“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

Flipping the classroom
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Motivatie om te leren bij blended learning
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
rsg de Borgen Locatie Ronerborg
Verzoek vorige keer - samenhang:
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Kennis - Intelligentie
KLIMAATBUFFERS Technicles NVON-congres Duurzaamheid in processen Heerlen 14 maart 2008.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Het werken met portfolio
NLT modules en excellentiebevordering
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Kijkje in the Classroom
Feedback Wat Soorten Door wie
Feedback Wat Soorten Door wie
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
De Moderne Onderwijsmedia
Het motiveren van leerlingen in het VO
Customize!.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Gepersonaliseerd leren:
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
Vaco’s
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
IOS – IPHONE / IPAD/ MAC instellen. STAP 1. Ga naar instellingen.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Virtual Reality in de les
Vaco’s
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Het i-coachuur op het Helen Parkhurst in Almere
Het Shared Service Center (ssc) is een goede Hybride leeromgeving
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Curriculumontwerp AVO
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Woordjes leer je alleen maar door te stampen
ICT als didactisch middel
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Van Gogh – Roosegaarde fietspad
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
E health, Domotica en E-learning
‘Flipping the classroom’
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”

Inhoud presentatie: Algemeen deel. Presentatie. Groep opdelen. Opdrachten. Terugkoppeling.

Thijs Lemmens Zij-instromer. Fiscalist. 8 jaar onderwijs. Enkel vmbo-T. ICT.

Uitgangspunt… Iedereen is anders…

Lesopzet. Flipping the classroom…

Flipping the classroom…

Drie subgroepen. Groep 1: Zelfstandige werkers. Groep 2: Korte verbale instructie. Groep 3: Leerlingen met vragen.

Flexibel! Switchen tussen groepen mag.

Deel je werk en leen van anderen.

www.kahoot.it Wifi: spoorwegmuseum Wachtwoord: freeaccess

2 groepen. Terugkoppeling in groep na ongeveer 15 a 20 minuten. Groep A: Heeft enige ervaring met differentiëren. Gaat in groepjes van 3 a 4 personen zelfstandig met twee opdrachten aan de gang. Groep B: Heeft geen ervaring met differentiëren. Blijven bij mij en krijgen een uitvoerigere presentatie over enkele vormen van differentiëren. Mijn persoonlijke keuze uitgelegd. Terugkoppeling in groep na ongeveer 15 a 20 minuten.

Groep A: Vorm groepen van 3 a 4 personen.

Verschillen Iedereen is anders… Leerstijl Motivatie Intelligentie Culturele verschillen Tempo Verschillen Kennis Persoonlijkheid Leeftijd Opvoeding

Verschillen Invloed op leerproces Differentiëren!

Tomlinson (1999) maakt onderscheid tussen differentiëren naar: Inhoud. Eindproduct. Leerproces. Leeromgeving.

2 soorten: Divergerende differentiatie. Convergerende differentiatie.

Divergerende differentiatie.

Divergerende differentiatie: Niet alle leerlingen leren hetzelfde. Mogelijk vele niveau groepen.

Convergerende differentiatie.

Convergerende differentiatie: Hetzelfde minimumdoel. Verdieping qua niveau mogelijk.

Conclusie. Convergerende differentiatie. Leerproces Differentiëren naar: Leerproces

Screencast Educreation Show Me Explain Everything

Vragen?

Onderzoeksvragen… Aan welke eisen zouden uitlegvideo’s moeten voldoen? In hoeverre is ICT van toegevoegde waarde bij differentiëren? Good practices van differentiëren zonder een vorm van ICT? Welke rol speelt het geven van feedback bij differentiëren?

Terugkoppeling. Delen van de bevindingen…

Laat je e-mail adres achter. Informatie. Mail met links naar sites over: Screencast software (PC en Mac) Screencast apps voor Android en IOS. Lijst met quiz software voor PC. Lijst met Quiz apps. Vele voorbeelden van uitlegvideo’s. Laat je e-mail adres achter.

Vragen?