Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB ????.
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
1. Levensbeschouwing en communicatie
Hoe gaat dat? Wat moeten wij doen? Tips om aan een project te komen
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Aan de slag met de BETERapp
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Ken je kracht…Deel je kracht…
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven." „Ja, en ik vraag me de hele tijd al af, wie met hem gestorven is." „Hoezo met hem?" "Nou, in de annonce stond.
Aanpak problematisch gedrag
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Gespreksvaardigheden
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Module communicatie 1 Les 1: Basisvaardigheden.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
motiverende gespreksvoering
Hoe gezond en goedkoop eten kopen voor je gezin niet evident is.
Gespreks-vaardigheden
gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 2 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 1 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
COMMUNICATIE Week 5 Docent:.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Video’s bekijken van elkaar en feedback geven  Eigen voortgang  Regisseurs  Focus.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie.
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Communicatie les 1 kwartaal 4
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Gesprekstechnieken Les 4.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
B B O Probleem of uitdaging Besluit of oplossing beeld vorming
Communicatie 3e les.
Communicatie 4e les.
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
En natuurlijk wat opdrachten uit het huiswerk
Transcript van de presentatie:

Week 3 Docent: COMMUNICATIE

Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan eenvoudige richtlijnen om de problemen te verminderen activeert bij het (zelf) zoeken naar oplossingen

Rogers Cliëntgerichte benadering Zelfactualisering Onvoorwaardelijke acceptatie

Rogers De hulpverlener moet aan 3 voorwaarden voldoen: Onvoorwaardelijke positieve waardering Echtheid Empathie

Opdracht Oefen dit gesprek Cliënt: Na ruzie met je stiefmoeder ben je van huis weggelopen. Je zwerft nu een week op straat, je wilt absoluut niet naar huis. Je hebt al een paar keer geld gestolen van toeristen, de eerste keer vond je dit verschrikkelijk, maar het lijkt alsof het went. Je weet niet goed wat je nu verder moet. Observator: noteer alle vragen en opmerkingen die positief aankomen bij cliënt (dit blijkt uit het verbale en non-verbale gedrag van cliënt). Let ook op wat er gebeurt met de SPH’er wanneer de cliënt negatief (verbaal en non- verbaal) reageert. SPH’er: Je werkt vanuit het Leger des Heils. Jouw opdracht is deze jongere van straat te krijgen en op te nemen in een begeleidingstraject. Doe dit vanuit de cliëntgerichte benadering. De jongere zit op een bankje in de stad. Hij is door de SPH’er daar al drie dagen achter elkaar gesignaleerd. De werker besluit dat dit het moment is om contact te leggen.

Filmpje Rogers

Huiswerk Lezen hfs. 3.4 t/m.3.5.3, Psychologische gespreksvoering. Lezen hfs.3 Reflecteren de basis Maken opdracht 2 reflectieverslag