Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Trefwoorden: openheid, diagnose, dementie, psycholoog
Copyright Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid
CAT Critically Appraised Topic
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Mensen komen naar de arts
Medico-legale status van richtlijnen
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Preventief Verzuimmanagement
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
Oefenles examen bloedsomloop Script Concordance Test
Evidence Based Nursing - filosofie -
Triage instrument Revalidatiezorg
Zorg voor innoveren Symposium eHealth, implementeren met effect!
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
LU MC Afdeling Huisarts- en Verpleeghuisgeneeskunde Definitie Evidence Based Medicine ´Het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Normal birth: what’s the question?.
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
LU MC Leiden University Medical Center Dynamische Patiënt Simulator P.M. Bloemendaal 12 december 2000.
2 23 september 2014 Via Beeld| Koptekst en voettekst kunt u deze tekst wijzigenVia Beeld| Koptekst en voettekst kunt u deze tekst wijzigen 2 Consensus.
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
autistisch met gedragsproblemen, GVT
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Systematische en individuele patient registratie in de CAM praktijk Voorjaarsconferentie Stichting CAM research 11 juni 2010 van Praag Instituut, Utrecht.
M2 Pico-CAT (KDO 17 juni 2010) E.A.van Hell 17 juni 2010.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Klachten aan Arm, Schouder of Nek
CAT Critical Appraisal of a Topic
Groningen Dr. Leo AM Elders Voorzitter
Evidence-Based Medicine
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Zin en onzin van evidence based werken Zorginstituut Nederland 1 september 2015 Margo Trappenburg.
Medische informatie op het Internet voor artsen PAO- H workshop Willem van Stempvoort, huisarts.
V&VN Kinderverpleegkunde
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Evidence-Based Practice
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Verpleegkundig redeneren
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Presentatie stand van zaken werkgroep ‘Inhoud’
SET schrijfvaardigheid H5
H2 antagonisten dé behandeling van wratten!?
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
EBM = Evidence Based Medicine. EBM (1)  Toepassen van een bepaalde methode, werkwijze voor het verzamelen van literatuur  Beoordelen en interpreteren.
Werkgroep EBP STZ Netwerkgroep Medisch Informatiespecialisten Marijke Mol, medisch informatiespecialist.
Critical Appraisal of a Topic of rectale thermometer?
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
DISCLOSURE Geen (potentiële) belangenverstrengeling
Disclosure belangen NHG spreker
SET schrijfvaardigheid H5
Disclosure belangen NHG spreker
De Wever Zorg Innovatie Centra
Palliatieve zorg: jouw zorg?!
Aan de slag met EBP in de masterclass
Evidence-based practice in logopedische stages: studenten aan het woord Bea Spek, Inge Wijkamp, Margreet Wieringa-de Waard, Cees Lucas, Nynke van Dijk.
Pathologie en ziektebeelden
Evidence Based handelen logopedie
Praktijkgericht onderzoek
Medische informatie op het Internet voor artsen
Richtlijn mictiebeleid
Vernieuwend - Attent - Samen
Transcript van de presentatie:

Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis

Evidence based medicine (EBM) Patient: Prognose, voorkeur Evidence: Bewijs uit onderzoek Expert: Expertise, faciliteiten, voorkeur Beslissing: Keuze mbt medisch handelen (Patho)fysiologie: Klachten, ziekte, behandeling Critical Appraisal of a Topic

wat is Critical Appraisal of A Topic (CAT)? “Bij een CAT wordt aan de hand van een casus uit de praktijk een klinische vraag gesteld, waarop een antwoord wordt geformuleerd dat onderbouwd is met het beste wetenschappelijke bewijs op dat moment voorhanden.”

CAT: critical appraisal of a topic Format om EBM-gestuurde beslissingen te nemen Zowel als opleidings/onderwijs instrument als in de beroepssetting te gebruiken Oorsprong van een CAT altijd vanuit de medische praktijk Aan de hand van 7 stappen wordt systematisch een antwoord gezocht op een vraag nav een patientencontact

De 7 stappen van de CAT Patiënt (praktijk)Wetenschap (literatuur) 3 literatuur search 1 klinisch scenario 2 klinische vraag 4 kritisch beoordelen artikel 5 ‘evidence’ 6 commentaar: besluitvormingsproces EBM verwoorden 7 bottom line Vertaalslag (expert) trefwoorden

Van klinisch scenario naar klinische vraag: stap 1 & 2 Patiënt (praktijk)Wetenschap (literatuur) 3 literatuur search 1 klinisch scenario 2 klinische vraag 4 kritisch beoordelen artikel 5 ‘evidence’ 6 commentaar: besluitvormingsproces EBM verwoorden 7 bottom line Vertaalslag (expert) trefwoorden

Stap 1: het klinisch scenario Een korte en bondige presentatie van de patiënt. Dit kan gedaan worden naar aanleiding van de status van de patiënt.

Stap 1: het klinisch scenario Elementen die voorkomen in een Klinisch Scenario Naam patient Leeftijd Anamnese met voorgeschiedenis/co-morbiditeit Lichamelijk onderzoek Uitslagen diagnostische tests Aandoening (of verdenking daarop) Specialisatie arts en setting Verwachting patient Voorkeur patient en arts Klinisch dilemma/spanningsveld waaraan de klinische vraag (stap 2) zijn relevantie ontleent

Stap 2: de klinische vraag Hét uitgangspunt voor de verdere uitwerking van een CAT Lijkt op onderzoeksvraag binnen wetenschappelijk onderzoek Vragen vanuit patiëntgeschiedenis die betrekking hebben op verschillende methodologische domeinen Diagnose Prognose Therapie Bijwerking

Stap 2: de klinische vraag Het is belangrijk om de klinische vraag te herleiden naar het juiste methodologische domein Per methodologisch domein bevat de klinische vraag specifieke elementen Deze elementen dwingen om de vraag goed te formuleren Het goed formuleren van de klinische vraag is essentieel voor een goede literatuur search en vinden van een bruikbaar artikel (=stap 3)

Stap 2: PICO P: Wie (leeftijd, geslacht) Wanneer (tov aanvang ziekte, leeftijdsfase) Waarmee (klachten, ziekte, comorbiditeit) I: Wat (behandelin, diagnostiek, risico/prognostische factor) C: Geen/andere: diagnostiek, behandeling, risico/prognostische factor O: Welke ziekte, welk effect, welke morbiditeit-mortaliteit Wanneer, hoelang

Stap 2: de klinische vraag Uiteindelijk moet de klinische vraag een goed lopende zin zijn waarin al deze elementen worden benoemd Elementen in de klinische vraag moeten goed meetbaar zijn Houvast voor zoeken van geschikte literatuur (stap 3) Formuleren van passend antwoord makkelijker (stap 6&7)

Stap 3: literatuur search Aan de hand van de gestructureerde vraag uit stap 2 Zie website walaeus-bibliotheek

Stap 4: kritisch beoordelen artikel Volgens JAMA-lijstjes: zie

Stap 5: evidence samenvatten Hoe vormen we op basis van de gevonden en beoordeelde artikelen een gewogen mening Eventueel met evidence table

Van commentaar naar antwoord: stap 6 & 7 Patiënt (praktijk)Wetenschap (literatuur) 3 literatuur search 1 klinisch scenario 2 klinische vraag 4 kritisch beoordelen artikel 5 ‘evidence’ 6 commentaar: besluitvormingsproces EBM verwoorden 7 bottom line Vertaalslag (expert) trefwoorden

Stap 6: commentaar A: de ideale situatie B: Best evidence? Onwenselijk om medisch handelen te baseren op zwakke evidence C: Obv klinische/expert kennis beoordeling waarom evidence wel/niet bruikbaar. D: Als geen betere evidence: handelen volgens best practice Kwaliteit van de evidence HoogLaag Geldigheid Patient HoogAB LaagCD

Stap 7: de bottomline Direct en compact antwoord op de Klinische Vraag (stap 2) Antwoord obv Commentaar en moet “naadloos” aansluiten op de klinische vraag uit stap 2

Voor al jullie vragen