Teamwork en professionele houding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Sollicitatiegesprek.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
We leven in een tijd waarin vreemdgaan zelfs gepromoot wordt.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Workshop OGW in de klas..
Op weg naar de projectproducten
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Introductie.
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Een theoretische verkenning
Deel anders, mijn organisatie
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
De dag van het solliciteren Blok 1
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Samenwerken.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Dorien `t Hart - Blagojevic Med.hro.nl/hardo Inleiding in de (ped)agogiek Werkcollege 2.
Solliciteren: wat wil ik?
Alle lijntje bij elkaar…?
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Praktijkervaring en reflectie
Week 1: kennismaken Mindset en feedback.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Wjk.
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Studieloopbaancoaching
De start Intro Wie zijn wij ? Programma Alle neuzen..... Lekker blijven plakken De benen strekken Vertaal opdracht In schema.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Woordjes leren.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Deep calls to deep. 27 Waarom zegt u, Jakob, en u, Israël: ‘Mijn weg is verborgen voor de HEER, en wat mijn recht is, ontgaat mijn God.’
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Brief aan jezelf in de toekomst 13 mei Verleden Bedenk voor jezelf een herinnering uit het verleden. Het kan met van alles te maken hebben FamilieSchoolreisje.
ViaVia Info-presentatie
Meer inzicht krijgen in jezelf
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Vliegtuigwedstrijd Johannes 3:8 "Jezus zei: 'Denk aan de wind: die waait waarheen hij wil. Je hoort hem, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar.
Nee Zeggen!.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Persoonlijke doelen maken
Workshop Afspraken maken
Brief aan jezelf in de toekomst
Transcript van de presentatie:

Teamwork en professionele houding Wat kan ik? Week 4 SLB

Inventariseren: Werken in een team Neem een situatie in gedachten waarin je in een groep hebt gefunctioneerd Sport team Vrijwilligerswerk Werk / bijbaantje Projectgroep …. Welke rol neem je van nature op je? Welke competenties kun je noemen die ervoor nodig zijn om die rol te vervullen? Leg een link met de competenties van een mwd-er die in teamverband werkt Plenair: verzamel op een flipover of een answergarden.ch de mwd- competenties die genoemd worden Eerst activeren van wat een student al (per ongeluk) weet Meteen beginnen, zodat studenten gelijk actief worden in de les Binnen de trap metafoor: waar kom ik vandaan & waar ben ik nu? Competenties van de mwder in een team kun je linken aan de generieke competenties die nodig zijn om in een groep mensen te ‘overleven’. www.answergarden.ch is een gemakkelijke manier om te inventariseren. Maar gewoon schrijven op een bord of flipover werkt natuurlijk ook nog altijd 

Competenties…..?? Competentie nr 15: De maatschappelijk werker werkt productief in teamverband? “… draagt medeverantwoordelijkheid voor het (scheppen van) een goede teamgeest zodat een gezamenlijk “wij” kan ontstaan dat de individuele teamleden optimaal tot hun recht laat komen” (NVMW, 2010, beroepsprofiel van de maatschappelijk werker.) Oefening: Wedstrijd vliegtuigjes vouwen Nodig: 2 groepen, zoveel papier als nodig, schaar Opdracht: vouw een vliegtuigje dat het verst vliegt

Groepsevaluatie wedstrijd Groep (plenair): Wat gebeurde er in de groepen? Waren er verschillende rollen / taakverdelingen herkenbaar? Was er sprake van competitie binnen de groep? Welk effect had de competitie tussen de groepen? “rol” mag door de studenten zelf benoemd worden. Belbin rollen mogen, maar vergen uitleg, dat is hier niet het doel. Je mag in je uitleg natuurlijk Leary benoemen. Remmerswaal (2013) wijdt aan beide theorien veel aandacht, gedegen uitgelegd. Er zijn plaatjes waarin beide theorien worden samengevoegd. Erg leuk, maar teveel voor deze lessen.

Evaluatie individueel Wat gebeurde er met jou tijdens deze opdracht? Herken je een bepaalde voorkeur of rol, en welke is dat? Beschrijf 2 situaties uit je leven waarin je die rol hebt aangenomen Inventariseer met je projectgroepje (of met anderen met wie je project hebt gedraaid in het verleden) welke rol zij jou toedichten Wat is het verschil? Vraag of zij dat toelichten Welke competenties vraagt deze beide rollen?

Nu naar de toekomst: Welke rol zou je tijdens je stage in je team willen hebben? Welke competenties heb je al? Welke zou je willen ontwikkelen? Wat heb je nodig om dat te kunnen? Formuleer uit bovenstaande 2 smartdoelen: Bron: cyffer.nl

Werkmap: stap op weg naar het advies aan jezelf Schrijf een korte uiteenzetting waarin je de resultaten van deze inventarisatie verwoordt: Waar kom je vandaan? Leg uit Waar ben je nu? Competenties die je bezit (pak de mwd competenties er weer eens bij!) Waar wil je naartoe? Benodigde competenties Weg ernaar toe SMART