School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
COMPETENTIEONTWIKKELING
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
De Toekomst van Trotse Mensen
Over de dunne scheidslijn tussen
Samenwerken in burgerschap
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Kinderen en hun sociale talenten
De waarden van sociaal-liberaal cultuurbeleid
Interpreteren van data
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Jong gedaan, oud geleerd De burgerschaps-vormingsquiz
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Wis meso.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Maatschappijleer Inleiding Waarom maatschappijleer?
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Opgroeien in de stad les 3
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
50.
Opdrachten en eindopdracht
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Pedagogiek als beroep.
Thema 3: De verzorgingsstaat
Denkbeelden van jongeren over democratie
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Thema 3: De verzorgingsstaat
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
JEUGDzorg - voor wie?.
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Transcript van de presentatie:

School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel

berlin Negatieve vrijheid is het domein waarbinnen iemand ongestoord door anderen kan doen of zijn wat in zijn vermogen ligt Positieve vrijheid gaat over de mate waarin iemand meester is over zijn eigen bestaan en heeft betrekking op de waarde van gemeenschap, culturele identiteit en culturele zelfbeschikking. Legt men teveel nadruk op de gemeenschap dan kan de negatieve vrijheid onaanvaardbaar in de verdrukking komen. Heeft men geen oog voor de gemeenschap en het feit dat mensen in hoge mate sociale wezen zijn dan doet men evenzo geen recht aan het individu. Hier moeten dus afwegingen gemaakt worden

De rode draad van hoofdstuk 5 Het algemeen belang maakt een democratisch- pedagogisch offensief noodzakelijk. Geef in een paar zinnen weer wat M.de Winter hiermee bedoelt. Werkvorm: kort overleggen met medestudent; klassikaal uitkomsten bespreken

Wat is een democratische rechtsstaat? Klassikaal bespreken;.

Wat is burgerschap de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren.

Socialisatie in een democratische rechtsstaat Wat moeten volwassenen aan kinderen en jongeren leren opdat zij begrijpen wat het betekent om in een democratische samenleving/rechtsstaat te leven? Welke kennis? Welke houding ? Welke vaardigheden?

Gezinsopvoeding en democratisch burgerschap Schoolse vorming en democratisch burgerschap

burgerschapsvorming op school 3 niveau’s 1.Microniveau ofwel schoolburgerschap ( op niveau van relaties binnen de school; gericht op de micro gemeenschap die de school is 2.Mesoniveau ofwel maatschappelijk burgerschap; burgerschap op het niveau van de plaatselijke gemeenschap 3.Macroniveau ofwel politiek of staatsburgerschap; burgerschap gericht op het bijbrengen van kennis van en instemming met de maatschappelijke en politieke praktijken van de democratische samenleving

Gezinsopvoeding en democratie Authoritatieve opvoedingsstijl Onderhandelingshuishouding (t.o. bevelshuishouding) Civic virtue Ouderschapseducatie

Sociale cohesie vergroten als bijdrage aan bonding en bridging; verbinden Maar niet zoals vroeger gericht op aanpassing en disciplinering Maar gericht op de zelfstandig denkende mens

Democrats are made, not born Democratic way of life Sociale ethiek Moraliseren of democratiseren

Bedreigingen voor de democratische rechtsstaat Onderwijs te veel gericht op eigen interesse kind en te weinig op het publieke kind Jongeren uit de straatcultuur voeden zich zelf op vlgs de code van de straat( wijst op onvoldoende publieke opvoeding) Implosie van democratie en explosie van democratie Terugtredende overheid tengunste van de “markt” ( Z. Bauman)

Democratisch pedagogisch offensief:bewust gemeenschappelijke inspanning van overheidOrganisaties/professionalsburgers

werkcollege Uit voorgaande weken Informatie doornemen Doelgroep kiezen over wie gepresenteerd wordt Doelgroep kiezen voor wie je gaat presenteren Maken van een opzet van de presentatie/informatiebijeenkomst;welke doelen wil je ermee bereiken Kijk of je nog informatie nodig hebt om de bijeenkomst goed te kunnen verzorgen Taakverdeling NIEUW Welke presentatiemiddelen heb je nodig ( middelen) Hoe laat je de bijeenkomst verlopen( planning)