Med.hro.nl/schpa
CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related
God bekeek deze nijvere lieden en oordeelde dat ze te ambitieus waren: ze probeerden gelijk te zijn aan hem. Hij besloot de mensheid te straffen met de Babylonische spraakverwarring. Hierdoor konden de mensen elkaar niet meer verstaan, en raakten ze alsnog verspreid over de aarde. De plek waar dit allemaal gebeurde, noemde men voortaan Babel, hetgeen 'verwarring' zou betekenen.
Kennismaking Introductie Logboek Vormen van subgroepen Theoretisch intermezzo Feiteninterview aSsdCk0&feature=fvsr aSsdCk0&feature=fvsr
Wie ben je en wat verwacht je te leren van deze module? Heb je voorafgaand al leerdoelen? Denk hierbij aan bv leerdoelen vanuit SLC en/of kijken naar kinderen. Soort gesprekspartner
1: Introductie en feiteninterview 2: Feiteninterview/Attitude-interview 3: Attitude-interview 4: Probleemverhelderend gesprek 5: Probleemverhelderend gesprek 6: Slechtnieuws gesprek
In deze module worden de kenmerken van het professioneel gesprek in het algemeen besproken en de hantering van gespreksmodellen in het bijzonder. In het kwartaalprogramma zijn deze gespreksmodellen terug te vinden.
Donders, W. (2007). Praktische gespreksvoering. Den Haag: Uitgeverij Boom (ISBN ) De aanbevolen literatuur is de verplichte literatuur uit de eerdere modulen communicatie
Feiteninterview Attitude-interview Probleemverhelderend gesprek Slechtnieuwsgesprek
De student heeft alle lessen gevolgd Actieve deelname tijdens de oefeningen Tenminste twee gesprekken heeft getoond tijdens de lessen Een logboek heeft bijgehouden De toetsopdracht met een voldoende heeft afgerond.
Een gemiste les betekent een extra inhaalopdracht in overleg met de docent. Bij het missen van 2 of meer lessen kan geen toetsing plaatsvinden in het desbetreffende kwartaal. Het moduul moet dan in het geheel opnieuw worden gevolgd op een later tijdstip.
In het logboek zijn de volgende onderdelen opgenomen: - Het begindocument (met daarin omschreven de beginsituatie van de student, dus ervaringen en leermomenten uit eerdere modulen) - De leerdoelen - De feedback op de oefeningen in de les en het huiswerk
Formuleer tenminste drie nieuwe leerdoelen zoals op pagina 19 van Donders staat beschreven oefening
Naam: Week: Met welke leerdoel(en) ben je bezig? Wat heb je geleerd van het boek? Wat heb je geleerd van de les(sen)? Welke opdrachten of oefeningen heb je gedaan? Wat heb je daarvan geleerd? Denk terug aan een gesprek dat je deze week gevoerd hebt. Wat viel op? Vragen en opmerkingen
Probeer zoveel mogelijk te weten welke ervaring je medestudent heeft opgedaan met communicatie tijdens studie. (Lessen, literatuur, leerdoelen etc.)
Formuleer subgroepen (3 studenten) Demonstreren van gesprekstechnieken voor klas
Je laat de ander over feiten vertellen Dit is wat anders doen hoe de ander erover denkt, voelt etc. Wat is het doel van het gesprek? Kies een paar onderwerpen Kies de openingsvraag
1. Het doel wordt er in genoemd. 2. Het is een open vraag 3. Het is een enkelvoudige vraag 4. Er komt geen vaktaal in voor 5. Begin van een gesprek, niet van een vragenlijst 6. Geen onnodige stopwoordjes
Open; vraag waarin de ander ruimte heeft om antwoord te geven Gesloten; een bepaald antwoord mogelijk Suggestief; vragen waarin een mededeling zit Doorvragen (E-in); vraag volgt op antwoord van ander Nieuwe vragen (E-ex);ander onderwerp aan snijden Dubbele vragen; 2vragen in 1 Waarom vragen;vraag naar verantwoording
Kapstok;aanwijzingen die de ander geeft Passen ze bij het doel van het gesprek? Inhoudelijk vs ontwijkend
Kort Hoofdzaken Vragend Overzicht, rust, structuur, hulpmiddel voor jezelf.
Externe ruis=storing van buitenaf Oplossing: benoemen en oplossen ruis Interne ruis=storing binnen in het gesprek Oplossing: benoemen,oplossen en verplaatsen Stilte..gun de ander de tijd, herhaal de vraag, vat samen, benoemen
7% verbaal 38% toon 55% lichaamshouding kVbfgUE kVbfgUE Oefening 7 /oefening 8
Pagina 48
Bereid feiteninterview voor
Oefening 2 blz. 49 ktdsz-0 ktdsz-0
Lezen studiehandleiding Lezen H 1, 2 en 3 Voorbereiden feiteninterview in subgroep Opstellen leerdoelen Maken opdracht 4 t/m 6 uit H 3