School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel
berlin Negatieve vrijheid is het domein waarbinnen iemand ongestoord door anderen kan doen of zijn wat in zijn vermogen ligt Positieve vrijheid gaat over de mate waarin iemand meester is over zijn eigen bestaan en heeft betrekking op de waarde van gemeenschap, culturele identiteit en culturele zelfbeschikking. Legt men teveel nadruk op de gemeenschap dan kan de negatieve vrijheid onaanvaardbaar in de verdrukking komen. Heeft men geen oog voor de gemeenschap en het feit dat mensen in hoge mate sociale wezen zijn dan doet men evenzo geen recht aan het individu. Hier moeten dus afwegingen gemaakt worden
De rode draad van hoofdstuk 5 Het algemeen belang maakt een democratisch- pedagogisch offensief noodzakelijk. Geef in een paar zinnen weer wat M.de Winter hiermee bedoelt. Werkvorm: kort overleggen met medestudent; klassikaal uitkomsten bespreken
Wat is een democratische rechtsstaat? Klassikaal bespreken;.
Wat is burgerschap de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren.
Socialisatie in een democratische rechtsstaat Wat moeten volwassenen aan kinderen en jongeren leren opdat zij begrijpen wat het betekent om in een democratische samenleving/rechtsstaat te leven? Welke kennis? Welke houding ? Welke vaardigheden?
Gezinsopvoeding en democratisch burgerschap Schoolse vorming en democratisch burgerschap
burgerschapsvorming op school 3 niveau’s 1.Microniveau ofwel schoolburgerschap ( op niveau van relaties binnen de school; gericht op de micro gemeenschap die de school is 2.Mesoniveau ofwel maatschappelijk burgerschap; burgerschap op het niveau van de plaatselijke gemeenschap 3.Macroniveau ofwel politiek of staatsburgerschap; burgerschap gericht op het bijbrengen van kennis van en instemming met de maatschappelijke en politieke praktijken van de democratische samenleving
Gezinsopvoeding en democratie Authoritatieve opvoedingsstijl Onderhandelingshuishouding (t.o. bevelshuishouding) Civic virtue Ouderschapseducatie
Sociale cohesie vergroten als bijdrage aan bonding en bridging; verbinden Maar niet zoals vroeger gericht op aanpassing en disciplinering Maar gericht op de zelfstandig denkende mens
Democrats are made, not born Democratic way of life Sociale ethiek Moraliseren of democratiseren
Bedreigingen voor de democratische rechtsstaat Onderwijs te veel gericht op eigen interesse kind en te weinig op het publieke kind Jongeren uit de straatcultuur voeden zich zelf op vlgs de code van de straat( wijst op onvoldoende publieke opvoeding) Implosie van democratie en explosie van democratie Terugtredende overheid tengunste van de “markt” ( Z. Bauman)
Democratisch pedagogisch offensief:bewust gemeenschappelijke inspanning van overheidOrganisaties/professionalsburgers
werkcollege Uit voorgaande weken Informatie doornemen Doelgroep kiezen over wie gepresenteerd wordt Doelgroep kiezen voor wie je gaat presenteren Maken van een opzet van de presentatie/informatiebijeenkomst;welke doelen wil je ermee bereiken Kijk of je nog informatie nodig hebt om de bijeenkomst goed te kunnen verzorgen Taakverdeling NIEUW Welke presentatiemiddelen heb je nodig ( middelen) Hoe laat je de bijeenkomst verlopen( planning)