Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Verantwoordelijke Leni.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Presentatie Bijeenkomst 1
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Ouderbetrokkenheid.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Studie Loopbaan Coaching
PRL les 2.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Pemprl.
Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Competentiegebied 3: Voorwaarden scheppen voor opvoeding & ontwikkeling. GEMAAKT DOOR: AYSUN, ANNA EN TESSA.
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Shanice, Shanice, Naoual, Nabou, Maria Groep 3
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
Competentieprofiel Nina, Jacqueline, Aysun & Aruna.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
LEERDOELEN COMPETENTIEPROFIEL PLOZEE, NINA, NICOLE, SABIHA EN PATRICIA.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Kerntaak 2.1 competentie-indicatoren E, F & G NATASCHA SHEFIRA KUBRA KIMBERLEY ARMINE.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Workshop – VRAAK Dorinda Oortwijn Demi vd Wildenberg Inge Diepenveen Cheniva le Couvreur.
SMART-leerdoelen. Competentiegebied 1: Ik wil na zes weken de zes VVE methodieken kunnen toepassen bij het opvoeden van jonge kinderen. S: het kennen.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Ambulante Begeleiding
Handelingsgericht werken
Eindpresentatie module 5
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Doubleren.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind

Kerntaak 2.1 - Ouders en opvoeders ondersteunen bij de opvoeding en ontwikkelingsstimulering van kinderen in dagelijkse situaties. 1a. Betrekt de ouders/opvoeders bij de ontwikkeling van hun kind - ouder-kind activiteiten (inloop) - ouders/opvoeders op de hoogte brengen van voortgang/ontwikkeling van het kind. b. Ondersteunt ouders/opvoeders bij dagelijkse opvoedvragen -Bij binnenkomst interesse tonen in gezondheid van het kind. c. Levert een inhoudelijke bijdrage aan ouderavonden. -Informatie geven over het onderwerp (informatieboekjes).

Kerntaak 2.1 - Ouders en opvoeders ondersteunen bij de opvoeding en ontwikkelingsstimulering van kinderen in dagelijkse situaties. 2d. Adviseert collega’s in het afstemmen van het pedagogisch/didactische handelen op de behoeften van het ontwikkelingsniveau van de groep / het individuele kind. -Collega attenderen op taalgebruik. Aanpassen aan het niveau van het kind. e. Adviseert collega’s bij het vormgeven van een goed contact met de ouders/opvoeders op basis van de binnen de instelling gehanteerde pedagogische visie/VVE-methode. -Afwisseling in het ontvangen van de kinderen en ouders. f. Kent de manieren van de noodzaak om de ouders/opvoeders te betrekken bij de ontwikkeling van hun kind. - Afronden binnen de opleiding.

Kerntaak 2.1 - Ouders en opvoeders ondersteunen bij de opvoeding en ontwikkelingsstimulering van kinderen in dagelijkse situaties. 3g. Analyseert het pedagogisch/didactisch handelen van collega’s en ouders/opvoeders en adviseert hen hierbij vanuit de binnen de organisatie gehanteerde pedagogische visie/VVE-methode. -Collega’s observeren bij het uitvoeren van een activiteit. Aan de hand van de observaties vragen stellen. Eventueel bespreken wat beter kan.

Kerntaak 2.2 Begeleiding, ondersteuning en interventie bij problematische opvoedingssituaties en ontwikkelingsproblemen. 1a. Weet wanneer de ontwikkeling/het gedragen van kinderen ontwijkend/opvallend is, gezien hun leeftijd/ontwikkelingsfase, en biedt hierbij passende ondersteuning. -Afronden binnen de opleiding b. Voert gesprekken met de ouders/opvoeders over de ontwikkelingsproblemen van hun kind. -Ontwikkelingsprobleem signaleren. Dit overleggen met collega’s en toestemming vragen om het gesprek met ouders/opvoeders te voeren.