Competentiegebied 1.1: ontwikkeling van het kind stimuleren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Voorlichting over de taalontwikkeling
Kleuterschool De Zevensprong
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Workshop: Als je op of uit valt of juist niet…. Wat komt aan de orde: 1.De realiteit van de GHS 2.Aanstaande ontwikkelingen 3.Vragen en/of opmerkingen.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Verlengde Instructie Groepen 3.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Phelan-McDermid Oudercontactdag
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Masker.
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ouderinformatieavond groep 0/1
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Aanpak problematisch gedrag
Presentatie Bijeenkomst 1
Informatie groep 1 / 2 schooljaar dagritme Inloop: vanaf 8.15 – 8.30 uur. De kinderen kiezen via het activiteitenbord. Kring: - trefwoord.
PRL les 2.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Observatiemethoden HOREB Zo-lijsten.
Pemprl.
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Competentiegebied 3: Voorwaarden scheppen voor opvoeding & ontwikkeling. GEMAAKT DOOR: AYSUN, ANNA EN TESSA.
Shanice, Shanice, Naoual, Nabou, Maria Groep 3
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Training Bijeenkomst 1. 2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
KINDERMISHANDELING Jaarlijks worden worden er kinderen mishandeld in Nederland. Dat zijn er heel veel en het kan zomaar zo zijn dat dit iemand.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Hoe pedagogisch handelen?
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
volgende bladzijde terug
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Project gamemarket Les 1.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Ontwikkelingspsychologie
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Competentiegebied 1.1: ontwikkeling van het kind stimuleren

1.1 D. Signaleert de behoeften van kinderen 0- 4 jaar op alle ontwikkelingsgebieden. Situatie 1 : Je signaleert als leidster dat een kind moeite heeft met fietsen. Vastlegging: filmen tijdens het buitenspelen. Situatie 2: Je ziet dat een kind achterloopt in de sociaal-emotionele ontwikkeling. Vastlegging: rapportage van de observatie. Situatie 3: Er is een nieuw kind op de groep met een taalachterstand. Vastlegging: feedbackverslag van je begeleidster over de interactie tussen jou en het kind. of: verslag van een gesprek tussen je begeleidster en jou over datgene wat jij gesignaleerd hebt.

1.1 E. Biedt kinderen passende activiteiten aan om hun ontwikkeling op specifieke ontwikkelingsgebieden (bijv. taal, motoriek) te stimuleren. Situatie 1: Kind heeft regelmatig driftbuien Activiteit: emotiespel ontwikkelen/maken en uitvoeren Vastlegging: Foto maken van ontworpen spel Situatie 2: Kind valt regelmatig vanwege grove motorische achterstand als gevolg van vroeggeboorte. Activiteit: Passende bewegingsactiviteiten aanbieden. Vastlegging: feedbackverslag Situatie 3: Kind wordt bijna 4 en kent de basiskleuren niet. Activiteit: Classificeeractiviteiten aanbieden Vastlegging: verslag met foto’s

1.1 F. Is zich bewust van de invloed van de thuissituatie op het kind en past de ondersteuning, sturing en activiteiten daarop aan. Situatie 1: Er is een familielid van het kind overleden. Aanpak: Ik ga me verdiepen in rouwverwerking bij peuters. Daarnaast ga ik opzoek naar een prentenboek over de dood en in de kleine kring/individueel aanbieden. Vastlegging: verslag, video Situatie 2: Je vermoedt dat er sprake is van mishandeling. Aanpak: Voorleggen aan je praktijkbegeleider Vastlegging: verslag van het gesprek en handtekening Situatie 3: Het kind krijgt een broertje of zusje erbij. Aanpak: Kind krijgt extra aandacht van de leidsters. Vastlegging: foto’s