Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
STRATEGISCHE PLANNING
Organisatorische vaardigheden Hoorcollege Corné Broers.
Kamer van Koophandel Haaglanden
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Les 1 M&O.
Welkom bij de presentatie van het
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Agentschap voor Natuur en Bos
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Informatie Management 1 College 4/5 Programma vandaag:  Hoofdstuk 3 Beijen  Reader  Case + opdracht  Artikelen.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
SWOT speerpunten € € Sterktes Zwaktes Kansen Bedreigingen
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Ambassadeurs 29 augustus Agenda Mededelingen Digitale werkplaats Ambassadeurs (Hester) Bijeenkomst met RvT over cultureel ondernemerschap.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
 A-94 A-94.
Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 2 Werken in een Organisatie II Hafida El-Gharbaoui Kamer
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
50.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Stap drie bij projecten
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I Hafida El-Gharbaoui Kamer 02.345 H. El -Gharbaoui@hr.nl www.med.hr.nl/gharh

Welkom!

Programma vandaag: Modulehandleiding doornemen College werken in een organisatie I (H1 en H2) Verwerkingsopdracht 1

Je krijgt in deze module: inzicht in de manier waarop organisaties (non- profit) in elkaar zitten. inzicht in de manier waarop organisaties werken. inzicht hoe het beleid in organisaties tot stand komt. inzicht hoe jij, en jouw team, daarop invloed hebt/ hebben!

Hoe? Hoor- en werkcollege boek Ytsma in stappen in kaart brengen van je eigen (stage) organisatie adhv dit boek. Verwerkingsopdrachten Thuisopdrachten (allebei in SHL) Wk 4/5 presentaties Wk 6 inleveren eindopdracht (itt overzicht shl!).

Samenstellen SWOT groepjes

College H1 Ytsma …leg uit! Organisatie = ORGANON (gereedschap) instrument om bepaalde doelen te bereiken. Een bepaalde VORM kiezen. Basis is de verdeling van werkzaamheden over de beschikbare mensen. Soms gaat dit vanzelf (feestje, groepjes samenstellen). Soms niet ( grote organisatie)

HRO ISO Peda Sph IvL Lvo Basisstructuren organisatie wordt gekenmerkt door basiselementen, zoals medewerkers, taken, functies, zo bestaat er een structuur. Deze moet dienen als hulpmiddel om doelen te behalen! Dus FLEXIBEL. ‘harkjes’ = skelet van de organisatie = organigram.

Organisatie afdelingen Structuur moet functioneel zijn! Op basis van: - Product - Geografie - Proces - Klant - Functies HRO ISO Peda Sph IvL Lvo Op basis van de volgende ‘bouwstenen wordt een organisatie ingericht’: - Product bijv. boeken en digitale producten bij een uitgever - Geografie op basis van indeling in gebied - Proces proces is keten van gebeurtenissen. schakel is afdeling, bijv zorg rondom een chronisch zieke - Klant doelgroep, bijv afd volwassen en Jeugd - Functies functionele indelingen, bijv directer – staf - uitvoerend

Mechanische vs organische organisatie Specialisatie Strakke indeling Bevelvoering Span of control klein Centraal georganiseerd Formeel Organisch soc. behoeften Cros functioneel Hiërarchie laag Span of control breed Decentraal georganiseerd Informeel dit is een andere manier om organisaties te classificeren. Je kijkt naar hoe ze werken! hoe gaan ze om met macht, taken bevoegdheid etc.? mechanisch: technisch, gesloten, streng, controleerbaar, bureaucratisch organisch: intuitief,contact, dynamisch, aanpassen, gebaseerd op de sociale behoeften van de medewerkers span wijdte = span of control = hoeveel ondergeschikten heeft een leider onder zich?

Bekende Organisatiestructuren 1. Lijn organisatie 2. Lijn-(functionele)staf organisatie bevelvoering via hiërarchische lijn van boven naar beneden! functionele staf als staf een dwingend karakter gaat krijgen, zelfstandig, meer macht.

vervolg organisatiestructuren 3. Matrix organisatie vakspecialisten worden uit de organisatie gehaald en op een bepaald project gezet. uitgangspunt blijft lijn staf organisatie, maar projecten gaan daar dwars doorheen.

vervolg organisatiestructuren 4. Projectorganisatie 5. Netwerk (regie) organisatie 4. Projectorganisatie; medewerkers zijn gegroepeerd in projecten die opgeheven worden als het doel is bereikt. nadeel; geen eigen ‘huis’ voordeel dynamiek. 5. Netwerk (regie) organisatie: organisatie voert slechts regie; uitvoering door zelfstandig opererende diensten. bijv afvalophalen of ziekenhuis specialisten. of docenten inhuren op hogeschool!

Mintzberg canadees die zei dat er geen vaste organisatie modellen zijn maar dat iedere structuur wordt bepaald door zijn omgeving! Vijf basiselementen (zie figuur). de mix hiervan vormt de vorm vd organisatie. verschillende structuren mogelijk; lees blz 25! directie middenkader technische diensten ondersteunende staf uitvoering

tenslotte…winst of niet? profit: door winst gedreven non-profit: winst is geen onderwerp, vaak ideëel en betaald uit belasting, subsidies etc. not for profit: doen alsof er winst is; softe non-profit organisatie neem elementen uit profit organisatie over!

H2 Beleid en strategie Beleidsplannen bevatten informatie over: Doelen Missie Strategische keuzes Waar staan we en waar gaan we heen? Waarom doen we dit en wat is het nut? Biedt structuur en houvast! een goede organisatie heeft sturing nodig, een richting, idee over hoe het zou moeten zijn. Waarom? anders speelbal van omgeving

hoe? een helder, concreet beleidsplan is dus noodzaak voor een gezonde organisatie, die weet welke kant zij op wil. Maar hoe ontwikkel je deze? Drie stappen: situatieanalyse strategievorming planning en implementatie

Stap 1: situatieanalyse 1.1 Visie huidige situatie in en om de organisatie. Visie duidelijk maken = Beeld/voorstelling van de toekomst. Wat willen we bereiken? Bestaat uit uitgangspunten en een missie. Missie = niet het hoe, maar waaróm (identiteit, onderscheidend vermogen)! Situatieanalyse: Wie zijn wij? Wat willen we bereiken? hoe is de huidige situatie vd organisatie? visie: wat zijn de uitgangspunten en hoe zien we de toekomst? missie: wat wil een organisatie betekenen voor medewerkers, klanten, doelgroepen enz? toegevoegde waarde, onderscheidend

‘Wie een waarom heeft, kan elk hoe verdragen’ (NIETZCHE)

We geven onze klanten een gevoel van geluk!

Visie Middin http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=LMEcf8zmqJ8

1.2 interne analyse kernbekwaamheden: wat kunnen wij? zijn we daar goed in? producten en diensten klantenbinding interne org (kennis en kunde) externe contacten (samenwerken) methoden en technieken randvoorwaarden (bijv financieel) producten en diensten wat zijn de kernproducten, wat is kracht daarin klantenbinding voor wie werken we en hoe is die relatie? interne org (kennis en kunde) waar zijn we goed/niet goed in? afdelingen, procesmatig externe contacten (samenwerken) met wie werken we samen? methoden en technieken welke instrumenten gebruiken we? randvoorwaarden (bijv financieel) hoe komen we aan hulpmiddelen? financieel?

1.3 omgevingsanalyse Invloed van: Politiek en overheid Economie Maatschappij Demografie Technologie …moet matchen! org en omgeving moeten matchen. aanbod denken

en verder… de doelen… de bestaande strategie van de organisatie…. (blz 33-35) Al deze onderdelen vormen dus samen de situatieanalyse!

Stap 2. Strategie vorming Strategie is de weg die gevolgd gaat worden om de visie/ doelen te bereiken. Bekende methode hiertoe: SWOT. Op basis van uitwerking wordt strategie bepaald!

SWOT (volgende week meer!) boek blz 36!

Stap 3. Plannen en Implementeren Analyses worden bekeken en er worden strategische keuzes gemaakt…dit gaan we doen! In deze fase worden de plannen geschreven (beleidsplan, personeelsplan, productplan etc.)

Volgende week: Bestuderen H 1,2,4 en 6 boek verzamelen instellings-materiaal en neem dit mee: maken en meenemen thuisopdracht 1