Dorien `t Hart HarDo@hr.nl Groepsdynamica Dorien `t Hart HarDo@hr.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Advertisements

Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
….een korte presentatie
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Algemene Sociologie PA – B1
Startcollege SLC Voltijd SPH Overzicht jaar 1 & kwartaal 1 Marie-Joze van Raak Kamer: ML
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
STUDIELOOPBAAN COACHING Jaar 1, kwartaal 1 Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Dorien `t Hart Med: HarDo
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Groepsdynamica.
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Groepsdnamica Lesweek 8 – Les 7
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Groepsdynamica.
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Groepsdynamica wc 5
Groepsdynamica.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
TRENDS 2014 Hafida
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Begeleiden en Coachen week 5
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Dorien `t Hart Med: HarDo Groepsdynamica.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Thema Roos van Leary in de klas
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Begeleiding bij Werkplekleren
Communicatie 7e les.
Begeleiden van groepsprocessen
Functioneren in een team
Thema groepsdynamica deel 1
Groepsdynamica Storming
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Groepsdynamica Storming
Groepsdynamica Introductie
Groepsdynamica Forming
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Agressie op de werkvloer
Ontwikkelingspsychologie
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Communicatie 7e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
Transcript van de presentatie:

Dorien `t Hart HarDo@hr.nl Groepsdynamica Dorien `t Hart HarDo@hr.nl

Vandaag Inhoud van deze module Inleiding in de groepsdynamica Leerdoelen Opzet lessen Toetsing & beoordeling Overige afspraken Inleiding in de groepsdynamica Verwerkingsopdrachten Voor volgende week…

Leerdoelen van deze module Studenten kunnen groepsdynamische processen herkennen als het gaat om groepsvorming en groepsontwikkeling, effectieve samenwerking, besluitvorming en conflicthantering, groepsnormen, (situationeel) leiderschap, teamontwikkeling en het begeleiden van therapeutische groepen. Studenten kunnen aan de hand van een casus (film) eenvoudige groepsdynamische processen beschrijven. Studenten zijn in staat om groepsdynamische processen binnen een casussituatie te herkennen en te beschrijven.

Inhoud van deze module / opzet lessen Inleiding in de groepsdynamica Groepsvorming en groepsontwikkeling Effectieve samenwerking Communicatie binnen de groep Leiderschap en leiderschapsstijlen Besluitvorming en conflicthantering Teamontwikkeling Deze processen herkennen, beschrijven en analyseren.

Organisatie van de module HC en WC van 3 X 50 minuten = 2 ECTS Literatuur: Boek: Groepsdynamica, theorie en vaardigheden. Auteur: Johnson en Johnson Film: Coach Carter Natschool

Toetsing Take home toets Presentatie filmfragment Analyse opdrachten op de film Coach Carter Analyse opdrachten theorie De toets komt in week 4 op natschool te staan Presentatie filmfragment

Groepsdynamica deze klas In kleine groepjes bespreken, mini toetsvorm; wat vond je van de klas, hoe ging de eerste groepsvorming, wat maakt jullie een groep, waren jullie de leukste klas, wie zijn de leiders in de klas, wie neemt het voortouw, wie is nog op de achtergrond.

Groepsdynamica in de sph Voorbeelden van groepsdynamica in de sph. Hoe ga je om met pesten, hoe zorg je dat de cliënten elkaar juist helpen, hoe voorkom je / ga je om met weerstand  Wat kun je zelf nog verzinnen.

Wat is groepsdynamica? Groepsdynamica: Studie van gedrag van mensen in kleine groepen. Niveau’s waarop je naar groepen kunt kijken: micro, meso, macro Micro: persoon binnen een groep, rol binnen de groep (wie ben ik in een groep) Meso: interactie tussen de verschillende groepsleden Macro: context van de groep, referentiekader, waarin is een groep ontstaan – achterliggende gedachte

Wanneer ben je een (kleine) groep? Meer dan 2 individuen Direct contact met elkaar onderhouden Zijn zich bewust dat ze bij elkaar horen Gemeenschappelijke doelen Wederzijdse afhankelijkheid Is dit plaatje een groep? Kan allebei: Het ligt er aan of zij samen een groep vormen of dat het een groep mensen is die bij elkaar loopt. Voldoen ze aan bovenstaande eisen, dan is het een groep  waar we groepsdynamisch naar kunnen kijken.

Groepsdynamica: Het belang van de context Belang van groepen: essentieel belang in het dagelijkse leven. Elke groep vindt plaats in een bepaalde context. Dit is van belang voor de groepsdynamica. zie ook §1.4 De context speelt een rol in de wijze waarop de groep zich vormt. Je zit als persoon in verschillende groepen, maar de positie in de groep is per groep afhankelijk. Daar spelen een aantal factoren een rol (reden van de groep, groepsleden, doel van de groep, groepscohesie etc).

Opdracht: eigen systemen In welke groepen zit jij in het dagelijkse leven? Op welke wijze verschillen deze groepen van elkaar? En welke overeenkomsten zijn er binnen de groepen? Bespreek in tweetallen: Welke invloed heeft de context op jouw gedrag? Gedraag jij je in alle groepen hetzelfde?? Wat is de reden voor jou gedrag binnen de groep? Benoem 2 positieve en 2 negatieve aspecten van een groep. Ervaringen binnen een groep. Wat heb je meegemaakt? Hoe kan je een groep gebruiken? Werksituaties? Positief: Leren door middel van een groep (ook van elkaar leren in de klas!!), groep weet meer dan 1, meer kwaliteiten, inzichten geven, succes Negatief: Sociale druk binnen een groep, negatieve beïnvloeding, conflicten en strijd tussen groepsleden, minder resultaat.

Ontstaan groepsdynamica Het is een jonge wetenschap (20ste eeuw) Sociaal wetenschappelijke disciplines: zit tussen de psychologie en sociologie in. Kurt Lewin is een van de grondleggers Gestalt theorie: kijken naar de relaties tussen de delen en het geheel. Bijvoorbeeld als je een foto bekijkt.

Groepsstructuur I Basisstructuur binnen een groep (voor alle kenmerken zie blz. 12) Verschillende rollen binnen een groep Rolconflict Status – statusverschillen tussen de rollen

Groepsstructuur II Normen Formele groepsnormen Informele groepsnormen Gemeenschappelijke opvattingen Doel: gedrag groepsleden reguleren ontstaan uit interacties tussen de groepsleden Formele groepsnormen Informele groepsnormen Referentiegroep Groepsdruk Formele norm: Afgesproken normen. Informele normen: Ze zijn niet afgesproken maar zijn wel aanwezig. Voorbeeld in een klas is: Klappen als een presentatie is afgelopen, elkaar helpen, vinger opsteken etc. referentiegroep: groepen zoals nerds, gotic, kakkers, emo, en bijvoorbeeld bendes Filmpje groepsdruk om de normen te illustreren

Filmfragment Koppel de theorie aan het fragment, wat herken je: Is het een groep? Waarom wel/niet? Belang van de groep / context van de groep Groepsstructuur: Rollen Status Formele en informele normen Van del tot dame is het fragment, wat herken je?

Oefening Vorm zelf, binnen 5 minuten, groepjes van 4 a 5 studenten voor de presentaties. De eerste groepjes mogen hun onderwerp kiezen. 1,2,3 GO! Bespreek na wat er gebeurt.

Voor volgende week… Tot volgende week!!! Voor de literatuur van volgende week: zie SHL Tot volgende week!!!