Conflicthantering Week 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Simultaan Tafelrondje
Politieke partijen en populisme
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Hogescholen in Dialoog
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Een theoretische verkenning
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Hoe brei een team?.
de derde groepsbijeenkomst
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Politieke partijen en populisme
Volksuniversiteit Zwolle
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Lesgeven in en over diversiteit
Bijeenkomst September 2015
Het perspectief van de oudere
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 1 Pascal van Schajik
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Beslissen managen en macht
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Conflicthantering
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Lezen: doe het goed voor
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Beslissen managen en macht beslissen Constant beslissingen nemen, zakelijk/prive Gestructureerde /ongestructureerde Ty pe be sli.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Bijeenkomst 1: Diagnostiek van een conflict.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Meerdaagse Conflicthantering
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Beslissen managen en macht
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Conflicthantering DT Bijeenkomst 2: Conflictstijlen. Hafida El-Gharbaoui Med.hro.nl/gharh.
Bijeenkomst September 2015
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Thema Roos van Leary in de klas
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Nee Zeggen!.
Praktijk Opleiders Cursus
Communicatie 4e les.
Transcript van de presentatie:

Conflicthantering Week 2

http://www.youtube.com/watch?v=z33tH-JdPDg

Programma Bespreken van thema’s van het toetsbemiddelingsgesprek Thema “Macht” Oefening “Ken je kracht” Evt. hardop nadenkopdracht (bij tijd over) Voorbereiding voor volgende week

7 I model Conflict diagnose met 7 vragen: 1. Issues: Wat zijn de kwesties? 2. Individuen: Wie zijn de partijen? 3. Interdependentie: Welke relatie hebben de partijen? 4. Interactie: Hoe gedragen beide partijen zich en hoe reageren ze op elkaar? 7 I model

5. Implicaties: Wat zijn de uitkomsten van de interactie in termen van (de) escalatie en concrete oplossingen? Instituties: In welke context speelt dit conflict? Interventies: Welke interventiemogelijkheden zijn aanwezig en al of niet benut? 7 I Model 2

casus Rollen: Bouwvakkers Docenten Manager iso Manager facilitaire dienst

Bespreken van thema’s van het toetsbemiddelingsgesprek Casus bespreken voor eind gesprek Beoordelen van de casussen voor het toetsbemiddelingsgesprek: studenten leveren het in, en benoemen in 1 minuut: onderwerp en tussen wie het conflict zich afspeelt. Het is lastig concreet te zeggen wat wel / niet geschikt is. Niet geschikt: a) conflict tussen mensen met langdurige relatie (familie, vrienden) b) als de student er sterk bij betrokken is, en geen afstand kan nemen.

Introductie http://www.youtube.com/watch?v=E84VqqCPI7w Let op: Wie heeft de macht? Waar blijkt dat uit?

Conflicten vinden vaak een oorsprong in een ongelukje, oneerlijkheid, niet kunnen toegeven of miscommunicatie. Het interpreteren wat die ander wel bedoeld zal hebben zonder te checken, gaat een eigen leven leiden. In conflicten spelen macht en afhankelijkheid. Er bestaan verschillende vormen van macht

Inleiding Macht: Oefening “samen tekenen” Maak tweetallen en gebruik 1 pen/potlood. Zorg dat jullie een leeg blaadje voor jullie hebben liggen. Degene die de pen onderaan vasthoudt, gaat tekenen. De ander houdt de pen bovenaan vast. Vervolgens gaan jullie 1 minuut tekenen. Na de minuut wisselen jullie om…..

Vraag….. Wat betekende het voor de tekenaar, dat er macht werd uitgeoefend? Hoe was het voor de mensen die de pen/ potlood boven vasthielen om macht te hebben?

Gesprek over macht… wat denk jij? Wat is macht? Wie geeft macht? Wie wil macht? Hoe krijg je het ;hoe raak je het kwijt?

Macht in spreekwoorden/ gezegdes Macht bestaat niet uit hard of dikwijls slaan, maar uit raak slaan Kennis is macht Een druppel tederheid is meer dan geld en macht Wie zijn macht wil bewaren, moet haar niet tonen Laat uw wil niet bulderen, als uw macht slechts fluisteren kan

5 vormen macht Formele macht; iemand anders bepaalt de regels;vaak afgesproken ; Zaken paus Sanctiemacht; gebaseerd op straf hoger iemand kan een lager iemand straffen;leger Beloningsmacht; bonus susteem, belonen;vb verzekeringen modelmacht; rolmodel verering;verering Expertmacht; kennis en kunde;ict

Referentiemacht Macht op grond van normen, opvattingen, gewoonten, de gedragsregels van een bepaalde groep of de meerderheid. Zo gaat het hier al jaren (dus…je moet je gewoon voegen naar de gewoonte), Dat is onze cultuur nu eenmaal.

Macht…. Machtsongelijkheid http://www.youtube.com/watch?v=JUiGF4TGI9w&f eature=related Machtsgelijkheid http://www.youtube.com/watch?v=bj9cboaps68&f eature=related

Een indeling naar machtsbronnen Bronnen van macht Uitleg Positiemacht Legitimiteitsmacht Formele autoriteit Beloningsmacht Controle over beloningen Sanctiemacht Controle over straffen Informatiemacht Controle over informatie Persoonlijke macht Expertmacht Vakmanschap Referentiemacht Vriendschap en loyaliteit naar anderen Charisma Persoonlijk overwicht en overtuigingskracht

Herkennen van macht - Welke macht wordt weleens ingezet in je werksituatie? - Wie gebruikt die macht tegenover wie? - Wat is je mening t.a.v. deze manier van machtsgebruik? Je kunt hierbij stilstaan bij macht die stil wordt toegekend, zonder dat deze wordt ingezet. Bv. de coördinator “krijgt” het laatste woord van de teamvergadering.

Afhankelijkheid Waar afhankelijkheid is, is macht…. Of ???????? Waar zijn jullie afhankelijk van…? Rondje: voorbeelden van afhankelijkheid. De vraag: ben je ook werkelijk afhankelijk van… die persoon? die materie (verslaving, dat dossier) geef je die ander de macht of heeft hij die? Wordt het dan ook als macht door die ander ingezet?

“Ken je kracht”: conflictvaardigheden 7 aspecten van conflictvaardig-hanteren: zelfcorrectie , zelfbeheersing, metacommunicatie, durf, zelfmanagement, ontwikkelingsbereidheid, resultaatgericht onderhandelen. Verdeel de groep in subgroepjes, die 1 item bespreken en een voorbeeld geven van het belang van bv. zelfcorrectie in een zelf meegemaakt conflict. Op N@tschool en docentenhandleiding staan deze conflictvaardigheden uitgewerkt.

Opdracht ‘Ken je kracht’ Vul de uitgedeelde vragenlijst in. Bespreek dit in een groepje van 4 studenten waar je mogelijk ook je toetsgesprek mee zou willen voeren Bekijk antwoorden kritisch en kies 1 deelcompetentie waar je dit moduul aan wilt werken en waar je groepsgenoten je bij kunnen ondersteunen. Welke kies je en waarom?

Eventueel oefening Macht: het rooster Nodig: 3 teamleden die een bepaalde rol gaan vervullen voor deze hardop denkopdracht. Evt. situatie uitspelen!

Afronding en huiswerk. artikelen “Beren op de weg”, en (tegen-) overdracht. Zie N@Tschool. werken aan “Persoonlijke aspecten in een conflictsituatie (zie N@tschool) Kiezen van een conflict / beginnen met de uitwerking van de analyse. Lezen hoofdstuk 3.9: culturele verschillen in conflicthantering en 4.8 culturele verschillen in context.