Teachers Teaching with Technology™ Onderzoekend leren begint bij leren Onderzoeken Cathy Baars Jaco Scheer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Gemaakt door Odessa koorevaar
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
BattleBots The school battle.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
huiswerk IAM competenties
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Zelf materiaal ontwikkelen
Taalbeleid.
First ID project Waterlant-Ydoorn
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Informatie- avond groep 6
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Wat is digitale didaktiek?
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Honoursonderwijs in HBO
Visie & Strategie.
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Kwantumfysica Cathy Baars Docent Natuurkunde Martinuscollege
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
Motivatie & differentiatie
De puzzel past steeds beter
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Optische “illusie” met spiegels
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Teachers Teaching with Technology™ Ludovic Wallaart Frank van den Berg Statistiek normaal verdeeld workshop over hoofdstukvervangende lessenreeks T 3 Nederland.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 2 Cathy Baars Jaco Scheer.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Het nieuwe bètavak: NATUUR, LEVEN en TECHNOLOGIE.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Buiten op Avontuur veldwerk & natuurbeleving Rob Vereijken & Wiet van Bragt NIBI-conferentie 27 mei 2016.
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Babette Meijer: en Jaco Scheer
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
De M in STEM Cathy Baars.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
E-learning E-health & Domotica
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Het succes van de taalbewuste docent
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Leerling- kenmerken Motivatie
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Zelfregulatie op Cartesius2
Intensieve begeleiding
Forensisch onderzoek Cathy Baars. Forensisch onderzoek Cathy Baars.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Transcript van de presentatie:

Teachers Teaching with Technology™ Onderzoekend leren begint bij leren Onderzoeken Cathy Baars Jaco Scheer

Teachers Teaching with Technology™ Planning Voorstellen (10 min) Zelf onderzoeken (aan ellips + vragen, 10 min) Theoretische onderbouwing (pechakucha, 10 min) Opdracht (Jaco, 10 minn) Bespreking opdracht + consequenties (Jaco,10 min) Onderzoekende leerlijn ontwerpen (Jaco)

Teachers Teaching with Technology™ Voorstellen Cathy Baars Natuurkunde docent Onderzoekscoördinator T3-instructeur Jaco Scheer Natuurkunde docent APS School at sea

Teachers Teaching with Technology™ Onderzoekend leren Waarom onderzoekend leren? Uitdagend Leerlingen vinden het leuk Actieve leerhouding Kritisch leren denken Maar ……………………

Teachers Teaching with Technology™ Opdracht Onderzoek de ellips (3 min)

Teachers Teaching with Technology™ Opdracht Stappen voor onderzoek: Hoe beïnvloedt de positie van punt P en Q de formule van de ellips? De afstand F1R+F2R? De positie van het brandpunt? De excentriciteit?

Teachers Teaching with Technology™ Theorie Onderzoekend leren is moeilijk omdat de leerlingen vaak: Onderzoeksvaardigheden missen Voorkennis missen èn Cognitieve overload ervaren

Teachers Teaching with Technology™ Cognitieve overload Pechakucha over cognitieve overload gemaakt voor opleiding Academisch meesterschap PechaKucha Cathy Definitief.mp4

Teachers Teaching with Technology™ Even ontspannen

Teachers Teaching with Technology™ En wat staat hier ?

Teachers Teaching with Technology™ Iets geks

Teachers Teaching with Technology™ Onderzoeken en diepgang RTTI / OBIT / leren 1 en leren 2 Nieuw examenprogramma exacte vakken 7 denkpatronen

Teachers Teaching with Technology™ Bespreking en consequenties Wat betekend het voor jou als docent als je een meer onderzoekende houding wilt stimuleren. Individueel 1 min Delen 3 min kies twee items Post ze op socrative.com Uitwisseling

Teachers Teaching with Technology™ Aspecten van een leerlijn onderzoek Klein beginnen Werken aan denkpatronen Zelf modellen en strategieën bedenken Strategie leren uitleggen

Teachers Teaching with Technology™ Afsluiting Verdere informatie bij: Cathy Baars: Jaco Scheer: