Bio in de media. Tips en handige links voor een vlotte perswerking. Update 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij vertegenwoordigen SLIDEPLAYER.NL
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Marketing voor ZZP-ers
“Hoe kom ik aan klanten?”
Mijn gegevens op het web!?
Social media gebruiken om een baan te vinden
Website voor bewonerscommissies
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
PECHA KUCHA een week Nos- Journaal. NOS journaal Brengt nieuws vrij zakelijk Uit Nederlands perspectief Op de publieke omroep.
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
Tim Versluijs Leerdoelen.
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Over het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met de pers
1 Case ‘openbedrijvendag’ OPR-technieken. 2 Vind de job van je leven op Openbedrijvendag BRUSSEL - Voor veel ondernemingen die deelnemen aan de Openbedrijvendag.
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Koe & Ondernemer in Balans Jørn Kjær Madsen “Grote stappen veel resultaat”
Zonnekeur Installateur Solar days 2014, Wageningen Gerard van Amerongen Stichting DEPK 1.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Aan de slag met de BETERapp
voor iedere ondernemer
CanDo Coaching.
Visie & Strategie.
Online marketing Expert (in een week)
Made by: BadBoysBroekhin
Onze doelen en visie in beeld
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
WOW: enqueteren bij Jumbo
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
PR & Communicatie BIG Challenge BIG Challenge deelnemers uit de veehouderij en andere agrarische sectoren die samen fietsen en strijden tegen kanker.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Doelen van deze presentatie:
Bio in de media. Tips en handige links voor een vlotte perswerking. Update 2015.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Leesvaardig Examentraining.
Titel van de presentatie. Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Centraal Examen Nederlands
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Labels Hoe kan ik eenvoudig duurzame producten aankopen?
Plaats, datum bijeenkomst
Social media voor statenleden/politici
De WAKOSTA?! – APP De wegwijzer in jouw budget.
Waarderende benadering
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Bio in de media. Tips en handige links voor een vlotte perswerking. Update 2015

1.Welke rol speelt BioForum? 2.Heeft jouw verhaal nieuwswaarde? 3.Welke journalisten/media kiezen voor jouw verhaal? 4.Hoe schrijf je een sterk persbericht? 5.Hoe de media ‘live’ te woord staan? 6.Enkele voorbeelden uit de biosector INHOUD

1. Welke rol speelt BioForum?

Je wilt een project met nieuwswaarde in de media te brengen Bio komt negatief in de media en je krijgt vragen van klanten Een journalist contacteert jou voor een interview A. BioForum geeft advies

-Voor en achter de schermen zorgt BioForum ervoor dat de biosector op een positieve manier in de publieke belangstelling komt. We positioneren bio als een pionier op het vlak van duurzame landbouw en voeding. - Concreet benaderen we journalisten proactief met portretten en ‘good practices’ van biobedrijven. We sturen opiniestukken en persberichten uit en voeden het maatschappelijk debat via Twitter Tijdens de campagnegolven die doorgaan vanaf 2016 brengen we meerwaarde en productiemethoden van de verschillende productgroepen extra in -De media hebben een voorliefde voor controversiële, soms zelfs negatieve berichten. ‘Goed nieuws’ is voor hen niet per definitie interessant, slecht nieuws is dat veel sneller. Op een positieve manier in het nieuws komen zonder je daarbij tegen anderen af te zetten (gangbare sector bijvoorbeeld) is niet altijd eenvoudig. B. BioForum zet bio positief in de schijnwerpers

Is bio gezonder? Is bio duurzamer? Kan bio de wereld voeden? Waarom is bio duurder? Economische succesverhalen en een eerlijke prijs voor de boeren. Agro- ecologie in de praktijk. Over pesticiden in groenten en fruit en antibiotica in het vlees. Cijfers over biologische productie/consumpt ie. Is bio gecontroleerd? Hoe verloopt controle? Hoe herken je bio? C. BioForum geeft antwoord op persvragen. Meest gestelde vragen.

-Het gebeurt dat bio in de media op een ongenuanceerde manier aan bod komt of dat er zelfs onwaarheden worden gepubliceerd. Als bio in de media uitgebreid aan bod komt dan publiceert BioForum een reactie of standpunt in onze nieuwsrubriek of sturen we een persbericht uit. Voor meer info en -BioForum neemt ook regelmatig contact op met journalisten om hen te informeren. Soms vragen we een rechtzetting bij een artikel. Een voorbeeld: -BioForum reageert proactief op artikels over bio en gezondheid en bezorgt de journalist in kwestie ook recente en relevante studies. Er wordt bijvoorbeeld geschreven dat bio per definitie niet gezonder is zonder te nuanceren dat er wel dergelijk studies zijn die gezondheidsvoordelen pro bio aantonen. Dat de consumptie van bio je beschermt tegen inname van pesticidenresidu’s ligt bovendien onomstotelijk vast. D. BioForum reageert op foute berichtgeving

-Wanneer er een probleem is met biovoeding dat het imago van de biosector schaadt, zoals bijvoorbeeld negatieve persartikels bij fraudegevallen, dan treedt de cel crisiscommunicatie in werking. -We publiceren een standpunt op de website -Daarnaast ondernemen we verschillende acties om artikels en reportages gepubliceerd te krijgen die het standpunt van BioForum overnemen: -Een persbericht uitsturen -Indirect communiceren met de pers via berichtgeving op onze website -Snel en accuraat reageren op vragen van pers E. BioForum doet aan crisiscommunicatie

2. Heeft jouw verhaal nieuwswaarde?

Wat heeft nieuwswaarde? Valt het te visualiseren (foto, logo)? Kan het publiek van het medium zich er mee identificeren? Hooggeplaatste mensen betrokken? Maatschappelijk relevant? Afwijkend van het gangbare? Actueel?

PrimeursSterke verhalen: emoties, getuigenissenBeelden Snelle bruikbare info – Zeker voor regionale media Welk nieuws zoekt de journalist?

Aanleidingen om contact te nemen met journalisten uit je netwerk CAMPAGN E OVER BIO MOMENTUM OP JOUW BEDRIJF LANCERI NG VAN EEN NIEUW PRODUCT FEITEN EN CIJFERS INNOVATIE S POSITIEF NIEUWS UIT DE BIOSECT OR

Tips: 1.Als je een sterk verhaal hebt, zal je geen tientallen verschillende journalisten moeten opbellen om je verhaal gepubliceerd te krijgen. 2. Omgekeerd geldt ook: als je een aantal media hebt opgebeld en ze willen jouw verhaal niet opnemen, dan is jouw verhaal niet sterk genoeg, komt het niet op het juiste moment... Pauzeer. Verander je insteek. Vraag de journalisten om uitleg en leer daaruit. Tientallen extra journalisten opbellen in de hoop gepubliceerd te geraken zal heus niet lonen.

Vraag ons advies: Afhankelijk van het draagvlak dat jouw project in de sector heeft kan BioForum jouw project ondersteunen: Aankondiging in de online agenda van BioForum Publiceren van een nieuwsbericht op Contacteren van een journalist Uitsturen van een persbericht Mee ondersteunen van een persmoment

3. Welke journalisten/media kiezen voor jouw verhaal?

Nieuwsredacties radio, TV en kranten. Regionale pers (Lifestyle) magazines GROOT PUBLIEK Communicatiekanalen BioForum Vakbladen: Boer & Tuinder, VILT, Landbouwleven... Plattelandstelevisie SECTORGERIC HT Economisch katern Gezondheid Politiek Wetenschap/ ecologie Culinaire bladen & rubrieken SPECIFIEKE DOELGROEP Kies de juiste media voor het doelpubliek dat je wilt bereiken

Evenement, opening winkel, nieuw bioproduct Samenwerking BV, chef, andere bedrijven... GROOT PUBLIEK Een innovatie op vlak van duurzaamheid, energie, dierenwelzijn… Een samenwerking in de sector SECTORGERIC HT Economisch portret Een innovatie op vlak van duurzaamheid, energie, dierenwelzijn… Culinaire samenwerking chef SPECIFIEKE DOELGROEP Kies de juiste media bij het verhaal dat je wilt brengen

Voorbeeld 1: De regionale media Wat? Regionale media uitnodigen voor een opendeurdag of activiteit op je bedrijf. Hoe? Zet eerst goed op een rijtje wat je activiteit is, stel een eenvoudige perstekst op en contacteer pas daarna de regionale journalisten van de media van je keuze. Enkele tips: Google ‘perslijst’ en de naam van jouw gemeente dan vind je zeker interessante contactgegevens. Probeer een goede relatie uit te bouwen met enkele regionale journalisten. Het grootste persagentschap is Belga en zij hebben een uitgebreide regionale afdeling. Stuur perstekst en een persbeeld in via Regionale redacties van kranten De populaire kranten ‘Het Nieuwsblad’, ‘Het Laatste Nieuws’, ‘Gazet van Antwerpen’ en ‘Het Belang van Limburg’ hebben een sterke regionale redactie. De Standaard werkt voor regionaal nieuws samen met ‘Het Nieuwsblad’. TIP: Journalisten van Het Nieuwsblad bereik je via het adres Op kan je je gemeente selecteren en via het formulier nieuws insturen en foto’s uploaden

Voorbeeld 1: De regionale media Bekijk de gratis regionale bladen die eigen zijn aan je streek. Ze staan steeds open voor leuk nieuws uit hun gemeente, zeker als het hen hapklaar wordt aangeboden. In zowat elke regio krijg je De Streekkrant/De Weekkrant (1 miljoen lezers) in de brievenbus. Ook Rondom Magazine heeft een indrukwekkend aantal edities. Raadpleeg ze online op hun websites. Woon je in of bij een grote Vlaamse stad? Check de stadsmagazines! Bv: Goesting Magazine, Brussel Deze Week, Uit-magazines voor cultuur en toerisme (Uit in Oostende, Uit in Hasselt...) Een overzicht van de regionale Radio per gemeente vind je via de Vlaamse Regulator Media Overzicht lokale radio omroeporganisatiesOverzicht lokale radio omroeporganisaties De belangrijkste regionale televisiezenders vind je op volgende slides en een overzicht per provincie is beschikbaar via website Regionale TV Media (RTVM)

Regionale Televisie

Voorbeeld 2: De (sectorgerichte) vakbladen Wat? Jouw bedrijfsportret gepubliceerd krijgen in een vakblad naar professionals. Hoe? Stel een pagina (maximaal 1 A4) op met relevante feiten en cijfers over je bedrijf waarin je in enkele paragraafjes uitlegt wat het vernieuwende is op jouw bedrijf. Vakbladen houden van exclusiviteit. Denk goed na over welk blad geschikt is: Naar de landbouwsector: Boerenbond heeft verschillende publicaties (Boer & Tuinder, Management & Techniek...), De Landelijke Uitgeverijen brengt het toonaangevend weekblad Landbouwleven, Plattelands TV heeft met Boerenstebuiten een interessant actuaprogramma, Vilt brengt online landbouwnieuws op Naar de voedingssector: Er bestaan enkele mediagroepen die verschillende vakbladen voor de voedingssector uitgeven (PMG, Evolution Media Group...). Deze bladen richten zich naar een zeer gesegmenteerde groep: Retail, Delicatesse, Food & MEAT, Food industry, Brood en Banket, Horeca revue...

Maandbladen, weekbladen, vakbladen… minstens 1 à 2 maand op voorhand Regionale kranten, weekendbijlagen & huis-aan- huisbladen met 2- wekelijkse verschijning minstens 1 maand op voorhand Redacties van kranten, zowel regionaal als nationaal 1 maand op voorhand= uitnodiging 1 week op voorhand bellen Radio & TV nationaal en regionaal 1 week op voorhand = kalender 1 dag op voorhand = bellen Hou rekening met deadlines

4. Hoe schrijf je een sterk persbericht?

Zet boven aan de pagina: PERSBERICHT De kop vat in enkele woorden het nieuws samen: “Wie doet wat en met welk resultaat?” Datum om aan te geven wanneer het nieuws geldt KOP Geeft antwoord op de vraag: is dit nieuws Zes W’s: Wie, wat, waar, wanneer, waarom en op welke manier VETGEDRUKTE SAMENVATTING Alinea’s van 5 à 7 regels met telkens info uit de lead die meer uitgewerkt is. Heldere tussentitels VOLLEDIGE PERSBERICHT Link naar interessante studies + link download persfoto Schrijf onderaan wie gebeld kan worden voor nadere informatie, ook na de kantooruren. CONTACTINFO & DOWNLOAD VAN PERSBEELD Opbouw van een persbericht

Voorbeeld persbericht: PERSBERICHT Grootste biologisch eierpakstation van Vlaanderen opent zijn deuren op Openbedrijvendag. Antwerpen, 5 oktober 2014 Op de eerste zondag van oktober zetten honderden Vlaamse bedrijven traditioneel hun deuren open voor het grote publiek. Ook wie geïnteresseerd is in duurzame landbouw en voeding, vindt zijn gading tijdens Open Bedrijvendag. Bij Bolderhof, het grootste biologische eierpakstation van Vlaanderen word je door zaakvoerder Griet Maes verwelkomd op het pakstation waar je ontdekt welke weg een kakelvers ei van bij de kip aflegt om uiteindelijk op jouw bord te belanden. Het bedrijf stelt een nieuwe inpaklijn voor die een hoge productiviteit combineert met betere werkomstandigheden. Ook levert het bedrijf inspanningen om biologisch kippenvoer te verrijken met sociaal verantwoorde en boskapvrij geproduceerde soja. Bolderhof is een Biogarantie-gecertificeerd biobedrijf: biobedrijven met Biogarantie leveren extra inspanningen om hun bedrijfsvoering te verduurzamen.

Als grootste biologisch eierpakstation van Vlaanderen past Bolderhof in dit plaatje. Het bedrijf voldoet niet enkel aan de strenge controle op de Europese regels voor bio, het voert daarbovenop ook het Belgische kwaliteitslabel Biogarantie®. Biobedrijven met dat label laten zich bijkomend controleren en voldoen aan extra eisen voor ecologische, sociale en economische duurzaamheid. “Ik wil met mijn bedrijf een motor zijn voor de verduurzaming van andere bedrijven uit de (biologische) landbouwsector,” aldus Griet Maes. “Dit vertaalt zich onder meer in een eerlijke prijs voor de biologische kippenboer en het bewust omspringen met water, energie, biodiversiteit, transport, verpakking en afval.” INNOVATIEVE INPAKLIJN EN ZERO WASTE De nieuwe inpaklijn kan tot eieren per uur verwerken. Dat is xxx meer eieren dan vroeger. Dat betekent ook dat de machine minder lang moet draaien en ze dus minder energie verbruikt. En het personeel ervaart minder werkdruk. De energie komt vooral uit zonnepanelen aangevuld met groene stroom. “De nieuwe inpaklijn is een hele verademing. Voor mij betekent Biogarantie®: altijd een stapje voor zijn, duurzaam innoveren. Niet zozeer het groeien, wel het steeds beter worden, het innoveren en het streven naar kwaliteit, dat is mijn drijfveer." aldus Griet Maes. Het pakstation produceert weinig afval en verbruikt enkel water om de machines te reinigen. De eieren worden getransporteerd in herbruikbare containers. “De huidige eierdoosjes zijn gemaakt uit gerecycleerd karton, maar ik bekijk voortdurend nieuwe mogelijkheden zoals bijvoorbeeld doosjes gemaakt uit gras.” Voor al jouw vragen, inhoudelijk of voor een interview, gelieve mij te contacteren. Met vriendelijke groeten, Jouw contactgegevens

5. Hoe de media ‘live’ te woord staan?

Een interview? Wat wil ik vertellen. Bepaal zelf je boodschap. Behandel journalisten als vakmensen, betuttel niet en lieg NOOIT! Hou er anderzijds voldoende rekening mee dat een journalist vaak geen expert is op vlak van cijfers en technische informatie en probeer dus zo helder mogelijk jouw info door te geven. Bel terug als je dat beloofd heeft. Ook al heb je niets toe te voegen. Na een interview heb je het recht om een artikel na te lezen. Stuur het bij twijfel ook door naar BioForum. Heb een voorgesprek met de journalist als de situatie dat toelaat. Schrijf de naam van de journalist op en het medium dat hij vertegenwoordigt en bel later terug. Zo heb je voorbereidingstijd. Gebruik klare taal, geen eufemismen, blijf feitelijk. Zie af van het beantwoorden van een vraag, als je onvoldoende kennis hebt op dat gebied. “Die vraag kan ik zelf niet beantwoorden, maar ik zal u hierover terugbellen met materiaal of u in contact brengen met xx.”

Tip: de regel. Slechte publiciteit ombuigen in goede Beperk het directe antwoord tot 15 seconden Maak een bruggetje van 10 seconden: Laat me daaraan toevoegen dat, voor ik het vergeet wil ik de lezer/luisteraar vertellen dat. Eindig met positieve conclusie

6. Enkele voorbeelden uit de biosector

Rondom Magazine – Generatiewissel bij Koffie Kàn Wat? Koffiebrander Koffie Kàn speelt handig in op de generatiewissel. Dat is een goede aanleiding om in de pers toekomstplannen toe te lichten. Tip: Deel een foto van het artikel op je Facebookpagina.

Het Belang van Limburg – Lokaal geteelde gerst bij Gageleer Wat? Een geslaagde samenwerking binnen de biosector tussen een bioboer en een biobrouwer is een prima aanleiding voor een artikel in de krant.

Verschillende kranten - Unieke daglichtstal bij biolegkipstation BOLDERHOF De berichtgeving rond de nieuwe innovatieve daglichtstal voor gezonde biokippen van het biologisch legstation Bolderhof was een primeur. Dit werd gekoppeld aan de actualiteit rond Werelddierendag. In samenwerking met Delhaize werd er een persmoment georganiseerd.

Veel gestelde vragen Perspagina van BioForum: s s Meer weten?