Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 4.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 1 Welkom les 3 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Onze doelen en visie in beeld
PSO. Praktisch school onderzoek.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Gespreksvaardigheden
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Gespreksvaardig-heden
Luisteren naar ouders Pascal van Schajik
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
motiverende gespreksvoering
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Gespreks-vaardigheden
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Praktijkervaring & Reflectie
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
TRENDS 2014 Hafida
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Communicatie les 1 kwartaal 4
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Welkom havo 4..
Welkom vwo 4..
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Portfolio, Logboek en Casus
gesprekstechnieken Les 2
Communicatie 5e les.
Transcript van de presentatie:

Med.hro.nl/schpa

 CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related

 God bekeek deze nijvere lieden en oordeelde dat ze te ambitieus waren: ze probeerden gelijk te zijn aan hem. Hij besloot de mensheid te straffen met de Babylonische spraakverwarring. Hierdoor konden de mensen elkaar niet meer verstaan, en raakten ze alsnog verspreid over de aarde. De plek waar dit allemaal gebeurde, noemde men voortaan Babel, hetgeen 'verwarring' zou betekenen.

 Kennismaking  Introductie  Logboek  Vormen van subgroepen  Theoretisch intermezzo  Feiteninterview  aSsdCk0&feature=fvsr aSsdCk0&feature=fvsr

 Wie ben je en wat verwacht je te leren van deze module?  Heb je voorafgaand al leerdoelen? Denk hierbij aan bv leerdoelen vanuit SLC en/of kijken naar kinderen.  Soort gesprekspartner

 1: Introductie en feiteninterview  2: Feiteninterview/Attitude-interview  3: Attitude-interview  4: Probleemverhelderend gesprek  5: Probleemverhelderend gesprek  6: Slechtnieuws gesprek

 In deze module worden de kenmerken van het professioneel gesprek in het algemeen besproken en de hantering van gespreksmodellen in het bijzonder.  In het kwartaalprogramma zijn deze gespreksmodellen terug te vinden.

 Donders, W. (2007). Praktische gespreksvoering. Den Haag: Uitgeverij Boom (ISBN )  De aanbevolen literatuur is de verplichte literatuur uit de eerdere modulen communicatie

 Feiteninterview  Attitude-interview  Probleemverhelderend gesprek  Slechtnieuwsgesprek

 De student heeft alle lessen gevolgd  Actieve deelname tijdens de oefeningen  Tenminste twee gesprekken heeft getoond tijdens de lessen  Een logboek heeft bijgehouden  De toetsopdracht met een voldoende heeft afgerond.

 Een gemiste les betekent een extra inhaalopdracht in overleg met de docent. Bij het missen van 2 of meer lessen kan geen toetsing plaatsvinden in het desbetreffende kwartaal. Het moduul moet dan in het geheel opnieuw worden gevolgd op een later tijdstip.

 In het logboek zijn de volgende onderdelen opgenomen: - Het begindocument (met daarin omschreven de beginsituatie van de student, dus ervaringen en leermomenten uit eerdere modulen) - De leerdoelen - De feedback op de oefeningen in de les en het huiswerk

 Formuleer tenminste drie nieuwe leerdoelen zoals op pagina 19 van Donders staat beschreven  oefening

 Naam:   Week:   Met welke leerdoel(en) ben je bezig?   Wat heb je geleerd van het boek?   Wat heb je geleerd van de les(sen)?   Welke opdrachten of oefeningen heb je gedaan?   Wat heb je daarvan geleerd?   Denk terug aan een gesprek dat je deze week gevoerd hebt. Wat viel op?   Vragen en opmerkingen 

 Probeer zoveel mogelijk te weten welke ervaring je medestudent heeft opgedaan met communicatie tijdens studie. (Lessen, literatuur, leerdoelen etc.)

 Formuleer subgroepen (3 studenten)  Demonstreren van gesprekstechnieken voor klas

 Je laat de ander over feiten vertellen  Dit is wat anders doen hoe de ander erover denkt, voelt etc.  Wat is het doel van het gesprek?  Kies een paar onderwerpen  Kies de openingsvraag

1. Het doel wordt er in genoemd. 2. Het is een open vraag 3. Het is een enkelvoudige vraag 4. Er komt geen vaktaal in voor 5. Begin van een gesprek, niet van een vragenlijst 6. Geen onnodige stopwoordjes

 Open; vraag waarin de ander ruimte heeft om antwoord te geven  Gesloten; een bepaald antwoord mogelijk  Suggestief; vragen waarin een mededeling zit  Doorvragen (E-in); vraag volgt op antwoord van ander  Nieuwe vragen (E-ex);ander onderwerp aan snijden  Dubbele vragen; 2vragen in 1  Waarom vragen;vraag naar verantwoording

 Kapstok;aanwijzingen die de ander geeft  Passen ze bij het doel van het gesprek?  Inhoudelijk vs ontwijkend

 Kort  Hoofdzaken  Vragend  Overzicht, rust, structuur, hulpmiddel voor jezelf.

 Externe ruis=storing van buitenaf  Oplossing: benoemen en oplossen ruis  Interne ruis=storing binnen in het gesprek  Oplossing: benoemen,oplossen en verplaatsen  Stilte..gun de ander de tijd, herhaal de vraag, vat samen, benoemen

 7% verbaal  38% toon  55% lichaamshouding  kVbfgUE kVbfgUE  Oefening 7 /oefening 8

Pagina 48

Bereid feiteninterview voor

 Oefening 2 blz. 49  ktdsz-0 ktdsz-0

 Lezen studiehandleiding  Lezen H 1, 2 en 3  Voorbereiden feiteninterview in subgroep  Opstellen leerdoelen  Maken opdracht 4 t/m 6 uit H 3