OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1
OUDERBETROKKENHEID
AGENDA afspraken volgende week Uitleg module Introductie ouderbetrokkenheid Woordspin ouderbetrokkenheid Woordspin indien nodig aanvullen a.d.h.v. onderwerpen uit literatuur Stellingen Terugkoppeling opdracht ter voorbereiding van de les
UITLEG MODULE: Modulehandleiding/ studiehandleiding Ouderbetrokkenheid natschool. Deze module heeft een link met de module “Visie en werkwijze VVE” en staat in verbinding met de module “Praktijkonderzoek 2: ouderbetrokkenheid”. Relatie met competentieprofiel: 2.1 F: “Kent de manieren en de noodzaak om de ouders/ opvoeders te betrekken bij de ontwikkeling van hun kind”. 3 EC (84 uur) De opbouw en planning staat in de SHL. Kijk steeds goed in de planning wat je dient voor te bereiden voor de volgende bijeenkomst! Literatuur staat in de SHL. Toetsing: schriftelijke open vragen toets.
INTRODUCTIE OUDERBETROKKENHEID: Filmpje bekijken! Introduceren Ouderbetrokkenheid: welke onderwerpen?
WOORDSPIN : BRAINSTORM OUDERBETROKKENHEID Maak in groepen van vier personen een woordspin. Schrijf alles wat in je opkomt over het onderwerp ouderbetrokkenheid op de flap op. Denk aan: literatuur die jullie ter voorbereiding hebben gelezen. Woordspin presenteren. Groepen vullen elkaar aan!
WOORDSPIN AANVULLEN A.D.H.V. LITERATUUR: Belang van ouderbetrokkenheid: Op één lijn zitten v.w.b. de opvoeding Praktische ondersteuning van de organisatie, ouderparticipatie d.m.v. het leveren van diensten. Ouders leveren een bijdrage aan activiteiten van de instelling. Medezeggenschap; ouderparticipatie in de vorm van meedenken/ mee beslissen over het beleid. Ontwikkelingsondersteuning; bespreken van de vorderingen van het kind. Pedagogische partnerschap; afstemming van de benadering van kinderen thuis en op de instelling. Gemeenschapsfunctie; samenwerking tussen ouders en instelling t.b.v. vorming van een community. Functies van ouderbetrokkenheid: De ouders betrekken bij de ontwikkelingsstimulering Opvoedingsondersteuning bieden aan ouders. 3 niveaus van ouderbetrokkenheid: Het individuele kind De (stam) groep Het hele kinderdagverblijf
STELLING: Communicatie is hét grote struikelblok bij de samenwerking tussen ouders en een KDV/ PSZ.
STELLING: Samenwerken met ouders als partners vraagt van een KDV/ PSZ een cultuuromslag.
STELLING: KDV/ PSZ en ouders zouden d.m.v. een contract afspraken met elkaar moeten maken, zodat beide partijen weten wat ze van elkaar kunnen verwachten.
STELLING: KDV/ PSZ benutten de expertise van ouders.
STELLING: Ouders moeten zich meer inspannen om de ontwikkeling van hun kinderen te verbeteren.
TERUGKOPPELING OPDRACHT Wat zie je terug van ouderbetrokkenheid op je praktijkplek? Welke manieren hanteert je praktijkplek om ouderbetrokkenheid m.b.t. ontwikkelingsstimulering te stimuleren? Welke opvoedingsondersteuning zie je terug op je praktijkplek? Welke vorm van ouderparticipatie zie je terug op je praktijkplek?
VOLGENDE BIJEENKOMST: Zie voorbereiding in planning SHL: opdracht! Oriënteren op de praktijkplek.