Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Advertisements

Besturing van (bedrijf)processen
Sollicitatiegesprek.
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Waarderende praktijkanalyse verrijkt je kijk!
Een biologisch onderzoek
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Een lessenserie van drie lessen
Van doelen naar reflectie
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe brei een team?.
Patronen en Integraal samenwerken
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Het begint bij het jonge kind
Burgerinitiatieven.
Visie & Strategie.
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Leerstijlen KOLB SJM.
Competenties SLC week 3 DSR1.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Solliciteren: wat wil ik?
Gespreksvaardigheden
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Methodiek- ontwikkeling 1 Bijeenkomst 2 Docent: Pascal van Schajik.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Methodiek: Plancyclus
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
1 Methodiek A Hafida El-Gharbaoui
Hafida El-Gharbaoui Methodisch werken 1b Hafida El-Gharbaoui
Opgroeien in de stad les 3
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Stromingen in de psychologie
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Begeleiden en Coachen week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Gesprekstechnieken Les 5.
Nee Zeggen!.
Voorlichting, advies en instructie
Waarderende praktijkanalyse verrijkt je kijk!
Begeleiden Les 7.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Transcript van de presentatie:

Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe Diagnosticeren deel 1 Eindopdracht Huiswerk

Quiz Wat wordt er aan het eind van de 1e fase geformuleerd? Op welke verschillende niveaus wordt er naar een 'probleem' gekeken? Wat betekent problematiseren? Wat is intersubjectiviteit? Wat betekent dialooggestuurd werken? Wat betekent de uitspraak: ‘de plancyclus is een meta-methode?’

Plancyclus De diagnostische fase Oriënteren Diagnosticeren Plannen Uitvoeren Evalueren

Van probleemdefinitie naar hypothesen. Probleemdefinitie is uitgangspunt. Je onderzoekt en analyseert het probleem: wat is de oorzaak van dit gedrag? De vragen naar en gedachten over oorzaken noemen we hypothesen. Je hebt nu al je kennis over ontwikkeling en opvoeding nodig. Analyseren is hetzelfde als diagnosticeren! Analyseren is letterlijk “losmaken”. Je gaat nu het probleemgedrag uit elkaar rafelen of in stukjes opdelen. Dit doe je door vragen te stellen over de oorzaak. Deze vragen zijn je hypothesen.

Hypothesen 1 Biopsychosociale model bij individuele casussen. Ecologische model (Bronfenbrenner) bij casussen waarin het om groepen gaat. Deze modellen helpen je je hypothesen te ordenen en te formuleren. Besteed altijd aandacht aan alle drie de niveaus. De modellen helpen je om je probleem in stukjes te knippen.

Biopsychosociale model en hypothesen stellen Uitgangspunt is de samenhang tussen de drie niveaus. Je kunt zelf niet elk niveau onderzoeken, maar eventueel wel doorverwijzen.

Medisch biologisch Alles wat terug te voeren is tot biologische aspecten van het probleem. Van ziektes tot erfelijke zaken. Van persoonlijkheidsaspecten tot ontwikkelingsfase. Bij twijfel heeft medisch onderzoek altijd voorrang. Hier heb je je kennis van stoornissen vooral nodig of moet je een deskundige raadplegen. Temperament en intelligentie horen ook tot dit domein. Als je werkt met mensen met een verstandelijke beperking of met het syndroom van Down hebben verhoogde kans op bepaalde ziekten. Je moet ook weten welke medicijnen je cliënten slikken zodat je ook op zoek kan gaan naar eventuele bijwerkingen.

Individueel psychologisch Gedragsmatige en cognitieve aspecten Emotionele stoornissen Psychodynamische aspecten, coping Aangeleerd gedrag Hier heb je je kennis van psychologie en pedagogie nodig of moet je een deskundige raadplegen. Coping gaat over het omgaan met bepaalde zaken. Dit kan ook een gediagnosticeerde stoornis zijn.

Sociaal De interactie tussen de cliënt en de omgeving. Gezin, leefgroep, wijk, buurt, huisvesting. Hier heb je je kennis van systeemtheorieën, opvoeding(sstijlen) en groepsdynamica nodig.

Ecologisch model Micro niveau: speelt er iets in de groep Meso niveau: speelt er iets tussen de groep en de directe omgeving, bijvoorbeeld het team of de organisatie Macro en exoniveau: speelt er iets tussen de groep en de wijdere omgeving, bijvoorbeeld de buurt.

Hypothesen 2 Formule: kan het zijn dat x dit gedrag vertoont omdat…… Alternatief: ….. kan een verklaring zijn voor het gedrag dat X vertoont. Terug vertalen naar probleemdefinitie. Haal er in deze fase geen nieuwe informatie bij. Als dat moet -> naar vorige fase.

Hypothesen 3 Eerst een groslijst dan prioriteren: wat ligt binnen mijn mogelijkheden welke vind ik/vinden wij het belangrijkst welke houden verband met elkaar Let op: verbetering op een aspect kan verandering op anderen te weeg brengen.

Hypothesen 4 Toetsende hypothesen, je kunt onderzoeken of jouw gedachten kloppen of niet. Deductief onderzoek: vanuit algemene kennis conclusies trekken over specifiek geval. Richting gevende hypothesen, geeft aan waar je het antwoord op je vraag moet zoeken. Inductief onderzoek: vanuit concrete situatie probeer je algemene principes te vinden.

Aan de slag met Johnnie Probleemdefinitie: Sinds de geboorte van zijn broertje schopt, slaat en scheldt Johnnie in situaties waarin hij gecorrigeerd wordt of geen aandacht krijgt. Welke hypothesen kan je allemaal stellen? Welke zouden jullie gaan onderzoeken?

De eindopdracht Pas de fasen oriënteren en diagnosticeren van de Plancyclus toe op een casus uit je stage . Bepaal de doelen waar je aan wilt werken. Bespreek met elkaar de casus die je in gedachten hebt.