OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID  https://www.youtube.com/watch?v=LXXjfFhmSzk&list=PL2C850FD4D0DFC812https://www.youtube.com/watch?v=LXXjfFhmSzk&list=PL2C850FD4D0DFC812.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Advertisements

Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
In het bestuursakkoord
Samen met ouders aan het werk!
Educatief partnerschap en VVE
Sessie 2 Ouderbetrokkenheid en voorschools Bijeenkomst G33 Utrecht
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
Welkom op onze informatieavond !
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Ouderbetrokkenheid.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 3. VORIGE BIJEENKOMST  Werkcollege oriënteren huidige praktijkplek.  Groepsopdracht “labeling”: Per VVE methode de manieren.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pemprl.
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Praktijkervaring en reflectie
Shanice, Shanice, Naoual, Nabou, Maria Groep 3
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Werken met groepen jonge kinderen
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
TRENDS 2014 Hafida
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Kijken naar Kinderen Week 5
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Kerntaak 2.1 competentie-indicatoren E, F & G NATASCHA SHEFIRA KUBRA KIMBERLEY ARMINE.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Workshop – VRAAK Dorinda Oortwijn Demi vd Wildenberg Inge Diepenveen Cheniva le Couvreur.
Ouderportaal. Ouderbetrokkenheid – Het ouderportaal als middel en niet als doel.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Voorlezen in de kinderopvang
welkom op onze Koffieochtend Plagen & Pesten
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Medezeggenschap bij De Eshoek
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Startbijeenkomst aanbesteding hulp bij het huishouden
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Transcript van de presentatie:

OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1

OUDERBETROKKENHEID 

AGENDA  afspraken volgende week  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin indien nodig aanvullen a.d.h.v. onderwerpen uit literatuur  Stellingen  Terugkoppeling opdracht ter voorbereiding van de les

UITLEG MODULE:  Modulehandleiding/ studiehandleiding Ouderbetrokkenheid natschool.  Deze module heeft een link met de module “Visie en werkwijze VVE” en staat in verbinding met de module “Praktijkonderzoek 2: ouderbetrokkenheid”.  Relatie met competentieprofiel: 2.1 F: “Kent de manieren en de noodzaak om de ouders/ opvoeders te betrekken bij de ontwikkeling van hun kind”.  3 EC (84 uur)  De opbouw en planning staat in de SHL. Kijk steeds goed in de planning wat je dient voor te bereiden voor de volgende bijeenkomst!  Literatuur staat in de SHL.  Toetsing: schriftelijke open vragen toets.

INTRODUCTIE OUDERBETROKKENHEID: Filmpje bekijken!  Introduceren Ouderbetrokkenheid: welke onderwerpen?

WOORDSPIN : BRAINSTORM OUDERBETROKKENHEID  Maak in groepen van vier personen een woordspin.  Schrijf alles wat in je opkomt over het onderwerp ouderbetrokkenheid op de flap op.  Denk aan: literatuur die jullie ter voorbereiding hebben gelezen.  Woordspin presenteren. Groepen vullen elkaar aan!

WOORDSPIN AANVULLEN A.D.H.V. LITERATUUR:  Belang van ouderbetrokkenheid:  Op één lijn zitten v.w.b. de opvoeding  Praktische ondersteuning van de organisatie, ouderparticipatie d.m.v. het leveren van diensten. Ouders leveren een bijdrage aan activiteiten van de instelling.  Medezeggenschap; ouderparticipatie in de vorm van meedenken/ mee beslissen over het beleid.  Ontwikkelingsondersteuning; bespreken van de vorderingen van het kind.  Pedagogische partnerschap; afstemming van de benadering van kinderen thuis en op de instelling.  Gemeenschapsfunctie; samenwerking tussen ouders en instelling t.b.v. vorming van een community.  Functies van ouderbetrokkenheid:  De ouders betrekken bij de ontwikkelingsstimulering  Opvoedingsondersteuning bieden aan ouders.  3 niveaus van ouderbetrokkenheid:  Het individuele kind  De (stam) groep  Het hele kinderdagverblijf

STELLING: Communicatie is hét grote struikelblok bij de samenwerking tussen ouders en een KDV/ PSZ.

STELLING: Samenwerken met ouders als partners vraagt van een KDV/ PSZ een cultuuromslag.

STELLING: KDV/ PSZ en ouders zouden d.m.v. een contract afspraken met elkaar moeten maken, zodat beide partijen weten wat ze van elkaar kunnen verwachten.

STELLING: KDV/ PSZ benutten de expertise van ouders.

STELLING: Ouders moeten zich meer inspannen om de ontwikkeling van hun kinderen te verbeteren.

TERUGKOPPELING OPDRACHT Wat zie je terug van ouderbetrokkenheid op je praktijkplek?  Welke manieren hanteert je praktijkplek om ouderbetrokkenheid m.b.t. ontwikkelingsstimulering te stimuleren?  Welke opvoedingsondersteuning zie je terug op je praktijkplek?  Welke vorm van ouderparticipatie zie je terug op je praktijkplek?

VOLGENDE BIJEENKOMST:  Zie voorbereiding in planning SHL: opdracht!  Oriënteren op de praktijkplek.