Week 3 Docent: COMMUNICATIE
Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan eenvoudige richtlijnen om de problemen te verminderen activeert bij het (zelf) zoeken naar oplossingen
Rogers Cliëntgerichte benadering Zelfactualisering Onvoorwaardelijke acceptatie
Rogers De hulpverlener moet aan 3 voorwaarden voldoen: Onvoorwaardelijke positieve waardering Echtheid Empathie
Opdracht Oefen dit gesprek Cliënt: Na ruzie met je stiefmoeder ben je van huis weggelopen. Je zwerft nu een week op straat, je wilt absoluut niet naar huis. Je hebt al een paar keer geld gestolen van toeristen, de eerste keer vond je dit verschrikkelijk, maar het lijkt alsof het went. Je weet niet goed wat je nu verder moet. Observator: noteer alle vragen en opmerkingen die positief aankomen bij cliënt (dit blijkt uit het verbale en non-verbale gedrag van cliënt). Let ook op wat er gebeurt met de SPH’er wanneer de cliënt negatief (verbaal en non- verbaal) reageert. SPH’er: Je werkt vanuit het Leger des Heils. Jouw opdracht is deze jongere van straat te krijgen en op te nemen in een begeleidingstraject. Doe dit vanuit de cliëntgerichte benadering. De jongere zit op een bankje in de stad. Hij is door de SPH’er daar al drie dagen achter elkaar gesignaleerd. De werker besluit dat dit het moment is om contact te leggen.
Filmpje Rogers
Huiswerk Lezen hfs. 3.4 t/m.3.5.3, Psychologische gespreksvoering. Lezen hfs.3 Reflecteren de basis Maken opdracht 2 reflectieverslag