde zoekmachineadvertenties ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE KOMEN DE BEZOEKERS OP MIJN WEBSITE? CAMPAIGNS Banners Nieuwsbrieven Tags toevoegen aan links URL builder http://www.arteveldehogeschool.be http://www.arteveldehogeschool.be/?utm_campaign=nieuwsbrief- februari&utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE KOMEN DE BEZOEKERS OP MIJN WEBSITE? CAMPAIGNS Meet bezoekers uit specifieke campagnes Via Google Analytics URL Builders Voorbeeld: Source = Facebook Medium = CPC Keyword = naam van het woord ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE KOMEN DE BEZOEKERS OP MIJN WEBSITE? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS HOE KOMEN DE BEZOEKERS OP MIJN WEBSITE? DIRECT Manuele URL ingave Bookmark Link in mail/programma Geen bron beschikbaar Bookmark = favorieten ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

WAT DOEN DE BEZOEKERS OP MIJN WEBSITE? Gedrag (overzicht) Site-inhoud (alle pagina’s) Topgebeurtenissen Zoektermen ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WAT DOEN BEZOEKERS OP MIJN WEBSITE? Nieuwe metrics, time on page, bounce rate exit ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WAT DOEN BEZOEKERS OP MIJN WEBSITE? Overzicht van alle paginas en verschil in kwaliteit. Bijvoorbeeld deze pagina heeft een aanzienlijk hogere bounce rate. Dan kunnen we dit onderzoeken. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WAT DOEN BEZOEKERS OP MIJN WEBSITE? Events. Bouwsite. PDF downloads meten, Contactknoppen, Brochure downloads, social clicks. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS WAT DOEN BEZOEKERS OP MIJN WEBSITE? Zoektermen. Bij onze bouwsite zien we dat mensen bepaalde regios meer zoeken. We kunnen dit meer aanwezig zetten en met populariteit rekening houden in lokale marketing inspanningen. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

ZIJN DE BEZOEKERS SUCCESVOL? -Doelen (overzicht) -Trechterweergave -Ecommerce (overzicht + productprestaties) ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS ZIJN DE BEZOEKERS SUCCESVOL? CONVERSIES Contactformulier Offerteaanvraag Inschrijving nieuwsbrief Registratie Specifieke pagina Event Tijd op website Aantal bekeken pagina’s ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS ZIJN DE BEZOEKERS SUCCESVOL? Overzicht van de conversies. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS ZIJN DE BEZOEKERS SUCCESVOL? Funnelweegrave, meten van verschillende stappen om te zien waar er eventueel problemen zijn. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS ZIJN DE BEZOEKERS SUCCESVOL? E-commerce tracking bij webshops. Van elk kanaal precieze return meten ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS ZIJN DE BEZOEKERS SUCCESVOL? Wat zijn populaire producten. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

GOOGLE ANALYTICS DE VERSCHILLENDE TOOLS https://www.google.com/analytics Google Analytics Tutorial Step-By-Step http://youtu.be/mm78xlsADgc Analytics & AdWords op YouTube https://www.youtube.com/user/googleanalytics?hl=nl Google Webmaster Tools http://www.google.com/webmasters/ Google Places http://youtu.be/TpZan96KHOM Wat zijn populaire producten. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Levensloop, een initiatief van de Stichting tegen Kanker, is een feestelijk evenement voor alle leeftijden waarbij teams 24 uur in beweging blijven. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Als beheerder van een pagina krijg je de pagina te zien met twee extra balken: bovenaan en rechts ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Activiteit: meldingen en berichten Nu niet veel weergegeven want het event vond plaats in mei ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Via overzicht krijg je een eerste beeld van de cijfers. Nadeel: je kan de periode niet aanpassen. Kan wel bij de verschillende tabs (Vind-ik-leuks, Bereik, Bezoeken, Berichten, Personen) ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Evolutie van de pagina-vind ik leuks ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Het nettoaantal vind-ik-leuks geeft het aantal nieuwe vind-ik-leuks minus het aantal vind-ik-niet-meer-leuks weer. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Het aantal keer dat iemand op je pagina op Vind ik leuk heeft geklikt, gespecificeerd op waar dit is gedaan. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Het aantal personen waaraan je bericht is getoond. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Met deze acties kun je meer mensen bereiken. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Door deze acties wordt het aantal personen dat je bereikt, verkleind. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Het aantal personen waaraan activiteit van je pagina is getoond, zoals berichten, berichten van anderen, advertenties voor pagina-vind-ik-leuks, vermeldingen en check-ins. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Het aantal keer dat je paginatabbladen zijn bekeken. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Het aantal keer dat mensen op je pagina zijn gekomen vanaf een website anders dan Facebook. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Gegevens worden weergegeven voor periode van 1 week. De tijden van de dag worden weergegeven in de plaatselijke tijdzone van je computer. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Het succes van de verschillende berichttypen op basis van het gemiddelde bereik en de betrokkenheid. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Per bericht: bereik en betrokkenheid Voor meer gedetailleerde info per bericht kan je doorklikken. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Je fans: De personen die je pagina leuk vinden. Analyse: - Ongeveer 50/50 mannen en vrouwen 35 – 44 België – Ronse (Oudenaarde) Nederlands (Frans) ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Mensen die zijn bereikt: Het aantal personen waaraan je bericht is getoond in de afgelopen 28 dagen. Analyse: Vrouwen 25- 34 België – Ronse maar ook Oudenaarde, Gent, Brussel - Nederlands maar ook frans ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS Betrokken personen: Personen die in de afgelopen 28 dagen je berichten leuk hebben gevonden, reacties op je berichten hebben geplaatst of je berichten hebben gedeeld, of interactie op je pagina hebben gehad. Analyse: Vrouwen 45 en 54 België – Ronse - Nederlands ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

FACEBOOK HOE WERKT HET? Facebook Insights http://www.talkingheads.be/nl/whitepapers/detail/dossier-facebook-page-insights Betrokken personen: Personen die in de afgelopen 28 dagen je berichten leuk hebben gevonden, reacties op je berichten hebben geplaatst of je berichten hebben gedeeld, of interactie op je pagina hebben gehad. Analyse: Vrouwen 45 en 54 België – Ronse - Nederlands ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

TWITTER TWITTER ANALYTICS TWEETACTIVITEIT: aantal weergaven en interacties - Wees alert wanneer je tweet: welke dagen en uren genereren de meeste interacties? - Analyseer de frequentie van je tweets en leer eruit. - Kom te weten wat werkt en wat niet: wat is de ideale de lengte of call to actions van je tweets ? hoe best hyperlinks en foto’s inzetten? Ect. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

TWITTER TWITTER ANALYTICS Totaal aantal weergaven Aantal weergaven, interacties per tweet > Interactieratio Interactiratio, clicks op links, retweets, favorieten, antwoorden Per Tweet: Impressions, favorites, retweets, replies, user profile clicks, …. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

TWITTER TWITTER ANALYTICS VOLGERS: evolutie van het aantal volgers, hun interesses, waar wonen ze, geslacht, wie volgen ze nog? - Sluit dit aan met je doelgroep? Moet je de tweets aanpassen? - Komt hun geografische spreiding overeen met je doelen? - Krijg een beeld van de concurrentie. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

TWITTER TWITTER ANALYTICS ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

TWITTER TWITTER ANALYTICS ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

TWITTER TWITTER ANALYTICS https://analytics.twitter.com/about ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

TWITTER ANDERE TOOLS TweepsMap Die je een gedetailleerd overzicht geeft van de locatie van je volgers. Het geeft je onder meer ook een info over je niet-actieve twitter volgers; SocialBro Uitgerust met een degelijke analytics dashboard en een aantal interessante tools zoals ‘best time to tweet’. https://tweepsmap.com https://dashboard.socialbro.com ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

YOUTUBE YOUTUBE ANALYTICS KIJKERSPUBLIEK - Weet wie je kijkers zijn. - Ontdek hoe je video’s gevonden worden. - Weet waarom kijkers komen en gaan. - Weet hoeveel video’s elke kijker bekijkt. Weet wie je kijkers zijn: Als je weet wie je terugkerende kijkers zijn, weet je ook wat voor soort video's ze leuk zullen vinden en waarvoor ze terug zullen komen. Komt de leeftijd, het geslacht en de locatie van je huidige kijkers overeen met je ideale doelgroep? Zo niet, dan zou je je video's en promotiestrategieën misschien kunnen aanpassen om je gewenste doelgroep te bereiken. Ontdek hoe je video’s gevonden worden: Krijg meer inzicht in welke verkeersbronnen en afspeellocaties leiden tot de meeste weergaven voor je video's en bekijk de bijbehorende weergavetijd van elke bron. Bronnen met een onevenredig hoge weergavetijd duiden op een betrokken publiek (zie 'Gemiddelde duur van weergave' in de onderstaande afbeelding). Deze cijfers zouden je promotie via blogs en social mediastrategie moeten beïnvloeden. Weet waarom kijkers komen en gaan: Inzicht in hoe kijkers reageren op je video's kan je helpen waardevolle patronen te ontdekken en interessantere video's te maken. Video's met een lage kijkersloyaliteit worden veel minder snel weergegeven in de zoekresultaten en plaatsingen voor voorgestelde video's op YouTube. Ontwikkel daarom een kijkervaring waardoor kijkers zo lang mogelijk naar je video blijven kijken. Weet je waarom kijkers bepaalde video's tot het eind doorkijken en andere na een paar seconden alweer wegklikken? Weet hoeveel video’s elke kijker bekijkt: Inzicht in waarom kijkers meerdere video's per bezoek bekijken, kan je helpen slimmer te werken. Omdat het aanspreken van bestaande kijkersgroepen gemakkelijker is dan het aantrekken van volledig nieuwe groepen, is het belangrijk de kijksessies te verlengen van de kijkers die je al hebt. Weet je op welke dagen kijkers je kanaal het vaakst bezoeken en welke video's ze het meest waarderen? ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

YOUTUBE YOUTUBE ANALYTICS BETROKKENHEID - Weet waarom kijkers zich abonneren. - Weet hoe effectief je aantekeningen zijn. - Weet hoe je fans op je video’s reageren. Weet waarom kijkers zich abonneren: Inzicht in de redenen die mensen hebben om zich te abonneren, kan je helpen meer toevallige kijkers te veranderen in trouwe abonnees. Weet je welke video's mensen stimuleren zich te abonneren? Is je programmeringsstrategie gericht op die abonnees? Weet hoe effectief je aantekeningen zijn: Aantekeningen zijn een effectieve manier om kijkers aan te spreken en hen suggesties te geven voor andere video's die ze kunnen bekijken. Kijkers kunnen op YouTube uit eindeloos veel video's kiezen. Wanneer je aantekeningen aan je video's toevoegt en deze optimaliseert, kun je meer kijkers in je kanaal houden en omzetten in trouwe abonnees. Weet hoe je fans op je video’s reageren: Inzicht in de video's waarop je kijkers het meest reageren, kan je helpen succesvollere video's te maken en promotiestrategieën te ontwikkelen. Bekijk markeringen als 'leuk' en 'niet leuk', reacties en deelacties in video's met opvallende resultaten om te bepalen welke soorten video's het populairst zijn onder je kijkers. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

YOUTUBE YOUTUBE ANALYTICS Weet waarom kijkers zich abonneren: Inzicht in de redenen die mensen hebben om zich te abonneren, kan je helpen meer toevallige kijkers te veranderen in trouwe abonnees. Weet je welke video's mensen stimuleren zich te abonneren? Is je programmeringsstrategie gericht op die abonnees? Weet hoe effectief je aantekeningen zijn: Aantekeningen zijn een effectieve manier om kijkers aan te spreken en hen suggesties te geven voor andere video's die ze kunnen bekijken. Kijkers kunnen op YouTube uit eindeloos veel video's kiezen. Wanneer je aantekeningen aan je video's toevoegt en deze optimaliseert, kun je meer kijkers in je kanaal houden en omzetten in trouwe abonnees. Weet hoe je fans op je video’s reageren: Inzicht in de video's waarop je kijkers het meest reageren, kan je helpen succesvollere video's te maken en promotiestrategieën te ontwikkelen. Bekijk markeringen als 'leuk' en 'niet leuk', reacties en deelacties in video's met opvallende resultaten om te bepalen welke soorten video's het populairst zijn onder je kijkers. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

PINTEREST PINTEREST ANALYTICS Pinterest Web Analytics Walkthrough http://vimeo.com/61580880 ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS

ANDERE ANALYSETOOLS OPEN WEB ANALYTICS http://www.openwebanalytics.com Weet waarom kijkers zich abonneren: Inzicht in de redenen die mensen hebben om zich te abonneren, kan je helpen meer toevallige kijkers te veranderen in trouwe abonnees. Weet je welke video's mensen stimuleren zich te abonneren? Is je programmeringsstrategie gericht op die abonnees? Weet hoe effectief je aantekeningen zijn: Aantekeningen zijn een effectieve manier om kijkers aan te spreken en hen suggesties te geven voor andere video's die ze kunnen bekijken. Kijkers kunnen op YouTube uit eindeloos veel video's kiezen. Wanneer je aantekeningen aan je video's toevoegt en deze optimaliseert, kun je meer kijkers in je kanaal houden en omzetten in trouwe abonnees. Weet hoe je fans op je video’s reageren: Inzicht in de video's waarop je kijkers het meest reageren, kan je helpen succesvollere video's te maken en promotiestrategieën te ontwikkelen. Bekijk markeringen als 'leuk' en 'niet leuk', reacties en deelacties in video's met opvallende resultaten om te bepalen welke soorten video's het populairst zijn onder je kijkers. ONLINE COMMUNICATIE – SOCIAL MEDIA: ANALYTICS